Tips på detektera dörr låst/olåst.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PopUnoNkoK
Inlägg: 789
Blev medlem: 10 december 2007, 12:40:08
Ort: Piteå

Tips på detektera dörr låst/olåst.

Inlägg av PopUnoNkoK »

Jag behöver tips.
Jag kör hem automations kontrollern Domoticz och har ett antal tempsensorer och fjärrbrytare.

På min gamla garagedörr har jag lyckats sätta in en standard microbrytare med en sån 5cm lång metall arm som känner av om dörren är låst eller inte. Men på mina 2 nyare ytterdörrar är det inte lika gott om plats.

Det känns suveränt att kunna se i mobilen om dörrarna är låsta eller ej.

Så jag är nyfiken på om det är några här på forumet som gjort egna lösningar och hur i sånna fall.

I slutändan kommer det att skickas via en arduino/mysensors till kontrollern så det är bara den fysiska lösningen jag är ute efter.

En ide jag har är med en magnet och en halleffekt sensor .

En annan är en ir diod och en reflektor och en ljusbarriär som bryts av låskolven. Då borde det räcka att borra ett inte allt för stort hål vinkelrätt mot låskolven.

Alla tips är välkomna. Skulle någon ha bilder på egna lösnkngar vore det guld.

Mvh Peter
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Tips på detektera dörr låst/olåst.

Inlägg av danielr112 »

Jag hade tänkt montera in en microbrytare i mina dörrar. Har dock inte kommit så långt då det lutar åt att byta låsen helt. Dvs borra/fräsa ut så det finns plats innanför så man känner av om låskolven har tryckt eller inte.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Tips på detektera dörr låst/olåst.

Inlägg av Glycol79 »

SKall du ändå byta låskista så finns det med microbrytare i. Jag ville slippa karmöverföring till dörren så jag använde en liten induktiv givare. Borrade bara hål i botten av hålet i slutblecket. Pelade in givaren där och fiskade ut kabeln mellan dörrkarmen och väggen. Funkar bra. Iallafall i mitt fall där det är 2 kolvar per lås. En som manövreras av trycket och en som är "nattlåset".

Var något liknande en sån här jag använde:
https://www.electrokit.com/induktiv-giv ... GQodwUMBHQ


Fördelen tyckte jag var att inget mekaniskt kunde klabba, typ dörren slår sig lite så kolven missar brytaren osv.
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Tips på detektera dörr låst/olåst.

Inlägg av nomis_82 »

Kul jag kör också domoticz och har tänkt montera en liten microbytare i slutblecket som känner av regeln när dörren är låst. Har dock inte kommit på något riktigt bra sätt att dra sladden därifrån än.
IMG_20170213_205441.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Tips på detektera dörr låst/olåst.

Inlägg av danielr112 »

Jag har förberett så jag har kabel vid karmen där låset sitter i karmen. Ska bara få tid att faktiskt montera dit microbrytaren och den dära skärmen med esp8266 maskinen...

Blir en nextion skärm vid varje dörr för att då snabbt kunna tända/släcka huset när man går.
tradman
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 januari 2017, 12:48:46

Re: Tips på detektera dörr låst/olåst.

Inlägg av tradman »

Jag skulle göra som Glycol79 föreslår. Använda en liten induktiv givare i slutblecket. Jag tror det är betydligt robustare än mer eller mindre externa microbrytare.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Tips på detektera dörr låst/olåst.

Inlägg av Glycol79 »

Nackdelen med en induktiv givare är att den skall spänningsmatas också. Kanske inte så lyckat om man vill ha någon trådlös lösning. Men annars har det fungerat väldigt bra.
Användarvisningsbild
bruka
Inlägg: 242
Blev medlem: 29 augusti 2011, 08:06:27
Ort: Hälsingland

Re: Tips på detektera dörr låst/olåst.

Inlägg av bruka »

tradman skrev:Jag skulle göra som Glycol79 föreslår. Använda en liten induktiv givare i slutblecket. Jag tror det är betydligt robustare än mer eller mindre externa microbrytare.
Jag hade så innan jag bytte till elektriskt slutbleck. En liten induktiv givare med fem mm diameter.
PopUnoNkoK
Inlägg: 789
Blev medlem: 10 december 2007, 12:40:08
Ort: Piteå

Re: Tips på detektera dörr låst/olåst.

Inlägg av PopUnoNkoK »

Jag blir sugen att testa med Induktiv givare.
Den minsta induktiva givare jag hittade vid snabb sökning var 5mm i diameter men den hade bara en "Detecting Distance" på 1mm.
Det känndes nästa för kort. Det känns som om det kan bli svårt att få den fysiskt "in trimmad" så att den detekterar låskolven men att låskolven inte slår in i sensorn.

Finns det Induktiva givare som är 5mm i diameter och som har ett "Detecting Distance" på ca 5mm?

MVH Peter F
Användarvisningsbild
Smurfen
Inlägg: 163
Blev medlem: 14 mars 2010, 03:01:58

Re: Tips på detektera dörr låst/olåst.

Inlägg av Smurfen »

Har brytare i lås men inte möjlighet att tråda överföringen från 4 dörrar till en panel. Kan inte heller mata med 230V så batteri är ett måste.
Finns det något färdigt system för att skicka signalen från mikrobrytarna trådlöst till en panel där man ser ifall en dörr är olåst?
Avståndet är ca 10m från dörrarna till ytterdörr där signalen skall avläsas.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tips på detektera dörr låst/olåst.

Inlägg av mrfrenzy »

Valfritt inbrottslarm har trådlösa sändare som kan kopplas till kabeln från låset.
Sen visas på manöverpanelen vilka zoner som inte är låsta.
Försöker man tillkoppla blir det ett felmeddelande "stäng dörr X".
Användarvisningsbild
Smurfen
Inlägg: 163
Blev medlem: 14 mars 2010, 03:01:58

Re: Tips på detektera dörr låst/olåst.

Inlägg av Smurfen »

Det hade varit en utmärkt lösning om det inte vore för att det redan sitter ett larm som inte går trådlöst.
Men vid ett eventuellt byte av larm i framtiden så skall jag ha det som krav. Tack för tipset.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tips på detektera dörr låst/olåst.

Inlägg av mrfrenzy »

Vilket larm är det?

Det finns både märkesbundna och universaltillbehör som löser problemet.

Annars går det givetvis att sätta separat från larmet med ett sådant tillbehör och en lampa (MCR-304).
Användarvisningsbild
Smurfen
Inlägg: 163
Blev medlem: 14 mars 2010, 03:01:58

Re: Tips på detektera dörr låst/olåst.

Inlägg av Smurfen »

Jag tror att det är ett jättegammalt men väl fungerande larm från Verisure som sitter där nu.
Men en bekant hade några sändare och en 4ch mottagare 433Mhz liggandes som jag skall testa med.
Uppgradering av larm får ske när ekonomin är i balans, då blir det en helhetslösning.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Tips på detektera dörr låst/olåst.

Inlägg av netrunner »

Kan du kanske använda hela dörren som en stor strömbrytare?

Låskolven är ju av metall och så är dörrkarmen där låskolven går in. Man skulle testa med en multimeter mellan dörrhandtaget (således all metall i dörren) och metallblecket i dörrkarmen. Det skulle iofs kunna bli glapp om dörren kan röra sig ... men lite stålull kanske fixar det.
Skriv svar