Ersättning för Flat Flex Kabel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Ersättning för Flat Flex Kabel

Inlägg av cjonash »

Jag har ett par Sony kontrollpaneler som jag skall bygga om, genom att byta CPU kortet i dem (mot ett eget). Det jag ska behålla är alltså kretskortet där displayer och knappar sitter. De två korten är i orginal sammankopplade med en Flat Flex Kabel, som syns på denna bild:
Sony_2.jpg
Eftersom det kort jag vill sätta dit istället är ett Arduino-baserat kort (EtherMega), och jag inte önskar tillverka ett specialkort för övergången mellan de två korten, så vill jag byta ut Flat Flex kabeln mot en vanlig flatkabel, som enkelt kan monteras på en vanlig Arduino prototyp-shield. Men en närmare kontroll av kontakterna som sitter på korten visar att visserligen är pin-avståndet 2.54 mm - men de två raderna (med 15 stift per rad) är förskjutna 1.25 mm. Kontakten ser ut ungefär så här:
26pin-FFC-FPC-connector-1-0mm-DIP_small.jpg
Så nu är min fråga om någon känner till en kontakt för flatkabel, som har en motsvarande pin-layout (och alltså kan lödas dit istället för den existerande kontakten)? Eller om ni har någon annan kreativ lösning?

Visst skulle det gå att löda dit vanliga stiftlister, och använda klassiska "Arduino" kablar (dupontkontakter heter det väl egentligen), men jag vill helst ha en lösning som är något mera driftsäker (där kablarna inte kan lossna alltför enkelt). Nödlösningen är väl att löda flatkabeln direkt på kortet, men det känns inte heller optimalt.

Som vanligt är jag tacksam för all hjälp ni kan bidra med!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ersättning för Flat Flex Kabel

Inlägg av MadModder »

Lite synd att det inte finns fler poler vad jag vet, för annars skulle dessa nog passa tror jag.


[edit]
Men här har vi något. 26 poler, 1,27mm raster, (2,54mm två rader förskjutna 1,27mm)
För kretskortet:
För kabeln:

Om du vill direktmontera kabeln på ena eller båda sidor:

Radavståndet är 2,54mm
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ersättning för Flat Flex Kabel

Inlägg av cjonash »

Tack för tipset! Den hade varit perfekt, om det inte varit för att jag just insåg att jag glömde skriva i mitt inlägg att kontakten skall ha 30 pinnar (jag vet, bilden jag bifogade visade en 26-pins kontakt). Och den som du länkade till, finns bara upp till 26 pinnar (kollade för säkerhetsskull tillverkarens hemsida och datablad också)

Sen kollade jag schemat, för att se om man möjligen kunde skippa 4 pinnar, men givetvis används alla pinnar till något viktigt.
Skriv svar