Mäta avstånd genom bilruta

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta avstånd genom bilruta

Inlägg av TomasL »

Att tända en bakåtriktad lampa om någon ligger för nära är rätt dumt, kan kosta körkortet om fel bil ligger bakom.

Bättre att ha en text i lämplig storlek som retar upp ordentligt eller nått sånt.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Mäta avstånd genom bilruta

Inlägg av nifelheim »

När jag var liten och oförståndig (och hade en bil i prisklassen 1000:-)
ryckte man bara lite i handbromsen när någon låg för nära. :doh:

Det är inget jag skulle göra idag :oops:
(men det funkade väldigt bra)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mäta avstånd genom bilruta

Inlägg av Lennart Aspenryd »

De räddades jag är för, är de som ligger för nära bakom. De har ingen chans om jag måste bromsa, och de kan skada mig och de mina mycket!
Så jag bromsar till ibland, kanske var det en imaginär katt som sprang över vägen ;-)
Så jag har förståelse för känslan, lös den bara på rätt sätt!
Förr gällde Pareto dvs. Jag körde om 80% och blev omkörd av 20%! Numera kör jag bara om 20% och ligger ofta med bra lucka, både framåt och bakåt!
Jag har alltså gått från Aktiv (aggressive) körstil till Anpassad slikt!
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Mäta avstånd genom bilruta

Inlägg av SM7CZR »

Anpassad?
Hur fixar du avståndet bakom dig då du kör på en "2 plus 1-väg" där ingen kan köra om dig?
Genom att överskrida laglig hastighet?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mäta avstånd genom bilruta

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ja. man kan alltid finna fel och situationer där det inte passar! Nu är 2-1 vägar inte i majoritet. Och om dem nosar mig i röven, då blir det ett litet bromsblink! Men man måsta kanske skriva alla inlägg här så att det passar allas sett att se på världen!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Mäta avstånd genom bilruta

Inlägg av Henry »

Ligger någon för nära är det bara att nudda lite på bromspedalen så bromsljuset tänds men utan någon bromsverkan. Har varit med om bilar som samma millisekund hängt sig på bromsen och sedan ligger typ 20 billängder bakom en. :)

De där kina laseravståndmätarna med display kan ev bli lite jobbiga men man skulle nog ev koppla in sig direkt på sensorn men en del jobb med tex förstärkning och dylikt med det i så fall men nog möjligt att tex kunna få ut en analog signal att användas. Dock inte rek att sända strålen genom en glasruta först utan enbart genom luften då det nog lär bli mätfel annars.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Mäta avstånd genom bilruta

Inlägg av prototypen »

Jag har bara en idé när man åker på enkelfilen (2+1 väg) och någon ligger i kofångarn, att bara lugnt och stilla sänka farten tills man står stilla, kliva ut gå fram till bilen bakom och säga "Det är en schevroleee, nu vet du det och behöver inte ligga så nära"

Höga bromsljus/dimbakljus har jag tänkt på länge. 2x 25 st högeffektlysdioder borde väl vara lagom, det ena kan ju vara lite glapp på så det blinkar lite oregelbundet och irriterande.

Protte
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mäta avstånd genom bilruta

Inlägg av Glenn »

Det är ju dock olagligt, vet inte ens om man frår montera extra bromsljus alls på helbilsgodkända bilar, men om man får det så är det ju förstås bara E-godkända ljus som är tillåtet, dessutom med ett E-godkännande som just bromsljus. (Man får ju inte koppla ett dimljus som bromsjus exempelvis.)
cheetah1
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 februari 2010, 13:44:15

Re: Mäta avstånd genom bilruta

Inlägg av cheetah1 »

Jag tänkte att man kunde ta fram en prototyp, ska vara en standalonemodul man fäster i bakrutan, bestående av en radaravståndsmätare, en GPS-modul som tar hastigheten, en ljussensor som känner av omgivningsljuset (man får skärma av den på nåt sätt så den inte reagerar på bakomvarandes belysning), och en LED-array med förslagsvis lila dioder (enda färgen som inte används nån stans i trafiken i princip). Sen blinkar den med högre och högre frekvens ju närmare bilen ligger för att tillslut lysa fast när det är riktigt nära, enligt en kurva beroende på hastigheten, och anpassar sin ljusstyrka för att precis vara irriterande utan att vara bländande utom om dom ligger riktigt nära, då ökar den ljusstyrkan ett hack.

Därefter tar man med sig prototypen till Transportstyrelsen och visar upp. Förhoppningsvis tycker dom det är en bra idé och tar det vidare till svenska och europeiska lagstiftare.

Går det som tänkt så blir det snart obligatoriskt att ha en dylik anordning i bilen, och alla nya bilar kommer ha funktionen inbyggd.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Mäta avstånd genom bilruta

Inlägg av Gimbal »

Problemet med att försöka blända dom bakomvarande är att de har helljus att ta till om de vill blända tillbaka. Ska man slå det så får man ha väldigt kraftiga dimljus.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Mäta avstånd genom bilruta

Inlägg av Gimbal »

cheetah1 skrev:Jag tänkte att man kunde ta fram en prototyp, ska vara en standalonemodul man fäster i bakrutan, bestående av en radaravståndsmätare, en GPS-modul som tar hastigheten, en ljussensor som känner av omgivningsljuset (man får skärma av den på nåt sätt så den inte reagerar på bakomvarandes belysning), och en LED-array med förslagsvis lila dioder (enda färgen som inte används nån stans i trafiken i princip). Sen blinkar den med högre och högre frekvens ju närmare bilen ligger för att tillslut lysa fast när det är riktigt nära, enligt en kurva beroende på hastigheten, och anpassar sin ljusstyrka för att precis vara irriterande utan att vara bländande utom om dom ligger riktigt nära, då ökar den ljusstyrkan ett hack.

Därefter tar man med sig prototypen till Transportstyrelsen och visar upp. Förhoppningsvis tycker dom det är en bra idé och tar det vidare till svenska och europeiska lagstiftare.

Går det som tänkt så blir det snart obligatoriskt att ha en dylik anordning i bilen, och alla nya bilar kommer ha funktionen inbyggd.
Då får man nog ha tålamod, de kan ju inte ens enas om att ha bakljuset tänt på dagen.
Skriv svar