Mindmapper skrev:Fast för att det ska bli någon livslängd på kontakterrna bör du ha en diod vänd så att den inte leder när motorn går. Dioden bör tåla motorströmmen.
Varför ser man då inte den konstruktionen vid solenoiden på en startmotor?
70A relät är så billigt att du kan köpa 2st. Om det går 50, 500 starter eller 5000 starter så vet du ju ungefär hur länge det räcker och kan sätta dit reservrelät. Sedan skaffa en diod så att du får längre livslängd om du behöver. Sedan är det väl så att kanske tryckströmställaren till kompressorn slår till och från ofta eller sällan beroende på hur stor tank du har. Solenoiden på en startmotor är kanske avbättre kvalitet än ett billigt relä och hur ofta startar man med startmotorn.
Det finns kontakter som är självrensade, men som alltid man får vad man betalar för. Det är ju ingen hemlighet att mot EMK'n från en induktans skapar gnistbildning som svetsar kontaktytorna i kontakter. Det kanske redan sitter en diod antiparallellt över motorn. Då kommer relät att hålla länge.
För ett framtida projekt så fick jag tips på att köra solenoid som kommer från motorcykel eller bil (startrelä) som klarar omkring 400A och det ska räcka med god marginal för mitt projekt, kostade väl runt 8 dollar. Nackdelen med en solenoid är att de drar en del ström.
De är inte avsedda att vara inkopplade under längre tid. En startmotor nöter man inte med så länge medans en kompressor kan gå längre tid om man belastar med verktyg som behöver mycket luft.
Verkar tårta på tårta att ha två reläer efter varandra för motorströmmen. Är de kopplade så kan du ta bort det ena. I så fall borde ett styras från Tillslagsknappen och det andra från tryckvakten. Man måste lista ut hur de verkligen är kopplade. Vore mera logiskt att ha en huvudströmbrytare som klarar huvudströmmen samt ett relä.
Det brukar vara två saker man vill styra i en kompressor, kompressormotorn och avlastning.
Så gör alla kompressorer. Avlastning gäller vid start, för att inte startströmmen ska bli för hög. Startar man från 12V batteri spelar det ingen roll hur hög startströmmen blir. Startar man från elnätet vill man inte ha stora startströmmar som knäcker säkringar.
Är osäker på hur du kopplat?
Som jag förstår fanns inte relät som styrs ifrån tryckströmbrytaren i orginal. Du skriver även om en Biltema tryckströmbrytare som du inte tror håller. Är orginaltryckbrytaren utbytt mot en Biltema dito? Vad bryter strömbrytaren? Sitter den på inkommande 12V och bryter 12V till rubbet? Lite mer bilder på de olika reäna och strömbrytaren där man ser var trådarna går skulle hjälpa.
Hur som helst kan du ju byta ut det andra relät som kollapsat mot ett likt det som styrs av tryckbrytaren.