Underdimensionerad kondensator på "Boost converter"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
olof_n
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 februari 2011, 21:36:46

Underdimensionerad kondensator på "Boost converter"

Inlägg av olof_n »

Hej!

Jag köpte några "boost converters" med konstantströms funktion på Ebay.
http://www.ebay.com/itm/221978437629?_t ... EBIDX%3AIT

Tanken är att jag ska ha dom som led drivare. Problemet är att kondensatorerna är märkta med 35V och jag kommer upp i ca 32-34V som utspänning.
Jag är amatör men har alltid utgått ifrån att kondensatorer bör ha betydligt högre märkspänning än den spänning man jobbar med.

Så min fråga är vågar jag köra så nära märkspänningen? Otäckt ifall kondensatorn skulle explodera när man sitter och skruvar på inställnings potentiometern på kortet.
Om jag bör byta kondensatorerna fungerar det då med billiga elektrolyt kondensatorer från Ebay eller måste dom vara av speciellt hög kvalitet?

Mvh

Olof
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Underdimensionerad kondensator på "Boost converter"

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag hade satt dit "low esr" med ca 50V spänningstålighet.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Underdimensionerad kondensator på "Boost converter"

Inlägg av psynoise »

Spänningståligheten bör vara utspänning + rippel + marginal. Dock stämmer inte alla kondensatortillverkares märkspänning överens. Dyrare japanska elektrolytkondensatorer klarar mer än märkspänningen då tillverkaren själv har tagit till marginal vilket även anges i något dokument har jag för mig.
olof_n
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 februari 2011, 21:36:46

Re: Underdimensionerad kondensator på "Boost converter"

Inlägg av olof_n »

Tack för goda råd.

Det är bäst att jag byter kondensatorerna. Typiskt att två av tre kondensatorer har utspänning över sig. Behöver byta ut dom på sex moduler.
Kollade mina kondensatorer jag har hemma och dom är "Standard General Purpose" och inte "low esr", får göra en beställning.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Underdimensionerad kondensator på "Boost converter"

Inlägg av psynoise »

Om du har möjlighet att mäta spänningsrippel över kondensatorerna hade jag även kontrollerat rippelström hos de nya kondensatorerna. Rippelströmmen kan du sedan beräkna med ohmslag enligt
  • \(I_{rms} = \frac{V_{rms}}{|Z|} = V_{rms}\omega C = V_{rms}2\pi f C\)
där V_rms är rippelspänningens effektivvärde, f är rippelfrekvensen och C kondensatorns kapacitans.

EDIT: förtydligande.
olof_n
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 februari 2011, 21:36:46

Re: Underdimensionerad kondensator på "Boost converter"

Inlägg av olof_n »

Jag mätte över LED:en med mitt oscilloskop utan att ha bytt kondensatorer. Testade att öka spänningen från 25V till 31V.
VPP varierar mellan 2-2,4V, frekvensen hoppar hejvilt så den går inte att utläsa.

Har inte beställt några kondensatorer än. Mina kallvita LED drar nästan 1A vid 31V medans dom varmvita endast drar 0,6A.
Det är 100W LED:ar som jag hade tänkt köra i ca 25W. Sitter nu och funderar ifall jag ska våga köra vidare utan att byta kondensatorerna och acceptera den låga effekten på mina varmvita LED.

Väntar på en leverans av "full spectrum" LED för växtbelysning, ska kolla vilken spänning dom kräver. Fungerar dom med 30V skulle jag kunna köra vidare utan att byta kondensatorer.
Har lite ångest för att löda bort komponenter, alltid ett elände :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Underdimensionerad kondensator på "Boost converter"

Inlägg av psynoise »

I kraftomvandlare har man gärna stora kopparplan och genomplätterade vior. Därav behöver du en bra lödkolv till att börja med. Weller har jag dålig erfarenhet av då de inte verkar reglera tillräckligt trots att lödspetsen är kall. Bättre fabrikat jag testat med stora kopparplan är Metcal och JBC.
olof_n
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 februari 2011, 21:36:46

Re: Underdimensionerad kondensator på "Boost converter"

Inlägg av olof_n »

Har faktiskt en gammal Weller.
Tänkte att jag skulle testa att köpa flussmedel att ha på lödflätan, det kanske ger bätter resultat
Skriv svar