Behöver hjälp: Reparera förstärkare Thule IA150B

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Moeses
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 februari 2017, 11:31:59

Behöver hjälp: Reparera förstärkare Thule IA150B

Inlägg av Moeses »

Hejsan,

Har fått tag i en Thule IA150B jag ska reparera och behöver lite hjälp på vägen. Den startar men signalen kommer inte ut till högtalarna. Däremot hörs ett brummande ljud. Det är rätt så hög volym men det reagerar inte på volymkontrollen förutom då jag vrider den till 0, då det dämpas litegrann men försvinner inte. Allting ser helt ut, förutom trafot som tappat fästet, se bilder.

Några idéer var jag ska börja? Är van vid elektronik men inte med att jobba med förstärkare.

Tack på förhand!
IMG_1211.JPG
IMG_1212.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Moeses 16 februari 2017, 18:12:30, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1878
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Reparera förstärkare Thule IA150B

Inlägg av carpelux »

Leta upp servicedokumentation.

Mät spänningarna på nätagget och kolla om du har mycket rippel.

Kolla upp utgångstrissor.

Hittar du kondensatorer som ser misstänkta ut så mät upp dem med avseende på ESR. Borde inte vara något större bekymmer på din stärkare
eftersom den inte ser ut att ha någon switchad nätdel.
Moeses
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 februari 2017, 11:31:59

Re: Reparera förstärkare Thule IA150B

Inlägg av Moeses »

Ska mäta lite sen. Har enbart multimeter hemma så svårt att mäta ESR dock. Funderar på att investera i ett USB-oscilloskop också

Bifogar service manual också ifall det hjälper
thule_audio_ia150b (1).pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1878
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Reparera förstärkare Thule IA150B

Inlägg av carpelux »

Du hittar ju spänningar på schemat. Nätdelen finns i området där det står confidential.

Jag har vid en snabbtitt sett + och - 20V, + och - 26V samt + och - 5,5V. Det verkar vara en uppsättning per kanal, och det är möjligt att det finns fler spänningar. Börja att kolla upp det, det går ju bra med multimeter.
hsd
Inlägg: 2128
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Reparera förstärkare Thule IA150B

Inlägg av hsd »

Undrar varför jag inte har behörighet att se schemat
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Reparera förstärkare Thule IA150B

Inlägg av breflabb »

Är du inloggad?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14861
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Reparera förstärkare Thule IA150B

Inlägg av mrfrenzy »

Om du har modifierat webbläsaren så den inte använder referrer så syns inte bilagor.
hsd
Inlägg: 2128
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Reparera förstärkare Thule IA150B

Inlägg av hsd »

Hej, jag surfar på mobilen
Det kommer ett meddelande att jag inte är behörig
Yepp jag är inloggad, svarade nyligen i en annan tråd
Moeses
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 februari 2017, 11:31:59

Re: Reparera förstärkare Thule IA150B

Inlägg av Moeses »

Okej fick lite tid att mäta ikväll. Hade en DC-offset på vänster kanal av någon anledning, 17V på S3. Det resulterade i att det ligger +47V på P1 och +30V på P101. Jag tog sedan bort S3 och S4 och mätte upp 44V AC på alla fyra säkringar S5-S8, utan DC-offseten. Nu gick dock C122 upp i rök istället. Vad kan vara fel? Någon av REG9/REG10 kanske?
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Reparera förstärkare Thule IA150B

Inlägg av limpan4all »

Knappast troligt.
Mera troligt att för-regleringen till hjälpspänningarna har problem. Den är ju löst som en kapacitiv späningsdelare via kondensatorerna C23 och sedan halvvågslikriktning via D3, D4 och last via R66 samt filtrering via C21 (*4 spänningar). LM317/LM337 tål nästan hur mycket stryk som helst men PMLL4148 samt de båda 100uF/35V är i riskzonen. Så där skulle jag leta först. Mät späningen över C21 osv tom C122 både i DC och AC läge, så hittar du det säkert.

En annan riskfaktor är de två parallellkopplade bryggdioderna. Räcker att en diod går sönder vid ett spänningstillslag så rasar det och ger kraftigt brum.
Moeses
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 februari 2017, 11:31:59

Re: Reparera förstärkare Thule IA150B

Inlägg av Moeses »

Vet ej om jag vågar slå på spänningen igen, rädd för att bränna fler komponenter. Funderar på att köpa nya kondningar och byta C21-C24,C121-C124 och kanske dioderna D3-D6,D103-D106 också? Det är ju inte dyra komponenter precis
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Reparera förstärkare Thule IA150B

Inlägg av limpan4all »

Om C122 går upp i rök så är D106 eller C124 trasiga, men jag skulle bytt samtliga 100u/35V först och diodmätt alla PMLL4148 (eller bytt samtliga).
Moeses
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 februari 2017, 11:31:59

Re: Reparera förstärkare Thule IA150B

Inlägg av Moeses »

Tänkte samma sak, jag provar det! Några som är bättre än andra? Tillverkare etc som är att föredra för audio
Moeses
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 februari 2017, 11:31:59

Re: Reparera förstärkare Thule IA150B

Inlägg av Moeses »

Skruvade isär lite mer, nu ser man ju att något inte stått rätt till på någon av sidorna. Första bilden visar C122 och kondningarna runtomkring, den andra visar andra kanalen. Tredje bilden visar REG1 och REG2 (sista sidan i service manualen). Ska löda loss och mäta lite kondensatorer, men ser ju nästan ut som om jag behöver nya LM317 och LM337 också. Tankar på hur jag kan se om de är hela?

/Moe
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Behöver hjälp: Reparera förstärkare Thule IA150B

Inlägg av limpan4all »

Byt dom när du ändå håller på, dom kostar inte många kronor per styck. Och om du ändå byter annat så är det enkelt att ta några till. Om du inte är van med avlödningsverktygen, klipp bort dom helt och löd sedan bort en pinne i taget, för om du skadar mönsterkortet så blir det jobbigt.
MEN se till att montera på en kyllösning när du väl har bytt. Att notera är att 317 och 337 har olika potential på sin TAB så helisolerade kyllösningar är ett krav.
Skriv svar