Mäta avstånd genom bilruta
Re: Mäta avstånd genom bilruta
Att tända en bakåtriktad lampa om någon ligger för nära är rätt dumt, kan kosta körkortet om fel bil ligger bakom.
Bättre att ha en text i lämplig storlek som retar upp ordentligt eller nått sånt.
Bättre att ha en text i lämplig storlek som retar upp ordentligt eller nått sånt.
Re: Mäta avstånd genom bilruta
När jag var liten och oförståndig (och hade en bil i prisklassen 1000:-)
ryckte man bara lite i handbromsen när någon låg för nära.
Det är inget jag skulle göra idag
(men det funkade väldigt bra)
ryckte man bara lite i handbromsen när någon låg för nära.
Det är inget jag skulle göra idag
(men det funkade väldigt bra)
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Mäta avstånd genom bilruta
De räddades jag är för, är de som ligger för nära bakom. De har ingen chans om jag måste bromsa, och de kan skada mig och de mina mycket!
Så jag bromsar till ibland, kanske var det en imaginär katt som sprang över vägen
Så jag har förståelse för känslan, lös den bara på rätt sätt!
Förr gällde Pareto dvs. Jag körde om 80% och blev omkörd av 20%! Numera kör jag bara om 20% och ligger ofta med bra lucka, både framåt och bakåt!
Jag har alltså gått från Aktiv (aggressive) körstil till Anpassad slikt!
Så jag bromsar till ibland, kanske var det en imaginär katt som sprang över vägen
Så jag har förståelse för känslan, lös den bara på rätt sätt!
Förr gällde Pareto dvs. Jag körde om 80% och blev omkörd av 20%! Numera kör jag bara om 20% och ligger ofta med bra lucka, både framåt och bakåt!
Jag har alltså gått från Aktiv (aggressive) körstil till Anpassad slikt!
Re: Mäta avstånd genom bilruta
Anpassad?
Hur fixar du avståndet bakom dig då du kör på en "2 plus 1-väg" där ingen kan köra om dig?
Genom att överskrida laglig hastighet?
Hur fixar du avståndet bakom dig då du kör på en "2 plus 1-väg" där ingen kan köra om dig?
Genom att överskrida laglig hastighet?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Mäta avstånd genom bilruta
Ja. man kan alltid finna fel och situationer där det inte passar! Nu är 2-1 vägar inte i majoritet. Och om dem nosar mig i röven, då blir det ett litet bromsblink! Men man måsta kanske skriva alla inlägg här så att det passar allas sett att se på världen!
Re: Mäta avstånd genom bilruta
Ligger någon för nära är det bara att nudda lite på bromspedalen så bromsljuset tänds men utan någon bromsverkan. Har varit med om bilar som samma millisekund hängt sig på bromsen och sedan ligger typ 20 billängder bakom en.
De där kina laseravståndmätarna med display kan ev bli lite jobbiga men man skulle nog ev koppla in sig direkt på sensorn men en del jobb med tex förstärkning och dylikt med det i så fall men nog möjligt att tex kunna få ut en analog signal att användas. Dock inte rek att sända strålen genom en glasruta först utan enbart genom luften då det nog lär bli mätfel annars.
De där kina laseravståndmätarna med display kan ev bli lite jobbiga men man skulle nog ev koppla in sig direkt på sensorn men en del jobb med tex förstärkning och dylikt med det i så fall men nog möjligt att tex kunna få ut en analog signal att användas. Dock inte rek att sända strålen genom en glasruta först utan enbart genom luften då det nog lär bli mätfel annars.
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Mäta avstånd genom bilruta
Jag har bara en idé när man åker på enkelfilen (2+1 väg) och någon ligger i kofångarn, att bara lugnt och stilla sänka farten tills man står stilla, kliva ut gå fram till bilen bakom och säga "Det är en schevroleee, nu vet du det och behöver inte ligga så nära"
Höga bromsljus/dimbakljus har jag tänkt på länge. 2x 25 st högeffektlysdioder borde väl vara lagom, det ena kan ju vara lite glapp på så det blinkar lite oregelbundet och irriterande.
Protte
Höga bromsljus/dimbakljus har jag tänkt på länge. 2x 25 st högeffektlysdioder borde väl vara lagom, det ena kan ju vara lite glapp på så det blinkar lite oregelbundet och irriterande.
Protte
Re: Mäta avstånd genom bilruta
Det är ju dock olagligt, vet inte ens om man frår montera extra bromsljus alls på helbilsgodkända bilar, men om man får det så är det ju förstås bara E-godkända ljus som är tillåtet, dessutom med ett E-godkännande som just bromsljus. (Man får ju inte koppla ett dimljus som bromsjus exempelvis.)
Re: Mäta avstånd genom bilruta
Jag tänkte att man kunde ta fram en prototyp, ska vara en standalonemodul man fäster i bakrutan, bestående av en radaravståndsmätare, en GPS-modul som tar hastigheten, en ljussensor som känner av omgivningsljuset (man får skärma av den på nåt sätt så den inte reagerar på bakomvarandes belysning), och en LED-array med förslagsvis lila dioder (enda färgen som inte används nån stans i trafiken i princip). Sen blinkar den med högre och högre frekvens ju närmare bilen ligger för att tillslut lysa fast när det är riktigt nära, enligt en kurva beroende på hastigheten, och anpassar sin ljusstyrka för att precis vara irriterande utan att vara bländande utom om dom ligger riktigt nära, då ökar den ljusstyrkan ett hack.
Därefter tar man med sig prototypen till Transportstyrelsen och visar upp. Förhoppningsvis tycker dom det är en bra idé och tar det vidare till svenska och europeiska lagstiftare.
Går det som tänkt så blir det snart obligatoriskt att ha en dylik anordning i bilen, och alla nya bilar kommer ha funktionen inbyggd.
Därefter tar man med sig prototypen till Transportstyrelsen och visar upp. Förhoppningsvis tycker dom det är en bra idé och tar det vidare till svenska och europeiska lagstiftare.
Går det som tänkt så blir det snart obligatoriskt att ha en dylik anordning i bilen, och alla nya bilar kommer ha funktionen inbyggd.
Re: Mäta avstånd genom bilruta
Problemet med att försöka blända dom bakomvarande är att de har helljus att ta till om de vill blända tillbaka. Ska man slå det så får man ha väldigt kraftiga dimljus.
Re: Mäta avstånd genom bilruta
Då får man nog ha tålamod, de kan ju inte ens enas om att ha bakljuset tänt på dagen.cheetah1 skrev:Jag tänkte att man kunde ta fram en prototyp, ska vara en standalonemodul man fäster i bakrutan, bestående av en radaravståndsmätare, en GPS-modul som tar hastigheten, en ljussensor som känner av omgivningsljuset (man får skärma av den på nåt sätt så den inte reagerar på bakomvarandes belysning), och en LED-array med förslagsvis lila dioder (enda färgen som inte används nån stans i trafiken i princip). Sen blinkar den med högre och högre frekvens ju närmare bilen ligger för att tillslut lysa fast när det är riktigt nära, enligt en kurva beroende på hastigheten, och anpassar sin ljusstyrka för att precis vara irriterande utan att vara bländande utom om dom ligger riktigt nära, då ökar den ljusstyrkan ett hack.
Därefter tar man med sig prototypen till Transportstyrelsen och visar upp. Förhoppningsvis tycker dom det är en bra idé och tar det vidare till svenska och europeiska lagstiftare.
Går det som tänkt så blir det snart obligatoriskt att ha en dylik anordning i bilen, och alla nya bilar kommer ha funktionen inbyggd.