Relä och automatiserad startmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av Gizmo »

Reflekterar över en sak; det är alltid svårt att ge bra svar på ett projekt om man inte vet exakt vad budgeten i reda pengar är.
Och lägger till: Man måste nog säga i ganska exakt hur mycket man är beredd att betala, för när nån säger "liten budget" så kanske det betyder åtta tusen för en person, och åtta hundra för en annan person.

Det projekt som beskrivs är svårt.
Men börja med att kolla upp vad du kan få tag på för batterier, det lär bli den dyraste och svåraste utgiften. Jag vet inte riktigt hur mycket energi man måste ha för att det ska bli användbart, men säg minst 10kWh iaf, troligen det dubbla.

Bilbatterier kan du stryka direkt. De är inte gjorda för att bli urladdade mer än till ungefär hälften, sedan tar de skada. Dvs ett bilbatteri märkt 100Ah kan du bara ta ur omkring 50Ah, sedan börjar det ta skada (och visst är det ganska trist att batterierna blir döda innan du gjort den tionde turen?). Ett batteri på 100Ah kostar väl ca 1500:-
För att få 10kWh behöver du då 200 sådana bilbatterier. Kostnad 150 000:- dvs orealistiskt.

Så börja med att leta upp en billig batterikälla. Det är verkligen steg ett. Kolla om du inte kan hitta nån skrotad elbil och få loss batterierna billigt, eller om du känner nån som jobbar med entreprenad/eltruckar och om du inte kan få köpa loss bättre begagnade batterier till ett ok pris.
ROLAU
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 januari 2017, 11:12:17

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av ROLAU »

Ok, jag förstår att det finns mycket som inte enkelt kan göras, men det vore intressant att reda ut vad som rimligen kan göras. Det som man behöver förhålla sig till är dragkraft, hastighet och drifttid. Det går att göra ett batteridrivet fordon som drar 500 kg i 10 km/h under 5 min med hjälp av startmotorer från bil och några bilbatterier. Sedan blir motorerna varma och kan gå sönder. Använder man 24 v startmotorer och matar med 12 v håller de för längre körning utan att bli för varma verkar det som. Varvtalet kan då regleras genom att man kopplar in ett reglage på ena kolborsten som jag har förstått det.
Alternativt kan man använda generatorer som gjorts om till motorer. De håller för längre drifttid. De blir inte lika starka (jag vet inte hur starka de kan bli utan att dra mer ampere än vad som enkelt kan hanteras med inte alltför avancerad elektronik). De är även lättare att reglera varvtalet på.
Verkar jag ha förstått utgångsläget korrekt? Därefter behöver projektet ta hänsyn till hur avancerat/svårt det får vara, hur dyrt, och hur nära målet i fråga om dragkraft, hastighet och drifttid det behöver vara. Då är frågan om det finns någon som vet vilket sätt som blir så nära målet som möjligt utan att kräva ingående specialkunskaper som inte någorlunda lätt kan skaffas via nätet, och utan att sammanlagt bli dyrare än kanske 8000 kr (det lämnar kanske inte mycket över till varje enskild komponent). Jag är medveten om att några av faktorerna är subjektiva, men jag vill lämna de öppna åt läsaren att själv ringa in för att underlätta möjligheten att komma på ett förslag. Ett mycket stort tack till den som har kunskapen och viljan att dela med sig av ett förslag!

Tack Gizmo, det ska jag kika på.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av FormerMazda »

Är 500kg vikten på det du ska dra, eller är det kraften som behövs för att dra en vikt över en yta?
Det är nämligen två helt olika faktorer att räkna på.
500kg dragkraft är ju en del, men då som du säger går det att räkna på det.
500kg last utan parametrar som friktion går inte att räkna på helt enkelt.

Angående motorval, att du fortfarande vill ha startmotorer indikerar för mig en tight budget? Och i så fall så tror jag du får lägga ner hela spåret med eldrivet. En förbränningsmotor kommer vara ohyggligt mycket billigare att bygga ett dragfordon med om du ska ha lite ork och räckvidd.
ROLAU
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 januari 2017, 11:12:17

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av ROLAU »

Jag tänker att man får utgå från 500 kg dragkraft för att kunna räkna på det. Det känns inte så mycket om man tänker sig exempelvis en vinschmotor. De billigaste elvinscharna ska ju klara mer. Det vore förstås ett mycket långsamt fordon som byggs med sådana motorer, så det skulle antagligen inte fungera. Ja, lite av utmaningen är att klara det så billigt som möjligt. Den ekonomiska gränsen kan visserligen flyttas beroende på hur svårt det är att få ut tillräcklig kraft på ett billigt sätt. Trixet är att hitta det billigaste möjliga sättet att få ut tillräcklig dragkraft (runt 500 kg) i en hastighet som inte får understiga i vart fall 3 km/h. Det måste också vara eldrivet. Startmotorerna tänker jag främst för att de kan bli mycket starka om behovet av dragkraft varierar och uppgår till 500 kg endast kortvarigt. De skulle väl då bara förbruka mer batteri vid behov, och sedan mindre när lasten löper lättare? Sen är de förstås billiga. Men startmotorvarianten skulle antagligen bara fungera om det stämmer att man kan reglera varvtalet.

Närmaste planen nu är att prova med fyra omgjorda generatorer, en till varje hjul, för att se hur mycket en sådan konstruktion skulle orka i dragkraft. Jag har inte hittat någon uppgift om hur stark en sådan motor kan bli. Sen är det ju ett trix att räkna ut på förhand hur mycket en växel påverkar. Men tack för hjälpen. Om jag lyckas reglera varvtalet på en startmotor som beskrivet ovan så återkommer jag och berättar det.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av mrfrenzy »

Att reglera hastigheten på dina motorer ska vi kunna hjälpa till med, det är ett mycket litet problem.

Det stora problemet är om det arbete som ska utföras är rimligt att göra med batterier.

Skulle du möjligen kunna förklara användningsområdet mer exakt, kanske hur fordonet du ska montera motorerna på ser ut och exempel på vad för last som du ska transportera och vilken sträcka?
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av FormerMazda »

Utöver att du vill dra en last på 500kg så ska du göra det med något som inte tappar fäste, och detta med något som också har räckvidd.
Så även om en vinsch gör det enkelt så är ju inte det hela sanningen. Din tingest kommer ju behöva en hel del egenvikt och en ganska tung drivlina i övrigt. För jag gissar att det inte rör sig om att dra nåt på ett slätt betonggolv?
Så som sagt, räkna med att du har ett par hundra kilo (om det räcker) i egenvikt på maskinen. Sen lite biffiga hjul eller larvband. Det summerar.

Som sagt var, att styra en elmotor går rätt enkelt trots allt. Jag själv är ingen guru i området med lyckades ändå sno ihop en styrning för en elmotor på 5hk.
det svåra för dig blir att hitta lämpliga motorer och vettiga batterier. Sen kan vi börja designa styrningen av motorn/motorerna.
ROLAU
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 januari 2017, 11:12:17

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av ROLAU »

Användningen varierar, men det är bra om fordonet kan nå upp i en dragkraft uppåt 500 kg (jag menar alltså att om fordonet sattes fast i dragvåg så skulle den visa 500 kg). Utformningen av hjul och och övrig konstruktion, som vikt och så, får jag ta fram efter behov. Det är förstås möjligt att det måste bli larvband. I dagsläget är problemet mest att lista ut vilken typ av återvunna omgjorda (för att klara priskravet) motorer som bättre än andra kan närma sig förutsättningarna, och som kan varvtalsstyras på ett hyfsat enkelt sätt. ...och som helst kan klara jobbet med hjälp av 5-6 bilbatterier.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av tecno »

Säger det igen = glöm batteridrift!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av mrfrenzy »

Klara jobbet med startmotorer och bilbatterier går säkert, men det är mycket tveksamt om man kommer över 15 minuters batteritid.

Om du måste ha el för framdriften, kan du tänka dig en hybrid?

Med en begagnad gräsklippare och en bilgenerator eller tre så kan du ha kontinuerligt med ström som räcker. Bör gå att plocka ihop för en tusing.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av FormerMazda »

Av egen ren nyfikenhet, kan vi ens räkna ut energibehovet för att utföra detta?
Vi har ju en del info, men inte all. Och jag tänker att kanske kan man få en siffra för en given förutsättning?
Alltså, att bibehålla 10km/h i 1 timme med givna parametrar för friktioner mm. Jag är inte fysiker, men är rätt nyfiken av mig.

Fast ju mer jag läser det.. 500kg, löst underlag, mellan 5-15km/h i en timme. Det är mycket begärt..

ROLAU > Du avslöjar inte vad du vill utföra exakt för arbete, men har du tillgång till nåt motordrivet? En trädgårdstraktor? En åkgräsklippare? Något att testa att utföra ditt tänkta arbete med?
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av Jan Almqvist »

Man kan räkna på effekt och ström om man vill:
P = F * v
Om man utgår från 500 kg (som är c:a 4905 N) och 10 km/h så blir det c:a 13 625 Watt eller c:a 18.5 hästkrafter.
Vid 12 volt blir strömmen lite drygt 1135 A räknat med 100% verkningsgrad i motor och övrig mekanik.
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av limpan4all »

Det där gäller väl bara vid ett rent lyft...
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av Jan Almqvist »

Det hoppas jag inte men det motsvarar att du lyfter något som har massan 500 kg rakt upp eller drar i något med en kraft som motsvarar 500 kg. TS nämner dragvåg som visar 500 kg i tidigare inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av säter »

Du kanske inte behöver 500kg dragkraft samtidigt med 10km/h?
500kg och 1km/h, alternativt 50kg och 10km/h.
Det borde gå att lösa med en växellåda.
Skriv svar