Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av hanzibal »

Som sagt, min Onkyo TX-NR609 7.1 receiver har lagt av och givetvis gick den 2-åriga garantin ut för 4 månader sedan :-(

Allt funkar som vanligt men får inget ljud alls, detta oavsett vilken ingång/signaltyp jag använder.

Det verkar alltså vara något led i själva förstärkardelen som pajat.

Apparaten blir ganska varm (1), även helt utan last. Har öppnat, dammat av och kollat lite snabbt. Det sitter en tempsensor på stora kylflänsen och kretskortskontakten verkade glapp - om jag petar på kontakten startar fläkten och sedan stänger apparaten av sig efter kanske 10 sekunder. Detta tyder på att jag antingen har rätt eller att kontakten kortsluts när jag peter så att kortet luras att tro att apparaten är överhettad. Om kylfläkten aldrig gått kan ju det ha lett till att själva förstärkaren gått varm och pajat över tid.

Testade att hålla en lödkolv när tempsensorns infästning i flänsen men fläkten startade inte.

Minns vagt att jag kunde höra fläkten någon enstaka gång när apparaten var ny men kan sedan inte påminna mig om att jag hört den gå på mycket länge (apparaten är ca 2,5 år gammal). Minns också att volymratten tidigare varit upplyst (sitter en plastring) men att den inte har lyst de senaste 2 åren. Verkar inte finnas konfig att stänga av den så LEDen har troligen pajat tidigt. Har varit i kontakt med servicepartnern AV-Link i GBG (http://www.av-link.se/Onkyo.html) som efter min felbeskrivning föreslog byte av DSP-kortet (enligt dem vanligaste felet på dessa apparater) - skulle kosta ca 2.500 kr + moms så det känns inte aktuellt på en maskin som kostade 4.990 kr ny.

Mätte temp med IR-pistol och stora flänsen är inte jättevarm (kanske 40 - 50 grader), dock sitter det ett försteg ("inputstage" enl. service manualen) där trissorna är rejält varma, uppåt 80 grader och det är denna värme man känner (1). Detta alltså helt utan last.

Har Googlat en del och hittade en kille med precis samma symptom, dock ingen lösning. Såg också att Onkyo återkallade en del av dessa apparater pga ett fabrikationsfel (stängde av sig sporadiskt) men serienummerkontroll på deras hemsida gav att mitt ex inte berörs av detta. I övrigt hittade jag inget som kändes särskilt relevant.

Enligt ervicemanualen är försteget är "U0060" och raddan med de varma trissorna sitter parvis med små separata kylflänsar på och det var dessa flänsar jag mätte temp till nästan 80 grader (1).

Länk till servicemanual, inte mkt till manual utan "endast" ritning, kopplingschema och BOM:
http://elektrotanya.com/cgi-bin/downloa ... -nr609.pdf

Har någon här en Onkyo TX-NR609 (eller likvärdig) med samma/liknande problem och kanske vet något om/hur man kan reparera?
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av swapper »

Har samma problem med min Onkyo 808 den bara slutade skicka ut något ljud alls.
Vad jag kan googla mig till så är det ett stort problem och att det är HDMI boardet som är problemet

https://www.google.se/?gws_rd=cr&ei=q08 ... ard+repair

Såg en som lyckades få igång sin stärkare genom att värma HDMI boardet med en lampa.
Finns reperations poster på ebay där man skickar in sitt HDMI board för reperation.

Blir då inte fler Onkyo i framtiden kan ja säga....
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av hanzibal »

Ok, då var det säkert det kortet AV-Link menade med "DSP-kortet".

Mitt problem gäller iofs samtliga typer av insignaler (t.ex. även analoga) och jag får inga indikationer på att maskinen har problem att ta emot HDMI utan allt ser helt normalt ut med undantag för att jag inte får något ljud.

Eftersom mitt ingångssteg blir onaturligt varmt utan last så kan jag inte riktigt släppa tanken på att felet finns där.

Dock konverteras troligen allt material till något centralt och gemensamt multikanalformat innan det skickas till DSP-kortet som då alltid ser samma format innan det lägger på ev. rumsfunktioner. Så det kan ju ändå vara HDMI/DSP-kortet.

Skall kolla på eBay men samma här, nästa gång får det bli en Yamaha!

Fråga: Är din apparat varm trots mycket låg eller ingen volym alternativt alla högtalare urkopplade?

EDIT: Kollade eBay och det finns ett tyskt företag som erbjuder rep. av maskiner med liknande symptombeskrivning. Kostar ca 900 kr och verkar seriöst.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av swapper »

Jag har faktiskt inte orkat felsöka det i detalj då jag blev så sur att den paja...
Hojta om du hittar något bra sätt, såg att några hade bytt kondingar på HDMI boardet.
Konstiga är om den går igång när den är VARM burkar vara åt andra hållet?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av hanzibal »

Min är varm i sig själv så uppvärmning sker s.a.s. "naturligt" och hjälper inte men om man tex har glapp eller kallis så kan kanske värme hjälpa men knappast mot svullna kondingar.

Tyckte inte jag såg några som lyft på hatten och jag tvivlar på att det är felet i mitt fall, känns ju fel att trissorna håller 80 grader utan last, väl?

Jag trodde Onkyo hade bra kvalitet men det verkar ju vara många som haft problem med sina.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14883
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av rikkitikkitavi »

U0060 är väl slutsteget? Utgångstrissorna sitter på stora flänsen, och sedan kanske drivtrissorna sitter på mindre flänsar och det är dessa som är varma?
Inte onormalt med 80C på dessa om det bara sitter små kylare på dessa, själva chipet håller också ungefär 80C.

Jag tror inte det är slutstegen som är problemet, men enda sättet är att mäta med signal in för att se var den tar vägen.

Det är inte orimligt att det är en kass lödning någonstans i härket av alla mångbeningar i LQPADBGASMDsmått. Svårt att åtgärda dock.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av hanzibal »

Att kalla det "försteg" var mitt eget påhitt men i manualen kallas det för "Amplifier Circuit PC Board", det är liksom ett slags instickskort står vertikalt och ansluter till "huvudkortet" i botten.
U0060_2.png
Det är trissorna Q606x, Q607x med små parvis monterade flänsar som är varma:
U0060.png
De större trissorna på stora flänsen är inte särskilt varma.

AV-Link sade att fläkten drar igång först när tempsensorn mäter ca 76 grader och då krävs att man spelar som f-n rätt länge.

Om 80 grader är normalt så verkar det inte vara något fel på förstärkaren. Då är det kanske det s.k. "HDMI-kortet" eller "DSP-kortet" i alla fall trots att de analoga källorna inte heller ger något ljud.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av gOry »

Jag hade problem med min onkyo tx-sr606, de avhjälptes genom att byta kondingarna på "hdmi-kortet"
Problemet var att de tog lång tid innan bild/ljud kom igång. Som att den hade svårt att koppla upp mot bildskärm.
All signal behandlas i detta kort! De märkte jag när de blev glapp i en kontakt på kortet så jag fick löda alla kablar direkt på istället!
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av hanzibal »

Glömde nog säga att bilden hela tiden är OK, det är bara ljudet som uteblir.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av gOry »


Kan de inte vara något sånt här som gör att förstärkaren går varm, fast de inte hörs som i detta exempel?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av hanzibal »

Får kolla videon hemma ikväll, sitter i öppet landskap och kan ej ha ljud på (saknar hörlurar).

När felet började uppträda kunde ljudet komma och gå lite sporadiskt och i anslutning till detta knäppte och knastrade det lite i högtalarna. Ibland hjälpte det att stänga av och på apparaten. Så höll det på 3 - 4 dagar men sedan tog den totala tystnaden över.

Har varit i kontakt med den tyske eBay-reparatören som menar att det inte handlar om HDMI-kortet i mitt fall.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av hanzibal »

När jag tittade efter så lyser inte högtalarsymbolerna, bar inte lagt märke till detta tidigare. Symbolerna indikerar normalt sett vilka av de 7 (+2 x slavbas) möjliga högtalarna som används beroende på signalkälla och vilket DSP-program man kör. De är helt nedsläckta på min.

Det s.k HDMI-kortet är bara en inputswitch i min apparat så tror inte att det är det kortet som strular efter som ju inga källor alls ger något ljud.

Jag tror därför att AV-Link har rätt i att det ät DSP-kortet U0040 som är kass. Har beställt prisuppgift på endast kortet, gissar 900 kr eller däromkring.

Enligt vissa uppgifter kan det finnas det flussrester kring ett visst ST-chip på vissa ex. Kan dock tänka att dett skulle gett mer omedelbara fel. En kille på Youtube fick gnistor och rök när han startade apparaten första gången.

För att kolla kortet men måste jag plocka isär en hel del.

När man börjat leta runt upptäcker jag att många haft liknande problem så Onkyo tycks ha haft kvalitetsproblem generellt på dessa enheter.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av hanzibal »

gOry skrev:
Kan de inte vara något sånt här som gör att förstärkaren går varm, fast de inte hörs som i detta exempel?
Videon handlade om RF-störning pga kass avkopplingskondensator till en regulator på HDMI-kortet.

Kanon att jag såg videon, jag fick nämligen lära mig hur man lossar en viss typ av kontakt som jag inte begrep mig på.

Chansar på att det är DSP-kortet och har beställt nytt från Tyskland för 660 kr. Hoppas det avhjälper felet...
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av hanzibal »

Har nu fått hem nya DSP kortet, från Österrike var det förresten.
image.jpg
Helt nytt som synes. Återstår nu att montera och se om det funkar...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?

Inlägg av hanzibal »

Tyvärr uteblev den succé jag hade hoppats på :(

Får väl rota vidare...

660 kr i sjön verkar det som - någon som behöver ett DSP-kort månne?
Skriv svar