Hur löda kabel på kopparplatta och med vad?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur löda kabel på kopparplatta och med vad?

Inlägg av Henry »

Detta har en hel del och göra med att det skall vara så bra kontakt mellan spetsen och plåten och ha så mycket lagrad värme som möjligt som kan värma upp och det får man med en kraftig lödspets vilket normalt är motsatsen med en lödpistol.

Den 150W på Jula skall klara det men även en på 100W. Man låter först kolven värmas upp tills man precis kan förtenna hela lödspetsen (tar bara några fåtal minuter) så att spetsen skyddas. Sedan låter man den värmas upp ordentligt under säg 15 min+ så att så mycket värme som möjligt lagras i spetsen. Sedan lägger man hela den ena platta ytan på lödspetsen dikt an mot plåten så parallellt som möjligt.

Precis innan detta har lagt till en hel del lödtenn på lödspetsen eller bäst på plåten för så bra kontakt som möjligt och även lägga till lite mer medan man har den där, då skall det funka men det kan ta några sekunder innan plåten är tillräckligt varm så att tennet flyter ut.

Inte nudda plåten med bara den yttersta spetsen tex för då händer inget alls. Extra fluss är också något som hade varit bra då spetsen blir så varm att det man lägger på i början förångas nästan direkt därför som man får lägga till lite mer när man har den mot plåten.

Rekommenderar sedan att du också lägger plåten ovanpå några dubbelvikta papper eller några lager toapapper så isolerar det mycket bra och värmen i plåten försvinner inte iväg lika lätt.

Du kan också ta några drag med lite finare sandpapper över hela ytan eller svinto eller dylikt för att få bort den oxiden som finns där då det kan hjälper rätt mycket med en färsk yta.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Hur löda kabel på kopparplatta och med vad?

Inlägg av hawkan »

Om gasbrännaren. Jag har en sån för att tända veden i kaminen. Jag skulle inte använda den för att löda, det är mycket värme och oexakt. Tänker att kablarna tar eld eller nåt sånt. Inget precisionsinstrument. Men det finns gasoldrivna lödkolvar med ordentlig effekt som skulle kunna vara bättre isf.
Pontus_pf
Inlägg: 8
Blev medlem: 7 februari 2017, 16:06:00

Re: Hur löda kabel på kopparplatta och med vad?

Inlägg av Pontus_pf »

Jag köpte 150W lödkolven på Jula ändå. Den var betydligt rejälare och oj vilken skillnad!
Jag startade ugnen och testade lite med lödkolven så länge, stängde direkt av ugnen igen för jag märkte hur fort hela kopparplattan blev varm ändå av bara lödkolven. Nu var det inga problem sätta kolven på plattan och låda tennet rinna ut på den utan ens direktkontakt med kolven.
Tack för alla råd, tror jag klarar det nu...

Jag köpte förresten brännaren när jag ändå var där. Antingen behåller jag den eller så lämnar jag tillbaka den tänkte jag.


Henry, vad händer om man inte lägger tenn på spetsen? Pajar? Varför skyddas den av det?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur löda kabel på kopparplatta och med vad?

Inlägg av Henry »

Är det en ren kopparspets så du ser den typiska kopparfärgen så utan tenn på kommer ytan att oxidera vilket gör att tenn inte kommer att fästa lika lätt på den och till slut rätt snabbt inte ens alls beroende på hur långt det gått och i längden även göra så att spetsen äts upp så att säga och bli förstörd.

Är hela spetsen ljusgråfärgad liknande tenn så har den antingen redan ett tunnt lager tenn på sig eller, mer sällan, belagd med ett visst skikt (faktiskt vanligt järn) som till stor del skyddar kopparspetsen mot oxidering men den ytan skall ändå beläggas med tenn.

Tennet skyddar ytan oavsett om den är behandlad eller ej genom att detta oxiderar istället för lödspetsen och det oxiderade lödtennet kan du sedan bara torka av eller ersätta med nytt till skillnad mot spetsen.

Det är standard praxis att alltid väta en lödspets och alltid låta det vara tenn på oavsett om den används eller ej så håller spetsen mycket länge. Har en lödstation som jag har samma spets i som jag haft i 5 - 6 år nu, fortfarande som ny.
alexanderson
Inlägg: 831
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Hur löda kabel på kopparplatta och med vad?

Inlägg av alexanderson »

Måste du tvunget använda en kopparplåt?
Mässing och Nysilver leder värme sämre.!
alexanderson
Inlägg: 831
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Hur löda kabel på kopparplatta och med vad?

Inlägg av alexanderson »

Ett annat förslag.
Löda kabeln i hörnet av plattan. Där är värmebortledningen minst.!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur löda kabel på kopparplatta och med vad?

Inlägg av Henry »

Om det är mässing, nysilver eller koppar spelar ingen större roll med en 150W lödkolv och dessa plåtstorlekar som det handlar om.
alexanderson
Inlägg: 831
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Hur löda kabel på kopparplatta och med vad?

Inlägg av alexanderson »

Värmeledningsförmåga
koppar ca 400
mässing ca 110
nysilver ca 28
Pontus_pf
Inlägg: 8
Blev medlem: 7 februari 2017, 16:06:00

Re: Hur löda kabel på kopparplatta och med vad?

Inlägg av Pontus_pf »

Ja det måste va koppar men som jag skrev förut är det nu inga problem längre med min 150W-kolv.
Även mina fingrar tycker det var varmt kan jag intyga när jag i ett stressat ögonblick tog tag i kolven på helt fel ställe igår :cry:
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hur löda kabel på kopparplatta och med vad?

Inlägg av breflabb »

Man får väl gratulera :tumupp:
Koppar spetsen oxsiderar och fräts mycket snabbare,men det är lätt åtgärdat
Bara ta fram en fil och fila till spetsen och förtenna innan man börjar löda
Dessutom så tycker jag att om man låter tennet sitta kvar på spetsen
så fräts den mycket snabbare.Låt spetsen svalna och sedan filar man bort
tennet så håller det mycket längre. Detta är min erfarenhet.
Har använt dessa doningar länge.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur löda kabel på kopparplatta och med vad?

Inlägg av Henry »

alexanderson: säger samma igen att det spelar fortfarande ingen roll med 150W och dessa storlekar av plåt det handlar om.
Skriv svar