Behöver hjälp: Reparera förstärkare Thule IA150B
-
- Inlägg: 8213
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Behöver hjälp: Reparera förstärkare Thule IA150B
Dvs mätt på P2/P3 pin 1 (röd) med referensen på pin 2 (svart).
Om det är så du har mätt så är den övre högra dioden i diodbryggan D7 eller D9 trasig och i kortslutning.
Byt både D7 och D9.
Det förklarar dessutom ditt brum/hummande.
Om det är så du har mätt så är den övre högra dioden i diodbryggan D7 eller D9 trasig och i kortslutning.
Byt både D7 och D9.
Det förklarar dessutom ditt brum/hummande.
Re: Behöver hjälp: Reparera förstärkare Thule IA150B
Nej har mätt pin1 och pin2 mot jord respektive, båda har offseten. Mellan pin1-2 är där ingenting, mer än AC som det bör.
Tittar man vid P1 och P101 strax innan transistorerna ligger där +27V på höger kanal men +47V på vänster, så offseten verkar följa genom. Brummar dock i båda högtalare
Tittar man vid P1 och P101 strax innan transistorerna ligger där +27V på höger kanal men +47V på vänster, så offseten verkar följa genom. Brummar dock i båda högtalare
-
- Inlägg: 8213
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Behöver hjälp: Reparera förstärkare Thule IA150B
Jag tror fortfarande att du har något problem med diodbryggorna, så låt oss bekräfta eller eliminera dom först.
Tag bort följande säkringar S4, S5, S6, S7, S8.
Slå på kraften.
Sätt svarta probspetsen på 0V, GND, Jord G1 pinne 1 (samma namn på samma sak men jag fördrar 0V).
Sätt röda spetsen på +20VL du mäter vadå?
Sätt röda spetsen på -20VL du mäter vadå?
Flytta den svarta till -20VL och mät med den röda på +20VL du mäter vadå?
Stäng av kraften.
Ta bort säkringen S3 sätt tillbaka säkringen S4.
Slå på kraften.
Sätt svarta probspetsen på 0V, GND, Jord G1 pinne 1 (samma namn på samma sak men jag fördrar 0V).
Sätt röda spetsen på +20VR du mäter vadå?
Sätt röda spetsen på -20VR du mäter vadå?
Flytta den svarta till -20VR och mät med den röda på +20VR du mäter vadå?
OM någon av ovanstående mätningar med G1 som referens visar 0V så är motsvarande kondensatorer C29 till C32 kortslutna (eller R60, R68 R61, R69 osv kortslutna).
Tag bort följande säkringar S4, S5, S6, S7, S8.
Slå på kraften.
Sätt svarta probspetsen på 0V, GND, Jord G1 pinne 1 (samma namn på samma sak men jag fördrar 0V).
Sätt röda spetsen på +20VL du mäter vadå?
Sätt röda spetsen på -20VL du mäter vadå?
Flytta den svarta till -20VL och mät med den röda på +20VL du mäter vadå?
Stäng av kraften.
Ta bort säkringen S3 sätt tillbaka säkringen S4.
Slå på kraften.
Sätt svarta probspetsen på 0V, GND, Jord G1 pinne 1 (samma namn på samma sak men jag fördrar 0V).
Sätt röda spetsen på +20VR du mäter vadå?
Sätt röda spetsen på -20VR du mäter vadå?
Flytta den svarta till -20VR och mät med den röda på +20VR du mäter vadå?
OM någon av ovanstående mätningar med G1 som referens visar 0V så är motsvarande kondensatorer C29 till C32 kortslutna (eller R60, R68 R61, R69 osv kortslutna).
Re: Behöver hjälp: Reparera förstärkare Thule IA150B
Grymt schysst att du tar dig tid! Har mätt nu;
VL:
+20V -> +45V
-20V -> -15V
Mellan +60V
VR:
+20V -> +30V
-20V -> -30V
Mellan +60V
Verkar ju vara lite knas på vänster minst sagt. Och spänningen är ju rätt mycket över 20V men det kanske det blir utan last..
VL:
+20V -> +45V
-20V -> -15V
Mellan +60V
VR:
+20V -> +30V
-20V -> -30V
Mellan +60V
Verkar ju vara lite knas på vänster minst sagt. Och spänningen är ju rätt mycket över 20V men det kanske det blir utan last..
-
- Inlägg: 8213
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Behöver hjälp: Reparera förstärkare Thule IA150B
OK, nu är vi på väg någonstans.
Du har minst ett fel, R60 eller R68 har en lödning som släppt eller så är det avbrott i en av dom.
OM det inte är det felet så är kondensatorn C30 felaktig och behöver bytas (partiell kortslutning, ovanligt men inte omöjligt).
Förklaring.
R60//R68 samt R61//R69 skapar vad som kallas för en virtuell jord i punkten G1, kondensatorerna C29 och C30 stabiliserar det hela. Om det blir en asymmetri mellan R60//R68 respektive R61//R69 så får man detta.
Mät och återkom.
Du har minst ett fel, R60 eller R68 har en lödning som släppt eller så är det avbrott i en av dom.
OM det inte är det felet så är kondensatorn C30 felaktig och behöver bytas (partiell kortslutning, ovanligt men inte omöjligt).
Förklaring.
R60//R68 samt R61//R69 skapar vad som kallas för en virtuell jord i punkten G1, kondensatorerna C29 och C30 stabiliserar det hela. Om det blir en asymmetri mellan R60//R68 respektive R61//R69 så får man detta.
Mät och återkom.
Re: Behöver hjälp: Reparera förstärkare Thule IA150B
Tack!
Bytte C30 häromdagen så låter osannolikt. Där är inget avbrott i resistenserna när jag mätte och ser inte ut som om någon lossnat, men ska löda om dem så får vi se!
Bytte C30 häromdagen så låter osannolikt. Där är inget avbrott i resistenserna när jag mätte och ser inte ut som om någon lossnat, men ska löda om dem så får vi se!
Re: Behöver hjälp: Reparera förstärkare Thule IA150B
Det kan ju vara någonting längre bort i kedjan som ställer till obalansen i spänningen.
Kan du ta bort S1 & S2 och sedan mäta spänningen?
Kan du ta bort S1 & S2 och sedan mäta spänningen?
Re: Behöver hjälp: Reparera förstärkare Thule IA150B
Får i så fall löda bort dem, det är inga rörsäkringar. I stil med den på bilden nedan.
https://www.bitsbox.co.uk/images/small/ ... ch_sml.jpg
EDIT: Kom på att där sitter byglar på P1, mellan 1-2 och 3-4 så kan koppla bort dem och mäta. Återkommer!
https://www.bitsbox.co.uk/images/small/ ... ch_sml.jpg
EDIT: Kom på att där sitter byglar på P1, mellan 1-2 och 3-4 så kan koppla bort dem och mäta. Återkommer!
Re: Behöver hjälp: Reparera förstärkare Thule IA150B
Det hjälper inte, du har ju motstånden R58 & R59 där på 0,22 Ohm (varför är de byglade i P1?)
Re: Behöver hjälp: Reparera förstärkare Thule IA150B
Sant! Varför vet jag inte, där sitter jumpers mellan dem.