Lokalisera defekt bilbatteri
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
Risken är ju övervägande att du behöver byta alla fyra batterierna.
I en batteribank skall batterierna vara av samma sort och med samma prestanda. Byter du ut det dåliga mot ett nytt är sannolikheten stor att även det nya kommer att vara "dött" efter ett tag.
Jag skulle ha tittat på en lösning med två nya batterier, istället för fyra. Två riktigt bra, blir billigare än fyra "halvbra"
I en batteribank skall batterierna vara av samma sort och med samma prestanda. Byter du ut det dåliga mot ett nytt är sannolikheten stor att även det nya kommer att vara "dött" efter ett tag.
Jag skulle ha tittat på en lösning med två nya batterier, istället för fyra. Två riktigt bra, blir billigare än fyra "halvbra"
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
Det är lite speciellt i hjullastare.
Batterierna förstörs oftast av stötar och slag.
Original satt det därför 4st 6V.
Specialare med plattorna förankrade både uppe och nere.
Batterierna förstörs oftast av stötar och slag.
Original satt det därför 4st 6V.
Specialare med plattorna förankrade både uppe och nere.
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
Jo, det är billigare med 4 vanliga 65Ah än två stora 120Ah,
är det inte 2-batterilösning i original?
Kolla bara så du inte köper batterier med för lågt CCA-värde.
är det inte 2-batterilösning i original?
Kolla bara så du inte köper batterier med för lågt CCA-värde.
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
Optima Redtop kanske vore något att investera i?
De tål vibrationer bättre än vanliga blysyrabatterier.
De tål vibrationer bättre än vanliga blysyrabatterier.
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
4st 6V batterier original.
Jag köper batterierna på bilskroten.
Jag köper batterierna på bilskroten.
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
Jag har faktiskt 15år gamla sådana i lastbilen.Zkronk skrev:Optima Redtop kanske vore något att investera i?
De tål vibrationer bättre än vanliga blysyrabatterier.
Fungerar fortfarande.
De har 3st nackdelar.
1: Priset.
2: De fungerar inte så bra att parallellkoppla.
3: Lyckas man dra ur dem helt, då repar de sig aldrig igen.
-
- Inlägg: 6404
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
Det är många som fått erfara att parallell och/eller seriekoppling av batterier inte är någon höjdare om batterierna inte är lika.
Vid parallellkoppling kommer det frächare batteriet att försöka ladda den inte fullt så frächa sidan. Vilken inverkan det har kan man fundera ut.
Vid seriekoppling så kommer ju det sämsta batteriet att begränsa strömuttaget för det frächare batteriet. Detta eftersom det sämre batteriet har högre inre resistans. Vad värre är att detta blir en begränsande faktor vid laddning också.
Vid parallellkoppling kommer det frächare batteriet att försöka ladda den inte fullt så frächa sidan. Vilken inverkan det har kan man fundera ut.
Vid seriekoppling så kommer ju det sämsta batteriet att begränsa strömuttaget för det frächare batteriet. Detta eftersom det sämre batteriet har högre inre resistans. Vad värre är att detta blir en begränsande faktor vid laddning också.
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
Jag tror att inre resistansen har ökat markant på det batteri som
du säger "kokar". Den går nog inte att rädda
du säger "kokar". Den går nog inte att rädda
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
Brukar det ge upphov till kokning vid hård laddning?Jag tror att inre resistansen har ökat markant på det batteri som
du säger "kokar".
-
- Inlägg: 6404
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
När du laddar två batterier i serie kommer det med högst inre resistans a´tt få mera spänning än det andra.säter skrev:Brukar det ge upphov till kokning vid hård laddning?Jag tror att inre resistansen har ökat markant på det batteri som
du säger "kokar".
Om ett av batterierna ha dubbelt så hög inre resistans så bör det få två tredjedelar av pålagd spänning kvar blir det en tredjedel över det andra batteriet.
Ladda med 29V och du får ungefär 20 V över ett batteri och 9V över det andra.
Även om skillnaden i inre resistans är mindre så blir det snart stor skillnad. Det batteri som får lite mindre laddning kommer ju att laddas ur snabbare och försämras snabbt. När de blivit lika dåliga kommer det att balanseras såvida det sämre batteriet inte fortsätter att förändras.
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
Ja denna effekt leder ju till att när ett batteri blir dåligt så förstörs övriga snabbt.
Det finns en anledning att tillverkaren använde ren seriekoppling.
Jag skulle gjort som följer:
Köp 2st stora 12V batterier http://www.batterilagret.se/product/307 ... tteri.aspx
Eller 4st 6V batterier http://www.batterilagret.se/product/124 ... ka-6v.aspx
Seriekoppla och montera huvudbrytare.
Stäng av huvudbrytaren efter varje användning.
Underhållsladda och fyll på vatten två ggr per år.
Dina batterier kommer hålla minst tio år.
Om ovan är för dyrt, skippa parallellkopplingen och kör bara 2 vanliga 12V batterier från skroten!
Det finns en anledning att tillverkaren använde ren seriekoppling.
Jag skulle gjort som följer:
Köp 2st stora 12V batterier http://www.batterilagret.se/product/307 ... tteri.aspx
Eller 4st 6V batterier http://www.batterilagret.se/product/124 ... ka-6v.aspx
Seriekoppla och montera huvudbrytare.
Stäng av huvudbrytaren efter varje användning.
Underhållsladda och fyll på vatten två ggr per år.
Dina batterier kommer hålla minst tio år.
Om ovan är för dyrt, skippa parallellkopplingen och kör bara 2 vanliga 12V batterier från skroten!
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
Jag håller med om att parallellkoppling är ingen höjdare.
Seriekoppling däremot, det blir ju ungefär bara en förlängning av befintligt batteri.
Seriekoppling däremot, det blir ju ungefär bara en förlängning av befintligt batteri.
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
Det beror väl mycket på hur batterierna laddas.
Med blybatterier, som man normalt laddar med konstant spänning, så torde parallellkoppling vara vettigast vid laddning.
Men med batterier som laddas med konstant ström så är antagligen seriekoppling bättre.
Sen tillkommer problemet med om batterierna inte är identiska, men vid parallellkopplade blybatterier som laddas med en spänning som är ok för underhållsladdning så är det ju bara att ladda tills bägge är fulladdade.
Vid seriekopplade batterier som laddas med konstant ström så behöver man antagligen en utjämningskrets som som shuntar ström förbi ett batteri när det börjar bli fullt (det är väl så skyddskretsar för litiumbatterier funkar).
Det är väl om man seriekopplar blybatterier (som laddas med konstant spänning) eller parallellkopplar batterier som ska laddas med konstant ström som man får störst problem. Att både serie- och parallellkoppla i samma batteribank är alltså sällan en riktigt bra lösning.
Visst, i teorin är det 6+6 celler som du seriekopplar, men cellerna i de två batterierna är inte identiska (ofta har man ju t.o.m. skillnader mellan cellerna i ett enskilt batteri). Det är obalans mellan cellerna som är det största problemet.
Med blybatterier, som man normalt laddar med konstant spänning, så torde parallellkoppling vara vettigast vid laddning.
Men med batterier som laddas med konstant ström så är antagligen seriekoppling bättre.
Sen tillkommer problemet med om batterierna inte är identiska, men vid parallellkopplade blybatterier som laddas med en spänning som är ok för underhållsladdning så är det ju bara att ladda tills bägge är fulladdade.
Vid seriekopplade batterier som laddas med konstant ström så behöver man antagligen en utjämningskrets som som shuntar ström förbi ett batteri när det börjar bli fullt (det är väl så skyddskretsar för litiumbatterier funkar).
Det är väl om man seriekopplar blybatterier (som laddas med konstant spänning) eller parallellkopplar batterier som ska laddas med konstant ström som man får störst problem. Att både serie- och parallellkoppla i samma batteribank är alltså sällan en riktigt bra lösning.
Visst, i teorin är det 6+6 celler som du seriekopplar, men cellerna i de två batterierna är inte identiska (ofta har man ju t.o.m. skillnader mellan cellerna i ett enskilt batteri). Det är obalans mellan cellerna som är det största problemet.
Re: Lokalisera defekt bilbatteri
I sådana fall skulle ett vanligt bilbatteri inte fungera.Det är väl om man seriekopplar blybatterier (som laddas med konstant spänning) som man får störst problem.
Generatorn laddar ju inte varje cell för sig.