Relä och automatiserad startmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ROLAU
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 januari 2017, 11:12:17

Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av ROLAU »

Jag håller och bygger ett robotchassi som ska drivas med startmotorer från bil (projektet ska vara hyfsat billigt). Tyvärr är mina kunskaper i elektronik oerhört begränsade, därför hoppas jag att det finns vänliga själar där ute som kan ge några hjälpande ord. Jag tänkte använda 4 st startmotorer från Volvo 740 och koppla parvis på två relän (12 v 200 A), sen vill jag styra reläna med en arduino. Min första tanke är att använda ett reläkort med 10 A relän jag redan har, för att styra de större reläna. Kan det vara en fin idé eller finns det bättre lösningar?

Jag funderar också på hur jag med hjälp av arduinon kan reglera hastigheten enklast på startmotorerna?

Slutligen funderar jag på om det kan gå att styra de större reläna med en radiostyrningsmottagare, t.ex. genom att koppla mindre relän till mottagarens servoportar? Eller finns det bättre lösningar på det?

Ett stort tack för din tanke!
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av FormerMazda »

Hej och välkommen!

Tyvärr får jag direkt börja med att be dig börja om! :D

Startmotorer är inte alls lämpliga till annat än att starta bilar. Alltså korta drifttider och höga laster.
En olastad startmotor snurrar otroligt fort, och en liten robot med 4st kommer antingen göra runt 600km/h eller dra ur dina batterier på nolltid.
Jag förstår tanken med att det är lätt att få tag i och billigt, men det är inte lämpligt kort och gott.

Börja med att beskriva vad du tänkt att din robot ska göra, hur stor den ska bli med mera så kan vi enklare tipsa om vad du bör leta efter för motorer och hur du då styr dom.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33763
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av Glenn »

Jag håller med FormerMazda, startmotorer är generellt olämpliga, dessutom drar dom väldigt mycket ström, ofta över 100A, det är förvisso med en hel ottomotor som belastning men ändå, fyra startmotorer kommer att dra mycket ström oavsett.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kolla vindrutetorkarmotorer! De har ju olika hastighetslägen direkt! Och har säkert rätt fart och styrka för en rätt stor robotgrej!
Glöm inte att modern bilelektronik är en guldgruva för den som vill labba. Kolla bara backspegelsmotorer.
ROLAU
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 januari 2017, 11:12:17

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av ROLAU »

Saken är att den behöver vara mycket stark, för att dra tunga laster. Helst ungefär som en ATV på 500 hk. Därför tänkte jag startmotorer som jag drevar till lämplig maxhastighet. De borde väl inte dra mer batteri än att 4 lite rejälare bilbatterier räcker bortåt en timme?
Att en startmotor snurrar mycket snabbt om den är olastad, innebär det att hastigheten på en sådan motor inte kan regleras med en potentiometer?
4 startmotorer kan man ju få för en tusenlapp, men kan det finnas lika starka motorer som är lämpligare för såna pengar?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av mrfrenzy »

Ett bilbatteri orkar driva en belastad startmotor 5-10 minuter sen är det tomt.

Du ska alltså bygga någon form av terrängbil,
vad väger den?
Hur fort ska den köra?
Hur länge måste strömmen räcka?
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av limpan4all »

DU KAN ALDRIG FARTREGLERA EN STARTMOTOR MED EN POTENTIOMETER....
OM det inte sitter en massa elektronik mellan potentiometern och startmotorn.
Sedan håller jag med om att startmotor är extremt olämpligt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av tecno »

Helst ungefär som en ATV på 500 hk
Inte för att jag sett nån sådan men det låter ju enklast och effektivaste sättet att lösa 'problemet'. Batterier = glöm det.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Återigen faller man i fällan att försöka att svara utan att ha ett ordentligt upplägg.
Jag ber om ursäkt!
Att prata om radiostyrning och 500Hk ATW i samma andemeningen är nog inte riktigt!
Beskriv vad som skall göras och med vilka resurser!
ROLAU
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 januari 2017, 11:12:17

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av ROLAU »

Det ska bli ett chassi som ska kunna släpa tung last. Hur stark den behöver vara är jag inte säker på än, men starkare än en trädgårdstraktor. Den behöver inte gå fort, kanske 5-10 km/h (om den går att få upp i 15 km/h vore det förstås ingen nackdel). Den behöver inte väga mer än att den klarar att släpa lasten på löst underlag (kanske med band istället för hjul), så runt 300 kg kanske. Batterierna behöver räcka ca 1 h.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vad menas då med tung last! Och vilket underlag? Fortfarande inte en hint om användningsområde eller behov.
Bara en massa svar, typ 5Km/h, vikt 300Kg, drifttid 1h Alltså, detta är svar när man har formulerat en frågeställning och redovisat behov!
Eller är jag bara grinig? GG är jag ju redan!
ROLAU
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 januari 2017, 11:12:17

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av ROLAU »

Bygget är en elektrisk minitraktor. Den behöver kunna dra så mycket som möjligt utan att det blir för kostsamt. Jag får väl prova med att sikta mot att klara 500 kg i dragkraft vid en hastighet på ca 10 km/h.
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av E Kafeman »

Prova att göra en bedömning/beräkning av vad som är vettigt för att täcka ditt behov. Kolla på vad som behövs för redan existerande lösningar.
Kalkyl på vad som behövs är enkel.
Vad som nu gäller men en timmes driftstid och 500hk ger enkla siffror.
Ett större friskt bilbatteri klarar att ge en hk under en timme innan det är utsuget, det har du säkert redan koll på?
Således behövs 500 bilbatterier. om batterierna packas i två täta rader kommer varje rad bestå av 250 batterier.
Ett typiskt Volvo-batteri har sidan 18 cm. 250 *0.18 ger batteristapeln en total längd på 45 meter.
Addera lite utrymme för motor och fram och bakhjulsaxlar samt kontrolllogik så kommer man en bit över 50 meter, lite drygt två långtradere med släp.

Vikten är också enkel att beräkna:
Ett batteri väger ca 15kg. 500 gånger det blir 7,5 ton, dvs som en liten lastbil.
Till det behövs en ram som kan bära lalla batterier samt klara att hålla motorn på plats när den matar på med fullt vridmoment genom ramen.
Uppskattar en sådan ramvikt till 4 ggr batterivikten, samt några ton till att bära motor och kring-utrustningen.
Totalvikten allt inräknat hamnar då på 50-60 ton eller som en fullastad långtradare.

Det vi vet är att denna enorma farkost ska släpa något på lös mark.
Det utesluter hjul, det behövs stål-band för att fördela vikten. Banden och dess mekanik kommer att betydligt öka vikteen ytterligare.

Så totala farkosten är stor som två långtradare, på band. Kan nog krävas 500 hk om den ska kunna släpa något mer än sej självt på lös mark.

Om farkosten minskar i storlek på grund av ändrade behov, typ att släpa på en säck med 500kg grus, det klara en mindre personbil på ettans växel om det nu inte varit för att underlaget är löst.
Det är tveksamt om personbilen får fäste nog. Bortsett från det, så en mindre bilmotor, säj 100 hk, för motsvarande elmotor i drift under en timme och batteribehovet är nu bara 100 batterier.
Det är bara att sätta in siffrorna i tidigare exempel för att få vikt och storlek.
Det går variera naturligtvis, typ att få ett kortare men mer kompakt viktfördelning om man staplar alla batterier ovanpå varandra.

Ett betydligt enklare praktiskt fall är typ att man behöver släpa ut en timmer-stock genom skogs-terräng. Genom att inte dra stocken allt för dumt över markhinder kan den glida relativt lätt på slät mark, i synnerhet på vintern.
Det klarar en elektrisk vinch på 500 Watt från Biltema om än i krypfart om det finns ett träd eller bil att fästa vinchen i. Bil är bra vinchfäste för då slipper man släpa på extra batteri och stillståendes bil klara oftast att hålla emoot en stock som släpas i skogen.
Vill man dubbla krypfarten är det bara att dubbla motor och batteribehov.
Att göra det i 10-15 km/h är lite väl fort, men 5km/h klaras normalt med en enda livs levande hästkraft även i lös terräng.

Antar dock att ditt behov inte är så enkelt att beskriva eller beräkna effektbehovet, annars hade du väl kunnat givet en fylligare beskrivning än att det effektbehovet förefaller ligga mellan 5-500hk i 10km/h?
Kan vara bra som referens att kolla på andra existerande fordon när man bedömmer egna behovet.
Här är några fordon på typ 500hk och längd uppåt 60 meter:
De klarar vikten av dina batterier om vägen inte är för lös.

Skulle effektbehovet bara vara som en liten trädgårdstraktor, typ motor på 5hk, då stryker du bara två nollor på ovan exempel.
Visserligen är en sitt-gräsklippare ofta på 10-15 hk men elmotorn kan med rätt typ av reglering ge bredare vridmoment så en sådan gräsklipparmotor är jämförbar med en elmotor på 5hk vad gäller använbart vridmoment. I synnerhet när man ska släpa något är vridmomentet intressantare att jämföra mellan olika typer av motorer än deras maxeffekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av mrfrenzy »

Det var ett väldigt målande inlägg av E Kafeman.

Jag väljer att svara kortare: för en dragkraft av 500kg i 10km/h behöver du en förbränningsmotor, allt annat är orealistiskt.

Om du kan specificera lite mer exakt uppgift så kanske det möjligen går att hitta lösningar med batteri.

Till exempel: dra en lätt rullande vagn med 500kg pellets på grusväg kan man klara med batteridrift en kilometer eller så sen börjar det bli teslapriser på batterierna.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Relä och automatiserad startmotor

Inlägg av Lennart Aspenryd »

De två senaste inläggen är mycket belysande, mer slikt!
Jag är bara förbannad på mig själv som i iver att vara hjälpsam, svarar utan att veta frågan!
Men så är jag ju, förutom WisserBesser också en GGG! Skrivs det WBGGG eller GGGWB? undrar Lasp ;.)
Skriv svar