Bosch skruvdragare, spänning och styrka

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Bosch skruvdragare, spänning och styrka

Inlägg av FormerMazda »

Hade lite svårt att skriva rubrik här. Men jag är på g att skaffa en till liten skruvdragare i 10,8v-storleken.

Och nu dyker det upp ett par frågor som kanske bara Bosch kan svara på, men expertisen här är ju stor och bred!

* Spänning
Bosch skriver nu:
Bosch ändrar namnförteckningarna på alla nuvarande 10,8V verktyg, batterier och laddare till 12V.
För att säkerställa bättre riktlinjer och bättre kompatibilitet för användaren anpassar Bosch till namnförteckningen 12V över hela världen. Alla nya 12V verktyg är 100% kompatibla med gamla 10,8V verktyg, batterier och laddare från Bosch. Alltså kan alla 10,8V och 12V verktyg fortsättningsvis användas i samma spänningsklass.
Detta är kanske ingen stor sak, det kommer ju vara kompatibelt, men min fråga blir, ändrar dom nåt mer än namnet?
Batteritekniken är ju Li-Ion, och varje cell enligt google ligger på mellan 3,7-4,2v.
10,8v / 3 = 3,6v
12v / 3 = 4v

Så det är väl inte så att man kommer köra högre spänning eller fler/andra celler? Utan inom spannet av normala spänningar på en Li-Ion cell så kan man säga 10,8v eller 12v helt enkelt?

* Styrka
Nu är det inte fråga om batteriström, utan styrka. Eller kraft kanske.
Det finns flera modeller av den lilla maskinen. Men en stor skillnad är med kolborstad(?) motor eller EC-motor. Det senare är ju en smula modernare och har ju sina fördelar.
Men den gamla motorn, eller ja, den maskinen med "gamla" motorn är helt enkelt starkare.
Borde inte en modernare motor vara starkare?
Nu förutsätter ju jag att formatet på maskinen är i princip detsamma. Känner bara att det är knepigt att lansera en nyare modell som är klenare än den gamla.
Då får jag ju beslutsångest..

Jämförelse: https://www.bosch-professional.com/se/s ... 3355_34341
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Bosch skruvdragare, spänning och styrka

Inlägg av FormerMazda »

Råkade fastna i ämnet och googlade livet ur saken..

Spänningen är bara en beteckning.

Styrkan är angiven som hård/mjuk. Där hård ju är metall mot metall, typ dra en bult till stopp. Medan mjukt är borra mm. Så mjukt är det av intresse, och där är EC-maskinen starkare.
Dock verkar den mer högljudd. Det ogillas. Men det kanske är marginellt. Lite enklare att välja nu. Men ändå .. Hmm.. :humm:
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bosch skruvdragare, spänning och styrka

Inlägg av danielr112 »

Gamla eller nya när du jämför borstade eller utan går ju inte då båda säljs än idag och kommer förmodligen göra ett tag till. Oftast ganska stor skillnad på pris samt hur länge de faktiskt håller.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Bosch skruvdragare, spänning och styrka

Inlägg av FormerMazda »

Fast faktum är att på proffsmagasinet är det samma pris på borstad och EC.
Så jämförbart är det väl?

http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/b ... ch-laddare

http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/b ... ch-laddare
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bosch skruvdragare, spänning och styrka

Inlägg av danielr112 »

Näe. Du tog bara 2 i samma prisklass ju :) Inte i samma klass i effekt och liknande

Karraktären kan skilja väsentligt mellan maskin och maskin också.

Så jag skulle nog ändå säga att det är olika priser på dem. När jag köpte mitt senaste kit så var de borstlösa i stort sett 25% dyrare i genomsnitt. Visserligen inte Bosch just då men Bosch kitet var något dyrare. Jag föredror och gillar dock själv Bosch blåa starkt och har en hög med sådanna.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Bosch skruvdragare, spänning och styrka

Inlägg av FormerMazda »

Hmm.. Inte säkert att jag förstår dig nu.
Men, ja, det är samma pris.
Det är samma format/chuck/batteri mm på maskinerna.
Effekt anges inte, men uppges vara bättre på EC, typ fler skruv per laddning.

Så visst är det väl jämförbart? Varför skulle jag jämföra två olika maskiner?
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bosch skruvdragare, spänning och styrka

Inlägg av danielr112 »

Kolla på vridmomentet.

Vill också minnas att "2" an var mer "heavy duty" . Dvs småsaker som skiljer. Men låter det stå osagt då dom kan ha ändrat det i dagens modeller.
Skriv svar