Varvtalsstyra elmotor (m avkänning av varvtalet), servomotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Flummo
Inlägg: 301
Blev medlem: 10 november 2005, 02:40:18

Varvtalsstyra elmotor (m avkänning av varvtalet), servomotor

Inlägg av Flummo »

Jag vill kunna göra en varvtalsstyrning till mindre elmotorer, att med en potentiometer styra motorvarvtalet 0-100% (absolut precision inte nödvändig, bara så det blir betydligt mer förutsägbart varvtal än att bara reglera spänningen eller PWM), och ha någon form av avkännare som säger vad det faktiska varvtalet är och reglerar effekten så varvtalet blir det önskade. Exempel på användningsområde är t.ex. symaskin, där man vill att maskinens hastighet ska följa pedalrörelsen, istället för "ketchupeffektsstarten" man kan få med original reostatstyrning - händer inget, händer inget, sedan lägger det iväg i halvfart och går för långt innan man hunnit reagera...

Vill styra mindre likströmsmotorer och upp till 230V motorer på några hundra watt (gissningsvis allströmsmotorer). Några förslag på hur det går lösa?
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Varvtalsstyra elmotor (m avkänning av varvtalet), servom

Inlägg av svanted »

kan tänkas jag har en dålig dag idag, men varför i jösse namn ställer du frågan här och inte letar reda på svar på nätet?
någon som de flesta här kommer att göra och sen skriva ner det åt dig här?
Flummo
Inlägg: 301
Blev medlem: 10 november 2005, 02:40:18

Re: Varvtalsstyra elmotor (m avkänning av varvtalet), servom

Inlägg av Flummo »

Mitt försök att söka ledde till färdiga servomotorer, inte gör-det-själv-konverteringar av befintliga motorer. När det gäller elektronik och tokprojekt brukar folk på detta forum kunna betydligt mer än jag själv kan, och förhoppningsvis peka mig i rätt riktning. Jag räknar inte med en färdig lösning serverad på silverfat som du (av någon anledning jag inte förstår) verkar ha tolkat min fråga.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Varvtalsstyra elmotor (m avkänning av varvtalet), servom

Inlägg av grym »

man kan ganska enkelt göra en reglerad servoloop med en elmotor som har en tacho på sig, man kan även annvända en liten borstad motor som tacho

sedan ett drivsteg och en op som jämför bör värdet från pot eller styrning och är värdet från tachon
H.O
Inlägg: 5715
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Varvtalsstyra elmotor (m avkänning av varvtalet), servom

Inlägg av H.O »

Eftersom du inte behöver "exakt" reglering så funkar det nog med I*R-kompensering, då behövs ingen sensor på motorn.
Flummo
Inlägg: 301
Blev medlem: 10 november 2005, 02:40:18

Re: Varvtalsstyra elmotor (m avkänning av varvtalet), servom

Inlägg av Flummo »

IR-kompensering verkar praktiskt när man slipper varvtalsavkänning, men i övrigt verkar det mer komplicerat än jag vågar ge mig på.
Gryms förslag har jag mer koll på hur det ska arbeta, och jag tror jag kan få till nått fungerande på det viset!

Tackar!
alexanderson
Inlägg: 832
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Varvtalsstyra elmotor (m avkänning av varvtalet), servom

Inlägg av alexanderson »

En metod är att känna av (strömrippel) när borstarna i motorn glider over från en lamell till en annan. Det är lite knepigt att få det att fungera på AC, lättare med DC.
Flummo
Inlägg: 301
Blev medlem: 10 november 2005, 02:40:18

Re: Varvtalsstyra elmotor (m avkänning av varvtalet), servom

Inlägg av Flummo »

Låter nog som en onödigt avancerad och känslig metod, i förhållande till hur grovhuggen funktion jag skulle kunna leva med.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Varvtalsstyra elmotor (m avkänning av varvtalet), servom

Inlägg av Marta »

Konstruktionen nedan är gammal och flyter runt på nätet i ett antal versioner. För länge sedan fanns den att köpa som en regulator till borrmaskiner. Såldes under fabrikatet Luna i en rund grå dosa med stickpropp och skarvuttag på sladdstumpar.

Den fungerar ENDAST med allströmsmotorer, sådana som har borstar. Fältspolens remanens utnyttjas genom den spänning som alstras i halvperioden som inte används. Fläktar, pumpar o.dyl. tystgående apparater har skärmpolmotor eller driftkondensator och där fungerar denna inte alls.

Lämpligheten till just symaskin vill jag låta vara osagt, vill minnas den var ryckig vid riktigt låga varvtal, men i övrigt fungerade den alldeles utmärkt. Den begränsar tillgänglig maxeffekt, men var inget som märktes vid praktiskt bruk till just borrmaskin.

Schemat saknar snubber över tyristorn. Något bör göras för annars lär den gå sönder ganska direkt...
Komponenterna är ganska okritiska.

Bild
Skriv svar