Kan lödtenn med flusskärna bli för gammal?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Kan lödtenn med flusskärna bli för gammal?

Inlägg av helmut »

Håller på och löder på ett kretskort. Eftersom spolen med lödtenn tog slut tog jag fram en ny spole som jag köpte in på den tiden då lödtenn med blandningen tenn och bly skulle fasas ut. Har problem med att tennet inte flyter ut så jag funderar på om lödtenn med en kärna av lödpasta är en färskvara och att pastan torkat.
Misstänker att lödtennet kan bli för gammal eftersom flusset inte flyter ut runt lödpunkten. Testade att löda ytmonterade komponenter med samma resultat att det bara blev en stor klump med lödtenn som inte ville flyta ut. Hur löder ni ytmonterade komponenter? Håller på och bygger om en gammal modelljärnväg och skulle behöva löda fast ca 550 ytmonterade led på signaltavlorna.
Såg att Kjell & co har lödvatten som pasta och flytande, någon som vet vilket som passar bäst till kretskortslödning?
Har kvar 4 stora spolar med lödtenn lite synd om jag skulle behöva slänga ca ett kilo lödtenn!
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Kan lödtenn med flusskärna bli för gammal?

Inlägg av SM7CZR »

Oxiderat kretskort?
Rätt storlek på lödspetsen?
Tillräcklig värme på kolven?
Rengjord och förtennad lödspets? (brukar det slarvas med).
Lycka till!
Senast redigerad av SM7CZR 16 januari 2017, 00:34:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kan lödtenn med flusskärna bli för gammal?

Inlägg av breflabb »

Jag har en rulle som är minst 7 År gammal med en grovlek som inte använder
så ofta och lödde häromdagen och det var inga som helst problem.
Däremot är det väldigt viktigt att löd ytan är ren och inte oxiderad,för då blir det
som du beskriver.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Kan lödtenn med flusskärna bli för gammal?

Inlägg av helmut »

Kretskortet är nyetsad och rengjord. Löd spetsen är helt ny och har kollat att temperaturen stämmer. Problemet är att jag inte får en ring med smält fluss som brukar rinna ut runt lödstället. Brukar alltid finnas fluss medel kvar på kortet som man måste tvätta bort. Eller kan det vara så att det inte finns fluss medel i lödtennet? Dessvärre har etiketten trillat av. Lödtennet 0,8 mm är från Clas Ohlsson. Skulle nog uppskatta att det var ca 15 år sedan jag köpte tennet.
Ska testa med lödpasta i morgon och se om lödningarna blir bättre.
Användarvisningsbild
Castello
Inlägg: 127
Blev medlem: 9 februari 2014, 13:40:08
Ort: Göteborg

Re: Kan lödtenn med flusskärna bli för gammal?

Inlägg av Castello »

Jag har hört att lödflätor kan bli gamla eftersom flusset de har ligger oskyddat och kan förångas. Därför ska de förvaras i en sluten förpackning tills de ska användas. Däremot har jag aldrig hört något liknande om lödtenn, men jag antar att de finns en teoretisk möjlighet för flusset att diffundera ut ur ena änden av tennet... testa att klippa ett antal centimeter kanske? :humm:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kan lödtenn med flusskärna bli för gammal?

Inlägg av Icecap »

Lödtenn kan faktisk oxidera lite på ytan och då bli mycket svår att löda med.

Lösningen är att ta tidningspapper och putsa tråden med, dra den helt enkelt igenom lite tidningspapper som man håller mellan fingrarna, kanske 2-4 gångar så att den blir blank o fin.

Tidningspappret fungerar som ett svagt slippapper.
Haralt
Inlägg: 2479
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Kan lödtenn med flusskärna bli för gammal?

Inlägg av Haralt »

helmut,

Om din lödtennstråd har fluss eller ej, kan du väl se genom att med kniv kapa av en bit, och studera tvärsnittet. Det är väl små fina kanaler i vilka flussmedlet ligger.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Kan lödtenn med flusskärna bli för gammal?

Inlägg av helmut »

Det är fluss i lödtennet.
Var inne hos Kjell & Co och investerade i lödpasta och en flaska med flytande lödvatten. Kan bara konstatera att nu flyter tennet ut utan några problem och det blir fina lödningar utan att tennet följer med lödspetsen när jag tar bort lödkolven. Verkar vara toppen med att använda den flytande och slippa kladdet på kortet.
Har lött om 35 kort med servotestare som jag ska ha till mina servos som driver växlarna på min modelljärnväg.
Ps om någon vill använda kretsen "lm555 servotestare" till modellservos räcker det med två servotestare. En som skickar kort signal och en annan som skickar lång signal. När man kopplar ut signalkabeln stannar servon i samma läge vilket jag missade när jag skickade efter komponenterna.
Ps 2 testade även att doppa lödtennet i lödvätskan och även det fungerade bra.
Annars tack för alla förslag.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kan lödtenn med flusskärna bli för gammal?

Inlägg av Icecap »

"flytande lödvatten"????
Har du ett nummer på den?

Om det är vad jag tror det kan vara är det direkt skadligt för elektroniken!
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kan lödtenn med flusskärna bli för gammal?

Inlägg av swesysmgr »

Gissningsvis detta men det är ju Weller, borde gå bra om man sköljer efteråt?
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... orm-p40376
Castor
Inlägg: 1988
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Kan lödtenn med flusskärna bli för gammal?

Inlägg av Castor »

VÄLDIGT olämpligt för elektronik, frätande, använd ögonskydd och handskar. Lämpligt för lödning av rör och annan metall.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2325
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Kan lödtenn med flusskärna bli för gammal?

Inlägg av nifelheim »

"För alla lödning, utom för elektriska, elektroniska och elektrisk installation"

http://www.shoppingfever.de/prod/Weller ... 95041.html
alexanderson
Inlägg: 832
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Kan lödtenn med flusskärna bli för gammal?

Inlägg av alexanderson »

Lödvätska kan innehålla ammoniumklorid eller zinkklorid. Båda är mycket korrosiva.
Skriv svar