VINDKRAFTSSNURRA LADDNING

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wodelar
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 februari 2015, 13:24:31

VINDKRAFTSSNURRA LADDNING

Inlägg av wodelar »

Hej. Har nyss köpt en vindsnurra (x-400;se bifogad fil) Har fått upp snurran på ca 6 m. höjd och observerade displayen på laddningsregulatorn när den roterade snabbt. Jag vet inte exakt vindstyrka, men i vindbyarna senast så var det säkert 17-18 m/s.
Voltinfon visade spänning. I fallet med Watt och Ampere så kunde bara laddning indikeras när det kom kraftigare vindbyar (se ovan). Är detta normalt ?

Jag är novis på området, så detta är litet av ett experiment.
Säkring mellan regulator och batteri finns. Belysningen som är ansluten på densamma fungerade. Kablarna mellan vindgenerator och laddningsregulator är 4 mm. Har skarvat på några ställen. Kan det sistnämnda vara orsaken ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: VINDKRAFTSSNURRA LADDNING

Inlägg av bearing »

Den ska ju producera från 2,5m/s, så då verkar det ju som att något är fel. Vad har du för komponenter i ditt system, och vad är spänningen på batteriet?

Förstår jag rätt att regulatorn kan justera anfallsvinkeln på propellerbladen?
Spontan gissning är att något är fel (elektriskt, mekaniskt, kalibrering, inställning), så att bladen ligger på en anfallsvinkel som endast ger rätt varvtal på generatorn i väldigt kraftig vind.

Läste också i manualen att generatorn är trefas och har släpringar. I så fall är magnetiseringsströmmen en felkälla också.
https://www.legoelektronik.se/media/mco ... ind_sv.pdf
Senast redigerad av bearing 23 februari 2017, 14:56:18, redigerad totalt 1 gång.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: VINDKRAFTSSNURRA LADDNING

Inlägg av GFEF »

bearing
>generatorn är trefas och har släpringar


>Vi använder de
>starkaste magneterna (Neodym Järn Bor Magneter) i
>den mest sofistikerade tekniken för vår rotor.

Inga släpringa i generatoren det är enligt bild mellan mast - generatorhus endast för vindgeneratorns rotation med vindriktningen.

Enligt kopplings schemat är det 3 ledningar mellan generator -regulator.

>Regulatorn har även en inbyggd broms som stoppar eller saktar ned vindkraftverket
> vid hög spänning samt vid extremt kraftiga vindar.

Kan därför endast vara bromsmotstånd i regulator,
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: VINDKRAFTSSNURRA LADDNING

Inlägg av bearing »

Okej, jag läste inte så noga. Jag såg en text om släpringar och bara antog att det gällde magnetiseringen i generatorn. Men då hade jag fel.

Det blir ju i så fall enklare att felsöka.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: VINDKRAFTSSNURRA LADDNING

Inlägg av danielr112 »

Köpte du den härifrån?
https://www.legoelektronik.se/sol-vind/ ... 0-12v.html

Jag letar själv men vill nog ha en 1-2kw snurra.. Dock så verkade ovan länk vara dyr som sjutton. Man får ganska många solpaneler för den summan :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: VINDKRAFTSSNURRA LADDNING

Inlägg av SeniorLemuren »

Det håller jag inte riktigt med om. Jag köpte solpaneler i höstas i stället för en vindgenerator. Det har blåst som faan hela vintern och solen har inte visat sig på hela tiden. :(
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: VINDKRAFTSSNURRA LADDNING

Inlägg av danielr112 »

Jo alltså för vinterbruk är ju vind bättre :) Så är därför jag vill komplettera men en 400w för vind för 12000... Det är extremt många solpaneler som man kan få desto mer från under sommaren :)

Jag vill ha upp en här. Jag har 5 meter till nock på verkstan och sedan trycka upp den 3 meter till. Ska dock slänga upp en mätstation där nu snart om allt löper på. Så man får lite data först....
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: VINDKRAFTSSNURRA LADDNING

Inlägg av TomasL »

danielr112 skrev:Köpte du den härifrån?
https://www.legoelektronik.se/sol-vind/ ... 0-12v.html

Jag letar själv men vill nog ha en 1-2kw snurra.. Dock så verkade ovan länk vara dyr som sjutton. Man får ganska många solpaneler för den summan :)
Du behöver bygglov för en sådan, turbindiametern blir väl runt 4-5 m eller så.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: VINDKRAFTSSNURRA LADDNING

Inlägg av danielr112 »

Tomas Jag känner väl till vad som behövs eller inte. I mitt fall behöver jag det om jag sätter det på verkstaden. Inga problem dock. (Redan varit i kontakt med dem om detta och jag bor mitt ute på landet med 1 granne och resten kilometer iväg)

Det krävs varken bygglov eller tillstånd eller anmälan enligt MB för vindkraftverk under 20m med rotordiameter under 3m. Gäller dock inte vid på montering på byggnad och det finns avståndskrav. I övrigt krävs bygglov (8 kap. 2§ 1st. 6 PBL).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: VINDKRAFTSSNURRA LADDNING

Inlägg av TomasL »

I ditt fall blir rotordiametern över 3 m, men med tanke på var du bor så....
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: VINDKRAFTSSNURRA LADDNING

Inlägg av danielr112 »

Lite intressant att du vet vilka verk jag har tittat på? :D

Fel tråd att dra detta i men nej dom är inte över 3 meter de jag tittat på. Och ja ska man ha ut 2kw vid vettig vindstyrka vill man gärna ha 5-6meter... Men det är något annat.
wodelar
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 februari 2015, 13:24:31

Re: VINDKRAFTSSNURRA LADDNING

Inlägg av wodelar »

bearing skrev:Den ska ju producera från 2,5m/s, så då verkar det ju som att något är fel. Vad har du för komponenter i ditt system, och vad är spänningen på batteriet?

Förstår jag rätt att regulatorn kan justera anfallsvinkeln på propellerbladen?
Spontan gissning är att något är fel (elektriskt, mekaniskt, kalibrering, inställning), så att bladen ligger på en anfallsvinkel som endast ger rätt varvtal på generatorn i väldigt kraftig vind.

Läste också i manualen att generatorn är trefas och har släpringar. I så fall är magnetiseringsströmmen en felkälla också.
https://www.legoelektronik.se/media/mco ... ind_sv.pdf
tack för visat intresse. Regulatorn kan inte justera propellerbladen. Har två parallellkopplade (12v) 100 Ah batterier. Generatorn producerar Ac, som omvandlas till Dc i regulatorn.
Har skarvat om några kablar och sett till att det verkligen sitter. Enda stället som jag inte har kollat än är "originalskarven" precis under generatorn.

Generatorn ger förmodligen högre spänning än vad RKUPkablarna klarar. Kablarna klarar 100 volt enligt googling :http://www.swedol.se/kopplingskabel-rku ... oC0jfw_wcB .
Kan det vara så att jag behöver kabel för starkström ?
Senast redigerad av wodelar 24 februari 2017, 00:56:17, redigerad totalt 1 gång.
wodelar
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 februari 2015, 13:24:31

Re: VINDKRAFTSSNURRA LADDNING

Inlägg av wodelar »

danielr112 skrev:Köpte du den härifrån?
https://www.legoelektronik.se/sol-vind/ ... 0-12v.html

Jag letar själv men vill nog ha en 1-2kw snurra.. Dock så verkade ovan länk vara dyr som sjutton. Man får ganska många solpaneler för den summan :)
Ja. Håller med om att den var i dyraste laget. På Sunwind.se var priset i stort sett det samma.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: VINDKRAFTSSNURRA LADDNING

Inlägg av danei »

Det finns inget i manualen som antyder att det skulle handla om särskilt hög spänning. Jag tolkar det som att spännen från generatorn är samma som på batterierna. Om det var någon typ MPPT regulator så skulle det sannolikt framgå. Så räkna med att du har 12V i ledningen. Vilket leder till stor ström. När du skriver starkström gissar jag att du menar att spänning ligger över klenspännigs nivåer. Det var inte strömmen du syftade på va?
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: VINDKRAFTSSNURRA LADDNING

Inlägg av bearing »

wodelar skrev:Generatorn ger förmodligen högre spänning än vad RKUPkablarna klarar. Kablarna klarar 100 volt enligt googling :http://www.swedol.se/kopplingskabel-rku ... oC0jfw_wcB .
Kan det vara så att jag behöver kabel för starkström ?
Spänningen från generatorer med permanentmagneter (som denna) är proportionell med varvtalet. Jag skulle gissa att varvtalet vid 2,5m/s ger drygt 12V topp-spänning på trefasen. Med starkare vind/högre varvtal ökar spänningen. Jag tror inte att det är ledningarnas spännings-isolering som är problemet, för i så fall skulle problemet komma vid stark vind, och inte vid svag vind. Och det är osannolikt att det skulle bli överslag i ledningarna med den här

Du kan ju kolla trefasen från generatorn. Det ska vara samma växelspänning mellan alla tre faser. Ifall en fas saknas skulle detta ju kunna vara felkällan. Då är det antagligen skarvar i ledningarna eller släpskor med dålig kontakt som är felet. I värsta fall själva generatorn.
Skriv svar