Hjälp med add identifiera den felaktiga komponenten på en sw

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Davieboiii
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 april 2016, 21:34:59

Hjälp med add identifiera den felaktiga komponenten på en sw

Inlägg av Davieboiii »

20170223_131130.jpg
Hej

Jag har en soffa som har en touch funktion för att fälla ut och in den eftersom den är motordriven.

Den har touch funktion på 3 delar av soffan.

Två av dem funkar utan problem att fälla ut och in hur fort jag än trycker. Men den tredje har gått sönder. :(

När jag trycker på touchen så rycker den till och stannar. Sen väntar jag 5 sekunder så kan jag trycka igen och de rycker till igen. Ibland så går den och öppnar sig lite sen stannar igen.

Jag har provat switch en från den fungerande delen och då har de gått perfekt. Så det är någon komponent i switch en som har gått sönder.

Jag har öppnat den och tagit bild på den så att ni kanske kan hjälpa mig fram till vad det är som har gått sönder på den. Så kan jag löda dit nya komponenter på den.

Tack för ert tålamod och hjälp! :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7805
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp med add identifiera den felaktiga komponenten på e

Inlägg av SeniorLemuren »

Varför lägga in 2 trådar om samma sak. Det går inte fortare att få svar för det.

Edit: 3 inlägg var det visst.
jihe
Inlägg: 2409
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Hjälp med add identifiera den felaktiga komponenten på e

Inlägg av jihe »

Kanske bildvinkeln som luras, men kolla att det inte är kortis mellan de där benen.
kortis.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Hjälp med add identifiera den felaktiga komponenten på e

Inlägg av Zkronk »

Är den där gröna komponenten till höger om reläerna nåt värmekänsligt motstånd (PTC eller NTC)?
Det kanske är den som gör att kretsen säger ifrån i så fall (antingen att den tycker att det blir för varmt, eller att den har blivit trasig).
Skriv svar