Inducerad klenspänning mellan två kablar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Inducerad klenspänning mellan två kablar

Inlägg av Magnus_K »

Sitter och klurar lite i vanlig ordning...

Det här går kanske snabbt att koppla upp själv men tänkte kolla med er vad man ska fokusera på för att få bäst effekt.
Jag skulle vilja, med låg spänning, lyckas inducera mätbar spänning mellan två kablar på labbplattan. Med mätbar menar jag helst 1V+.

Tanken är att använda två 9V-batterier som matar en oscillerande opamp med +/- 9V. Driva detta genom en kabel där en annan ligger parallellt under en sträcka av cirka 1dm.

Vad bör jag fokusera på för att få bäst effekt, och är det ens möjligt med så här låg spänning/små strömmar?
Förbättras induceringen med skarpa flanker, alltså fyrkantsvåg eller är det motsatt att en ren sinus är bättre?

Ps. Såna här funderingar brukar LTSpice ge mig svar på men nu vet jag inte hur man kan simulera inducerad spänning. Ds
E Kafeman
Inlägg: 3268
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Inducerad klenspänning mellan två kablar

Inlägg av E Kafeman »

Det blir en transformator med lindnings-förhållandet 1:1.
Eftersom luft kommer utgöra transformator-kärnan måste du upp på höga frekvenser för att få nämnvärd effektivitet.
Linda bägge kablarna runt ett järnföremål så fungerar det bättre på lägre frekvenser.
Växelspänningen mellan primärens kabeländar ger dej sekundärens spänning minus förluster.
Mät strömmen med multimeter så för du bättre utslag.
Fyrkantvåg är i sej inte bra men eftersom dess övertoner förmodligen överförs bättre vid för låg grundfrekvens så ser du bättre överföring.
Jag nyttjar ibland en mätkoppling som består av två ledningar av koppartejp, ca 10 cm långa, med vanlig tejp emellan som isolator. Går att få och fungera hyggligt även vid låga frekvenser, <10MHz.
Kallas transmissionsledare och det finns gott om internet-litteratur om sådana ledares egenskaper.
Hur bra effekt överförs mellan ledarna är beroende av båda ledningarnas impedans och lastimpedanser.
I synnerhet om man vill få effektiv effekt-överföring är impedansmatchning viktigt. Det är något man nyttjar vid trådlös laddning av telefoner och el-bilar.
Se även här för en hint om hur man kan räkna på det hela på lägre frekvenser.
Senast redigerad av E Kafeman 18 januari 2017, 00:58:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Inducerad klenspänning mellan två kablar

Inlägg av Platis »

Intressant! :) :tumupp:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Inducerad klenspänning mellan två kablar

Inlägg av Magnus_K »

Ja, helt klart intressant.
Det är lite svettigt när en "RF-kille" säger att man måste upp på höga frekvenser...
Ska testa lite i morrn. Helst tar jag inte hjälp av någon fast kärna men kan prova att tvinna trådarna ett par varv.
Antagligen hjälper det inte ett dyft då jag inte ändra förutsättningarna för magnetfältet ett dugg.

Ok, så fokus på hög frekvens, sinus och tunn isolator. Tackar för tipsen!
Skriv svar