Heathkit IM-11 VTVM

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Heathkit IM-11 VTVM

Inlägg av okhan »

Hej!
Har köpt en gammal VTVM i riktigt dåligt skick. Batterisyra överallt med mera. Har lyckats få bort det mesta och när jag provkör så märker jag att jag inte får någon spänning ut från sekundären på transformatorn.
Jag undrar vart man kan få tag på en ersättare till denna trafo? Det är 220 in och 220 ut. Ska även finnas 6.3V till glöd på sekundärsidan.

Når jag mäter ohm på den misstänkt trasiga landningen så visar multimetern O.L. Inte riktigt rätt?

Tacksam för all hjälp.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Heathkit IM-11 VTVM

Inlägg av SM6XUN »

Det är nog inte så svårt att hitta en ersättare, kika på fragjanzuerst.com
snarare är det nog så att det blir väldigt dyrt att laga den,
mitt förslag är istället att annonsera efter ett annat exemplar på dx-radio.se
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Heathkit IM-11 VTVM

Inlägg av SM7CZR »

Håller med SM6XUN. Köp en som funkar!
Batterisyra i en apparat är rena kortslutningen.
Men vill du ha ett schema så finns det här: http://www.heathkit.nu/heathkit_nu_IM-11.html
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Heathkit IM-11 VTVM

Inlägg av okhan »

Tack för hjälpen!
Hade faktiskt en annan VTVM /Heathkit IM-13) som också hade batteriläckage där jag valde att plocka ut transformatorn.
Den funkar nu fint efter utbytt trafo och kalibrering.

Synd att den andra bara står där nu utan trafo. Ska kolla in hemsidorna och se om jag kan få tag på en sådan.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Heathkit IM-11 VTVM

Inlägg av YD1150 »

Elektrolyten i schemat är ju på 160V (eller 150V syns lite dåligt), inga 220V!
Det finns ju transformatorer för rakapparatsuttag som ger 110V, en sådan kanske går att använda.
Sen får man givetvis linda på en extra glödlindning på 6,3V om det nu finns plats för en sådan.

Hade ett likadant instrument en gång, men observerade inte att den var på 115V.
Efter några minuter på 220V så kom det ut massor av rök vilket inte var bra :mrgreen:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Heathkit IM-11 VTVM

Inlägg av TomasL »

Du hittar en, gissar jag, i det närmaste komplett samling Heathkit manualer på min hemsida ebaman.com
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Heathkit IM-11 VTVM

Inlägg av okhan »

YD1150 skrev:Elektrolyten i schemat är ju på 160V (eller 150V syns lite dåligt), inga 220V!
Men enligt schemat så är det ju 110VAC på primärsidan också. Tänker att denna borde vara anpassad för det europeiska elnätet på 220V men jag kanske är ute och cyklar? Den har tillhört en radio & TV-verkstad i Ängelholm...tror du de har kört spartrafo mellan för att sänka till 110V?

Finns det något sätt att veta om trafon är för 110V eller 220V nätet?


Jag satte dit en 450V konding då jag inte hade lägre värde hemma...
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Heathkit IM-11 VTVM

Inlägg av YD1150 »

Kan mycket väl vara en "Europa-modell" du har, därav märkningen på 220V på trafon.
Märkningen kanske bara gäller primärspänningen på 220V, det är inte säkert att det
är sekundärspänningen som är uppmärkt.
Har du kvar den gamla elektrolyten så ser du spänningen på den.
Skulle sekundären vara på 220V så måste e-lyten tåla minst 320V.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Heathkit IM-11 VTVM

Inlägg av okhan »

TomasL skrev:Du hittar en, gissar jag, i det närmaste komplett samling Heathkit manualer på min hemsida ebaman.com
Vilken härlig hemsida du har. Har inte sett den förut. Har lyckats registrera mig men det går inte att logga in på din sida? Har rensat cookies...
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Heathkit IM-11 VTVM

Inlägg av okhan »

Fick en idé som jag skulle behöva lite hjälp med....
Batteriet är ju alltid en risk...läckage vill jag inte att den ska utsättas för igen så jag undrar om man inte på något enkelt sätt kan ordna 1.5V spänning utan batteri? Förstår inte varför det ska behövas batteri för detta?

Vore trevlig att bygga om så den fick sin 1.5V via någon spänningsregulator?

Går det eller är jag ute och cyklar?
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Heathkit IM-11 VTVM

Inlägg av SM7CZR »

Teoretiskt går det att fixa c:a 5-6 volt från glödlindningen på trafon.
Likrikta och filtrera spänningen och koppla några dioder i serie tills du får cirka 1,5 VDC.
Om resultatet blir bra eller dåligt visar sig när du labbat färdigt. :wink:
nätdel.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Heathkit IM-11 VTVM

Inlägg av Marta »

Inte dioder i serie.

Halvvågslikrikta och filtrera, därefter ett motstånd i serie och vidare t.ex. en lysdiod e.dyl. men ungefär 1.5V spänningsfall till jord som Du tar ut 1.5V över. En avkoppling över led kan också vara bra.
Kommer troligen att fungera, men inga garantier. Av någon anledning var det vanligt förr med ett batteri för resistansområdena trots att en VTM var nätansluten. Kanske en kvarleva från tiden då likriktare var ett rör.

Har Du kontrollerat trafon om den har en trasig termosäkring? Hur som helst var försiktig om den kommit i kontakt med ammoniumklorid eller natriumhydroxid från ett läkkande batteri.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Heathkit IM-11 VTVM

Inlägg av SM7CZR »

Min idé med flera dioder i serie beror på att 1,5 volten används vid resistansmätning där jag gissar att spänningen helst
bör vara skapligt stabil om man mäter lågohmiga saker, eller vad säger du, Marta?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Heathkit IM-11 VTVM

Inlägg av Marta »

Du har givetvis helt rätt i att det är alldeles för mycket ström för att shuntreglera med en led. Ser nu att det första motståndet är 9R och inte 9k. Blir över 160mA... Ett R14 som det ser ut att vara gjort för är nog den bästa lösningen trots allt. Det är knappast för att användas en sådan renoveras och då skall den ju vara i originalskick.

Hur som helst blir där sannolikt en betydande felvisning på det lägsta resistansområdet om den nu bara mäter spänningen över måtobjektet när det strömsätts utan hänsyn till att batteriet lär tappa en hel del vid denna belastning.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Heathkit IM-11 VTVM

Inlägg av okhan »

SM7CZR skrev:Teoretiskt går det att fixa c:a 5-6 volt från glödlindningen på trafon.
Likrikta och filtrera spänningen och koppla några dioder i serie tills du får cirka 1,5 VDC.
Om resultatet blir bra eller dåligt visar sig när du labbat färdigt. :wink:
nätdel.PNG
Nu har jag fått tid över och tänkte ge mig i kast med detta.
Räcker det med en diod för likriktningen eller ska jag göra en brygga med 4 dioder?
Vad är det för dioder jag ska ha i serie?
Skriv svar