Underdimensionerad kondensator på "Boost converter"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
olof_n
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 februari 2011, 21:36:46

Underdimensionerad kondensator på "Boost converter"

Inlägg av olof_n »

Hej!

Jag köpte några "boost converters" med konstantströms funktion på Ebay.
http://www.ebay.com/itm/221978437629?_t ... EBIDX%3AIT

Tanken är att jag ska ha dom som led drivare. Problemet är att kondensatorerna är märkta med 35V och jag kommer upp i ca 32-34V som utspänning.
Jag är amatör men har alltid utgått ifrån att kondensatorer bör ha betydligt högre märkspänning än den spänning man jobbar med.

Så min fråga är vågar jag köra så nära märkspänningen? Otäckt ifall kondensatorn skulle explodera när man sitter och skruvar på inställnings potentiometern på kortet.
Om jag bör byta kondensatorerna fungerar det då med billiga elektrolyt kondensatorer från Ebay eller måste dom vara av speciellt hög kvalitet?

Mvh

Olof
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Underdimensionerad kondensator på "Boost converter"

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag hade satt dit "low esr" med ca 50V spänningstålighet.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Underdimensionerad kondensator på "Boost converter"

Inlägg av psynoise »

Spänningståligheten bör vara utspänning + rippel + marginal. Dock stämmer inte alla kondensatortillverkares märkspänning överens. Dyrare japanska elektrolytkondensatorer klarar mer än märkspänningen då tillverkaren själv har tagit till marginal vilket även anges i något dokument har jag för mig.
olof_n
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 februari 2011, 21:36:46

Re: Underdimensionerad kondensator på "Boost converter"

Inlägg av olof_n »

Tack för goda råd.

Det är bäst att jag byter kondensatorerna. Typiskt att två av tre kondensatorer har utspänning över sig. Behöver byta ut dom på sex moduler.