Okänt Lipo-batteri, vilken laddspänning.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Emil71
Inlägg: 67
Blev medlem: 1 mars 2007, 20:26:31
Ort: Stockholm

Okänt Lipo-batteri, vilken laddspänning.

Inlägg av Emil71 »

God kväll.

Jag har kommit över ett par äldre Lipo-celler som verkar ha en lägre laddspänning än dagens moderna.

Min fråga är om man generellt kan lista ut laddspänningen på Lipo?
Förr när man laddade NiCd blev de varma när de var fulladdade.
NiMH har en delta-spänning och bly-syra batterier gasar...

Vi behöver inte fundera över just mina celler, utan hålla det allmänt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Okänt Lipo-batteri, vilken laddspänning.

Inlägg av Glenn »

Är det samma batterikemi så borde cellspänningen vara detsamma, dock vet jag att lithiumbatterier är en djungel.

För övrigt så har även NiCd ett delta-knä (delta-peak), det är bara inte på samma ställe som NiMh, så man ska inte ladda NiCd i en NiMh-laddare och tvärt om, om den inte är specifikt gjord för det.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Okänt Lipo-batteri, vilken laddspänning.

Inlägg av danielr112 »

Tas bild på den och lägg upp. samt mått.

Står det någon beteckning på dem?
Emil71
Inlägg: 67
Blev medlem: 1 mars 2007, 20:26:31
Ort: Stockholm

Re: Okänt Lipo-batteri, vilken laddspänning.

Inlägg av Emil71 »

På just mitt batteri står det IFP1090140 men kan vi hålla det generellt?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Okänt Lipo-batteri, vilken laddspänning.

Inlägg av danielr112 »

Generelt så kollar man upp vad man har för typ. Men generelt så är lithium ion och många inom rc som benämns polymer mellan 3 och 4.2. Där de senare är mellan 3.6 och 4.2. Men det finns ju extremt många variationer så går inte göra direkt generellt om man inte går ner på keminivå....
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Okänt Lipo-batteri, vilken laddspänning.

Inlägg av xxargs »

Är det (gamla) batterier från Sony (med coke-blandning på anoden) så bör de inte laddas mer än 4.1 Volt - brukar då stå 3.6 Volt/cell på batteriet.

vanligast till några år tillbaka så laddas batterier till 4.2 Volt max och då brukar det stå 3.7 Volt/cell (graphite-blandning på anoden).

Om man tar senaste generations LiIo-batterier som används i telefon som tex. i samsung-telefoner så kan man ladda så högt som 4.35 Volt/cell där anoden kan ha olika kiselstrukturer istället för kol/grafit eller blandningar därav samt att man blandar ut LiCo på katoden med olika metaller som järn, aluminium och magnesium - lite grand för att få ned känsligheten för risken för självantändning - men också att kobolt är dyrt som råvara och man försöker späda ut!!


Med andra ord så är det en djungel när det gäller laddspänningar allt eftersom batterikemin inom LiIon utvecklas åt olika håll och optimeras för olika användningsområden.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Okänt Lipo-batteri, vilken laddspänning.

Inlägg av Sverige »

Jag har kommit över ett par äldre Lipo-celler som verkar ha en lägre laddspänning än dagens moderna.

Vilken spänning?
Skriv svar