Lokalisera defekt bilbatteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Lokalisera defekt bilbatteri

Inlägg av Nerre »

Som jag skrev, i teorin är det bara 6+6 celler, men det är alltid skillnader mellan cellerna som gör att det lätt blir problem. Redan inom ett enskilt batteri kan det vara skillnader mellan cellerna, så mellan två olika batterier kan det vara ännu större skillnad.

De celler som är dåliga får mindre laddning än de som är bra (på grund av skillnaden i inre resistans, som Mindmapper beskrev) vilket gör att de tar mer stryk och blir ännu sämre. En ond cirkel helt enkelt.

Ska man seriekoppla så ska det vara samma märke och modell av batteri, och de ska vara från samma tillverkningsserie, ha transporterats likadant (påverkar självurladdning) och alltid laddats likadant.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lokalisera defekt bilbatteri

Inlägg av MadModder »

0V och 6V efter startförsök? Jag skulle hävda att alla 4 är färdiga för skroten, på riktigt :D
Allt under 10V obelastat är alarmerande dåligt för vanliga bilbatterier.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lokalisera defekt bilbatteri

Inlägg av säter »

Allt under 10V obelastat är alarmerande dåligt.
Det var med dåligt laddade batterier och startmotorn "fastkörd".
Så det var inte obelastat.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lokalisera defekt bilbatteri

Inlägg av MadModder »

Jaha, ja då var det verkligen belastning kan man säga. :p
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lokalisera defekt bilbatteri

Inlägg av säter »

Nerre skrev:En ond cirkel helt enkelt.
Det är väl en kompromiss man får acceptera.
Alla lastbilar kör ju med seriekopplade 12V batterier.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lokalisera defekt bilbatteri

Inlägg av MadModder »

Och jag tror nog många byter båda samtidigt till två nya likadana när det är dags.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Lokalisera defekt bilbatteri

Inlägg av mrfrenzy »

Seriekoppling fungerar utmärkt så länge inga celler är trasiga och batterierna har ungefär samma kapacitet.

Om det ena batteriet skulle vara något mer laddat än det andra så jämnas det ut vid urladdning eftersom det då får lämna högre effekt tills spänningen sjunkit.

Vid uppladdning med rimliga strömmar så bildar ju ett fullt batteri bara gas tills det andra kommit ifatt. Så länge inte vattnet tar slut så skadas inte batteriet.

En väldigt billig lösning för att övervaka det hela skulle vara en ebay-voltmätare per batteri i hytten. Om spänningen mellan batterierna skiljer mer än 0.5V så är det dags att byta ett batteri.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Lokalisera defekt bilbatteri

Inlägg av prototypen »

Vi får starta en insamling för nya Optimabatterier åt Säter.
I min traktor höll första Optimabatteriet 15 år och det är en stötig tillvaro på en traktor med lastare.

Protte
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lokalisera defekt bilbatteri

Inlägg av säter »

Optima är perfekt vid omild mekanisk behandling.
Jag har två seriekopplade i lastbilen som har gått över 15 år nu.

Däremot hade jag ett 6V Optima som jag tog livet av ganska snabbt.
Jag glömde tändningen på, och lyckades djupurladda batteriet.
Efter det tog det inte laddning alls.

Jag rev då isär batteriet och lindade ut "spolarna".
Glasfiberullen, som normalt ska vara vit och våt, var som typ brun "lera".
Man kan undra vad som hade hänt.

Jag ersatte det med ett nytt Optima, men även det mattades efter något år.
Jag imbillar mig att Optima ska ha hög laddspänning för att fungera bra.
Det hade jag inte i den bilen.
becker
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 september 2010, 20:36:21
Ort: Järbo, kommer från Dalarna :)

Re: Lokalisera defekt bilbatteri

Inlägg av becker »

Jag pratade med optima om batteri till min Land Rover, diesel. Och optima rekommenderade deras gula till en diesel. Det gula ska tåla djupare urladdningar än det röda.

Nu misstänker jag att Säter söker en billig lösning, men om pengar inte är ett problem rekommenderar jag Odyssey. Svin dyrt i sverige, mindre dyrt i t.ex. england. Ett fantastiskt bra batteri jag är väldigt nöjd. Klarar djupa urladdningar och kan lämna sjukt mycket ström när det är kallt. Används av bl.a. Brittiska militären och i banracingbilar.

https://www.devon4x4.com/replacement-ba ... etrol.html
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lokalisera defekt bilbatteri

Inlägg av säter »

Jag har så många batterier i omlopp, så det blir för dyrt att hålla sig med kvalitetsbatterier.
Jag kör med Biltemabatterier i personbilen, för övrigt kör jag batterier från bilskroten.
Märkligt nog märker jag ingen större skillnad. :)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Lokalisera defekt bilbatteri

Inlägg av sodjan »

Alla fungerar lika dåligt? :D
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lokalisera defekt bilbatteri

Inlägg av säter »

Nja, faktum är att batterier av fabrikatet "VOLVO" på bilskroten har fungerat bra.
Även mina batterier från Biltema, silver någonting, har fungerat bra.

Hjullastare är lite speciellt.
De mekaniska påfrestningarna är hårda, och bara Optima eller CAT-batterier blir långlivade.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Lokalisera defekt bilbatteri

Inlägg av danei »

Mindmapper skrev:
Om ett av batterierna ha dubbelt så hög inre resistans så bör det få två tredjedelar av pålagd spänning kvar blir det en tredjedel över det andra batteriet.

Ladda med 29V och du får ungefär 20 V över ett batteri och 9V över det andra.
Även om skillnaden i inre resistans är mindre så blir det snart stor skillnad. Det batteri som får lite mindre laddning kommer ju att laddas ur snabbare och försämras snabbt. När de blivit lika dåliga kommer det att balanseras såvida det sämre batteriet inte fortsätter att förändras.
Knappast. Båda batterierna kommer til att börja med att ha ca 12V över sig innan de släpper igenom någon laddnings ström. Översvämningen kommer till vissdel att påverkas av den innre resistansen. Men båda batterierna kommer att laddas lika efter som strömmen är samma. Jag säger inte att det är oproblematiskt mer olika batteriet tillsammans. Men teorierna i den här tråden håller inte. Parallella batterier behöver ha samma kemi. Seriella batterier behöver ha samma kapacitet, om man inte nöjer sig med att bara nyttja det som det mindre batteriet klarar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lokalisera defekt bilbatteri

Inlägg av säter »

säter skrev:Nu när jag startade maskinen drog jag på snabbladdaren på fullt.
Då kokade det i ett av de vänstra batterierna.
Undrar om man ska testa att koppla ur det först?
Jag började med att koppla bort det icke kokande batteriet.
Med snabbladdaren på fullt, orkade startmotorn bara "klicka".

Då gjorde jag det omvända, kopplade bort det kokande batteriet, då snurrade startmotorn hyffsat trots att ett batteri fattades.
Bytte ut det kokande batteriet mot ett "nytt", då var det "idiotsnurr" på startmotorn. :tumupp:
Senast redigerad av säter 17 januari 2017, 19:36:35, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar