Detta har diskuterats i annan tråd.
Inget luftgap behövs om trafon inte överstyrs.
Men
Hur beter sig trafon vid mättning?
Alltså bygg två PP-gitarrförstärkare.
En med luftgap och en utan.
Vilken låter bäst.?
En annan fundering, hur stort är högtalarens konutslag då trafon går i mättning.
Push-pull och trafo med luftgap
-
- Inlägg: 832
- Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 32774
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Push-pull och trafo med luftgap
Konutslagwt beror ju på hur högtalaren är konstruerad, dvs hur långt konen kan förflytta sig. Eftersom förstärkaren klipper när trafon mättas och därmed diskar maximalt är ju det läget inget man vill hamna i, så frågan är ju egentligen himla ointressant. Det är ju lite som att fråga hur fort man kan köra en bil när man tappat ur motorolja.
Din första fråga är ju också akademisk och egentligen lika ointressant. Eftersom pushpulltrafon är konstruerad så att tomgångsströmmarna flyter genomtrafon så det inte blir någon magnetisering, är det fullkomligt nonsens att tillverka en sådan trafo. I en SE-stärkare måste man ha en luftspalt OCH en rejäl järnkärna för att inte magnetiseringen från biasströmmen ska mätta kärnan.
Ecco, att kunna kolla PP-trafar med och utan luftgap blir lite, för att prata bilar, som att fundera över om en framhjulsdriven Volvo S40 accelererar lika snabbt som en bakhjulsdriven S40.
Din första fråga är ju också akademisk och egentligen lika ointressant. Eftersom pushpulltrafon är konstruerad så att tomgångsströmmarna flyter genomtrafon så det inte blir någon magnetisering, är det fullkomligt nonsens att tillverka en sådan trafo. I en SE-stärkare måste man ha en luftspalt OCH en rejäl järnkärna för att inte magnetiseringen från biasströmmen ska mätta kärnan.
Ecco, att kunna kolla PP-trafar med och utan luftgap blir lite, för att prata bilar, som att fundera över om en framhjulsdriven Volvo S40 accelererar lika snabbt som en bakhjulsdriven S40.
Re: Push-pull och trafo med luftgap
Ang. högtalarmem... rörelsen så har jag en hel del att fråga om men det bli väl ett jäkla kackel att besvara och det gitter jag inte för tillfället och förmodligen inte ni heller.
Man får ta det lugnt ibland och endast rätta sig efter egna empiriska erfarenheter eftersom dom inte behöver så många frågor och svar.
Man får ta det lugnt ibland och endast rätta sig efter egna empiriska erfarenheter eftersom dom inte behöver så många frågor och svar.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 32774
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Push-pull och trafo med luftgap
Det är kanske inte riktigt rätt forum. Fucktiskt.se eller HiFi-forum är mer passande för religiösa audio-grubblerier.
Re: Push-pull och trafo med luftgap
Sound... vi får inte ge upp så lätt!!!
Om man t.ex. genom en "akustisk trafo" dämpar konens rörelse i högtalaren vad kan man tänka sig händer då med det rena
ljudet i förhållande till om endast upphängningen står för dämpningen?
Ajajaja här kan bli mycket att bita i.
Om man t.ex. genom en "akustisk trafo" dämpar konens rörelse i högtalaren vad kan man tänka sig händer då med det rena
ljudet i förhållande till om endast upphängningen står för dämpningen?
Ajajaja här kan bli mycket att bita i.
Re: Push-pull och trafo med luftgap
Push-pulltrafon med luftgap kommer att tappa magnetflux och ge lägre effekt ut till högtalaren än trafon utan luftgap.
Speciellt tappar basen upp till ca 2000Hz. Vid högre frekvenser blir nog skillnaden inte så stor
eftersom kopplingen mellan lindningarna inte är beroende av järnet.
Speciellt tappar basen upp till ca 2000Hz. Vid högre frekvenser blir nog skillnaden inte så stor
eftersom kopplingen mellan lindningarna inte är beroende av järnet.