Diskmaskin Cylina DM 560 problem cirkulationspumpning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tjslask
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 februari 2017, 17:37:48

Diskmaskin Cylina DM 560 problem cirkulationspumpning

Inlägg av Tjslask »

Hej!
Vår DM 560 är sparsamt körd och har gått utan problem sedan 2010. Nu funkar inte cirkulationsspolningen, vatten fylls på men cirkulationspumpningen startar inte. Inget vatten går runt.
Detta gäller både i diskprogram och avspolning. Avloppspumpen funkar dock.

Vi lyckades dock få igång spolningen tillfälligt idag efter att maskinen stått i drygt en vecka. Tyvärr bara en gång och då när vi körde det korta avspolningsprogrammet. Nu fylls bara vatten på som därefter töms ut efter att programmet nått sitt slut.

Lite trist då maskinen känns nästan som ny i övrigt, har alltid gått som en klocka.
Vad kan jag göra? Lite hoppfullt att spolningen gick igång, om än tillfälligt :?

Hälsningar
Torbjörn
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Diskmaskin Cylina DM 560 problem cirkulationspumpning

Inlägg av mrfrenzy »

Välkommen till forumet!

Har du en multimeter och vet hur man mäter på nätspänning utan risk?

Isåfall skulle jag börja med att kolla om det kommer spänning till pumpmotorn. Finns det spänning så är förmodligen driftkondensatorn trasig.
Tjslask
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 februari 2017, 17:37:48

Re: Diskmaskin Cylina DM 560 problem cirkulationspumpning

Inlägg av Tjslask »

Tack för svar och välkomnandet :D

Har försökt ta mig in i maskinen utan framgång. Funderar på att byta ut motorkondensatorn som en del av felsökningen om jag bara lyckas komma på hur jag får bort rätt plåt. På Elfa kan man köpa en 2.5 uF 450V motorkondensator för 21kr. Cylinda ska ha över 600kr för orginal. Då är den märkt 2.5 uF 400V, men den skillnaden borde väl inte ha någon betydelse? Är dock osäker på om det är specialelektronik med tanke på fuktig miljö som gör att Cylinda tar så bra betalt?

Tacksam för tips angående hur jag kommer in i diskmaskinen och råd om jag vågar använda den billiga kondensatorn.

Hälsningar
Torbjörn
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Diskmaskin Cylina DM 560 problem cirkulationspumpning

Inlägg av Henry »

Är dock osäker på om det är specialelektronik med tanke på fuktig miljö som gör att Cylinda tar så bra betalt?

Anledningen till priset är med mycket stor sannolikhet bara för att den just är från Cylinda, gäller reservdelar från alla märken då de tar hutlösa priser för exakt samma grejer man kan få tag på nästan vilka andra ställen som helst för en bråkdel av summan, för att inte tala om i utlandet.

Du förstår du är en mycket dålig konsument som vill laga din maskin och inte istället köpa en ny hos Cylinda för med en kondensator på hela 600:- så är det ju klart att du gör det. :wink:
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Diskmaskin Cylina DM 560 problem cirkulationspumpning

Inlägg av Danny »

Motorkondensatorn kommer du åt bakifrån.
Skriv svar