Thereminfråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
alexanderson
Inlägg: 832
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Thereminfråga

Inlägg av alexanderson »

Finns här någon som byggt en sådan så att den ger riktiga toner, istället för en steglöst variabel frekvens?
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Thereminfråga

Inlägg av svanted »

vitsen med en theremin är att man styr frekvensen med handrörelser...
att generera en signal med samma utseénde och tonsteg via klaviatur klarar en synt.
och att styra händer mha en klaviatur är väl överkurs... :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Thereminfråga

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Precis så är det, svanted.

Frekvensen beror på avståndet från handen till antennen. Vill du ha diskreta lägen får du nog tänka ut en optisk grunka. Alltså du har ett gäng lysdioder och ett gäng LDR eller annan optogivare. LEDarna lyser på givarna och du bryter strålarna med fingrarna.
Jag såg något helt nyligen men har rensat upp "historien" i Chrome.

Annars har jag byggt en theremin efter ett australiskt recept (Silicon Chip) men har att fixa lite felsökning för volymen funkar inte som den ska.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Thereminfråga

Inlägg av E Kafeman »

Hela film-genrer typ skräck och Sci-Fi hade nog aldrig funnits om Therminen haft klaviatur. Används än idag flitigt i filmer.
Hela iden med Therminen faller med med klaviatur då ljudet styrs av i luften fri flerdimensionell steglös påverkan av återkopplingen av relativt enkla signalgeneratorer.
En välfungerande variant av Therminen som finns att köpa färdigbyggd är den man spelar på här.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Thereminfråga

Inlägg av E Kafeman »

Inlägget med påståendet att det var händerna som utgjorde kapacitansen försvann....??
Mitt svar nedan blir då obegripligt..
_____


Nej händerna har ingen kapacitans. De kan däremot påverka hur stor den resulterande kapacitansen blir.
Återkopplingen är kapacitiv.
Kapacitansen avgörs av dielektrats egenskaper och begränsningar mellan två ytor (t.ex. hand och metallisk instrument-yta). Dielektrat är i detta fall luft(e=1). Byt ut luften mot vatten(e=80) och man får en helt annan kapacitans.

En Thermin har normalt två återkopplingsvägar där den ena styr pitch och den andra volym.
En Thermin's resulterande fysiska hand-avstånd mellan två toner, pitchen, är starkt beroende av vilken oktav man spelar. Det är som om det blev fysiskt tätare mellan tangenterna på ett piano ju högre tonhöjd man spelar.
För att kunna spela på ett kontrollerat sätt över flera oktaver utvecklades därför ett spelsätt som är ett flerdimensionellt förhållande mellan instrument och instrumentutövare. Detta för att kunna spela tonskalan med fingrarna på samma sätt oavsett oktav.
Exempel.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Thereminfråga

Inlägg av HUGGBÄVERN »

alexanderson
Inlägg: 832
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Thereminfråga

Inlägg av alexanderson »

Varför jag frågar?
Vill gärna vidarutveckla Thereminen.
Varför inte koppla till pedaler för att påverka övertonsbildningen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Thereminfråga

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Min SiliconChip-theremin har ju en del inställningar för udda vågformer och annat.
107101_13mg.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
alexanderson
Inlägg: 832
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Thereminfråga

Inlägg av alexanderson »

Den använder en ovanlig optokopplare som volymkontroll. Var får man tag på den?
alexanderson
Inlägg: 832
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Thereminfråga

Inlägg av alexanderson »

Med en digital signalprocessor, kan man väl göra en theremin som ger toner. Analog input ger diskreta toner ut.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Thereminfråga

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Electrokit säljer sådana. NSL-32 eller nåt sådant heter de. Jag kan ha vänt min fel.

Alla thereminer ger toner ut. Det är just tjusningen med den att du har ett helvettes glissando eller vad det heter. Beach Boys använde ett annat slags instrument :
https://en.wikipedia.org/wiki/Electro-Theremin
http://www.npr.org/sections/allsongs/20 ... aul-tanner
https://www.youtube.com/watch?v=CelV7EbuV-A

Du har ju MIDI-thereminer också ...


Fast om du tittar hur folk spelar på en theremin verkar dina funderingar lite "konstiga". Ungefär som att bygga en cykel men den ska två hjul, en 270 hk dieselmotor och plats för 7 personer. Då är det ju inte cykel längre ... eller en theremin. :idea:

https://www.youtube.com/watch?v=9Sy00Dx274I
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Thereminfråga

Inlägg av ajje »

Vill man ka distinkta toner ur den så får man hänga på en autotuner på utgången ;)
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Thereminfråga

Inlägg av E Kafeman »

Ljudet som man förväntar sej från Therminen är mycket dallret med handen kring den tänkta tonen och möjligheten till de långa svepen i tonskalan. Därav av de användes som oros-höjande bakgrundsljud i skräckfilmer och i Sci-Fi fixade Therminen detta och ljudet från såväl strålvapen som motorljud från tefaten. Det hade ju låtit rätt fånigt om motorn gasat i diskreta steg...
Med diskreta frekvenser och klaviatur så blir det en orgel.
Såväl orgel som många andra instrument kan förses med tremolo för att kunna glida kring exakta tonen.
Therminen kan glida flera oktaver på ett av användaren omedelbart kontrollerat sätt, utan effektpedaler och liknande.
En Violin har delvis liknande egenskaper. Den kan spela mycket glidande toner. Det går även ge tonen ett visst vibrato på en Violin men det låter inte alls på samma sätt som från en Thermin. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... ibrato.ogg

Kommer och tänka på en gammal händelse.
En kompis som sällan reste någonstans lurade jag att följa med mej på en utställarmarknad i Tyskland för färskt Mosel-vin.
För de som vet lika lite som min kompis om vin så är det ett vitt vin med gamla anor, men vinet är jäst på sådant sätt att man inte tjänar något på att lagra det. Förr var det nästan som att svära att begära rött vin på tysk restaurang. Inhemskt producerat vin var alltid vitt och utländska drycker fanns ej.
Min kompis hade ändå inte hela bilden klar för sej när vi kom till mässan. Första gången han var i Tyskland dessutom.
För honom var findricka vodka och ljummen Zingo. Vin var bara något han hört talas om.
Nåväl, vi gick mellan utställarstånden som erbjöd gratis provsmakning från de rätt stolta lokala producenterna. Min kompis ville inte ens prova på något vin-blask. Slisk utan alkohol..
Till slut kunde han inte hålla sej längre utan han stannade hos en av de största utställarna och frågade på ren svenska:
-Har ni öl? Ingen förstod vad han ville.
Med begränsade språkkunskaper rättade han sej en stavelse i taget under följande något nedkortade dialog:
-Har Haben Sie Öl?
-Was?? Öl??? Wollst du Motoröl haben? svarade utställaren. -Ist du verruckt?
Min kompis tyckte motoröl lät bra, antog att det nog var ungefär som lageröl och med det nylärda ordet fortsatte han:
-Ja ich Motoröl haben, smakar smeckt bättre gut än erat vin.

Utställaren vrålade något på ord som inte heller jag förstod. Han skrek och viftade med armarna och blev allt mer högröd i ansikten, så att min kompis fann det säkrast att helt lämna mässområdet.
Säkert 30 år sedan nu, men han tycker fortfarande att vin och i synnerhet Mosel-vin smakar skit.

Smaken är som baken, så visst, det går väl jättebra att bygga en Thermin med klaviatur. Det är bara att koppla diskreta kondensatorer till tangenterna och ersätta pitch-antennen med denna koppling. Återstår att fixa volymreglering men går kanske få till i form av anslagskänsligt klaviatur eller fotpedal.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Thereminfråga

Inlägg av MadModder »

Att få halvtonssteg från en theremin är ju som att sjunga med autotune...
Det är en konst att spela. Likt trombon och fiol. Tonlägena ska ligga i handen, inte i instrumentet. :)

Och angående tremolo så har det inget med frekvensen att göra. Det är något som elgitarrfolket blandat ihop alldeles. ;)
Tremolo är variation av volymen/tonstyrkan.
Vibrato är variation av frekvensen.

Här är ju en instrumentvariant som kanske kan påminna om thereminljudet:
Hur den funkar:
alexanderson
Inlägg: 832
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Thereminfråga

Inlägg av alexanderson »

Ännu en Thereminfråga.
I Leon Theremins patent från år 1925 eller 1928 användes 10st direktupphettade trioder. Det finns två Pitch antenner och en volymantenn. Två pitchosc. och en fast osc.
I alla andra konstruktioner jag sett, finns bara en pitchantenn och en pitchosc.
Visst är det möjligt att med samma hand styra två pitchantenner. Handen och pitchantennerna bildar de tre hörnen i en triangel.
Jämför säckpipa med dubbelt rörblad där man också spelar två toner samtidigt.
Senast redigerad av alexanderson 18 februari 2017, 10:44:30, redigerad totalt 5 gånger.
Skriv svar