Problem med VFD-klocka

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tomobe
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 januari 2017, 19:02:59
Ort: Avesta

Re: Problem med VFD-klocka

Inlägg av Tomobe »

Förlåt att jag inte har uppdaterat, blev inte mycket gjort förra helgen och har väntat på instrument och komponenter, men jag tar det stegvis -

Har mätt på pinne 13 och T2 gate, 0V på bägge. Har därefter införskaffat ett scope där jag bara kunde avläsa brus på mV-nivå. (Är det möjligt att 16f1936 är dödfött eftersom signalen verkar helt frånvarande?)

Har satt i nya kondingarna i c13 och c20.

Har lagt till motstånden över C5 och C6.

D6 hade strax under 5V på katoden men verkade vara hel, var på väg att byta den mot en UF4007 men vid avlödningen släppte kopplingsvägen till T2/L4.
Detta sammanlagt med att jag duktig som jag är tidigare lyckats bränna mig på lödkolven, gjorde att humöret inte var förmånligt till att fortsätta just nu :P
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Problem med VFD-klocka

Inlägg av Icecap »

Är PIC'en programmerat?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Problem med VFD-klocka

Inlägg av Marta »

Hur är drivspänningen? Är den 5V med högst ett par hundra mV ripple? Använd en gammal mobilladdare till att driva denna. Det kan hända obra saker med USB-porten om oturen är framma och är osäkert om där finns tillräcklig ström att tillgå.

Är där oscillatorsignal på pinne 11/12 på MCU?

Är där signal på _någon_ av dess pinnar? Mät med scope. Det bör finnas rikig tydlig 5V signal på flera av pinnarna om den är hel och flashad med firmware.
Tomobe
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 januari 2017, 19:02:59
Ort: Avesta

Re: Problem med VFD-klocka

Inlägg av Tomobe »

Avrapportering :

Drivspänningen ser bra ut, använder mobilladdare.

Har signal på pin 11 men inte 12.

Samtliga värden -
Pin 1 - 5V
Pin 7 - 5V
Pin 11 - 4,4V
Pin 18 - 4,6V
Pin 20 - 4,9V
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Problem med VFD-klocka

Inlägg av Marta »

Signal i det här sammanhaget betyder något Du kan se på scopet och som inte är en rak linje. Finns det någon sådan signal? Amplituden ungefär 5V. En stabil och orörlig nivå överallt == trasig/blank processor.

11/12 där 32kHz kristallen sitter skall Du ha 32768Hz synlig på en av dessa pinnar. Denna signal är svagare än 5V och det är helt rätt. Den finns på båda pinnarna, men är så svag och lastkänslig på den ena pinnen att oscillatorn eventuellt kan stanna under mätning på denna.

Tillägg: Är de nämnda pinnarna de enda Du har spänning på så ÄR processorn stillastående. De nämnda pinnarna har samtliga spänning utifrån enligt schemat.

Lite långsökt, men har Du provat att plugga in strömkontakten i klockan efter att att Du anslutit väggvårtan till eluttaget? Med aktuell anslutning av MCLR är där krav på snabbt tillslag av spänning om processorn skall resetta korrekt. Prova även att ta en sladd ansluten till klockans jord/GND och berör helt kort stift 1 på processorn så den får en reset.

Är den väl isatt i sockeln? Svårt att se på bilden, men ser kanske aningen egendomligt ut särskilt i bildens högra sida.
Tomobe
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 januari 2017, 19:02:59
Ort: Avesta

Re: Problem med VFD-klocka

Inlägg av Tomobe »

Har provat det ovan utan ytterligare framgång, så jag tror väl att det får anses bekräftat att den är trasig eller inte programmerad.
Slänger iväg ett mejl till säljaren och hör efter en ersättare.
Skriv svar