Mäta fuktkvot i träregel med ESP8266 - Arduino

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JohanWsthlm
Inlägg: 157
Blev medlem: 11 september 2015, 09:30:33

Mäta fuktkvot i träregel med ESP8266 - Arduino

Inlägg av JohanWsthlm »

Hej

Jag tänkte bygga ett system för att kontrollera fuktkvoten i mina golvbjälkar. Sammanfattningsvis har jag lyckats läsa mig till att jag kan använda arduino IDE med en ESP8266 och bygga en RC-krets(?). Det jag vill göra är helt enkelt att mäta motståndet i en bit trä. Jag är fullt medveten om att det inte kommer bli särskilt exakt men i vart fall en fingervisning om fuktigheten går upp eller ner.

Det borde fungera ungefär såhär:

Min ESP8266 mäter tiden för kretsen och ger mig ett tidsvärde tex 1000. Några dagar senare mäter jag tiden på kretsen och får då ett tidsvärde på 900. Jag kan då sluta mig till att träbiten är fuktigare än den var vid förra mätningen. Eventuellt behöver värdena justeras mot temperaturen.

Jag antar att jag inte bara direkt kan mäta motståndet med hjälp av två spikar på varje sida om regeln utan att jag på något vis måste boosta upp volten eller effekten eller nåt?

Principen:
bild utan regel.jpg
Lär inte fungera:
bild med regel.jpg

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde knuffa mig i rätt riktning. Jag är total nybörja och alla tips är därför mer än välkomna. Hur får jag det att fungera, är jag inne på rätt spår?


MVH
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mäta fuktkvot i träregel med ESP8266 - Arduino

Inlägg av xxargs »

Det är nog bättre att använda en hygrometer då det är relation/kvot mellan fukten i luften och fukten i trävirket - man skall hålla relativa luftfuktigheten (torrare) under 70% i genomsnitt för att trävirket inte skall bli för fuktig så att det kan börja växa oönskade saker i träet.

detta är inte så lätt som det låter då det är bara 4 gram vatten per m^3 för 100% Rh vid 0 grader C medans det är 17.3 gram vatten per m^3 vid 20 grader C för 100% Rh.

Med andra ord så är det bra att luften sakta värms upp och dra undan uppåt i huset då värmen gör att luften blir torrare och torkar ut bjälklagen - medans är strömningen åt andra hållet att varmluft kyls av i bjälklaget, då får man bekymmer och det fuktar på.... (den situationen inträffar ofta på vind och gärna efter en ogenomtänkt isolering där man inte tänker på var den varma och uppfuktade luften tar vägen - för den skall vara utanför huset innan den kyls ned så pass att luften Rh når över 70%...)
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Mäta fuktkvot i träregel med ESP8266 - Arduino

Inlägg av CPMS »

Titta på Sonoff TH10/TH16, består i botten av en 8266 som man kan koppla in hygrometer/termometer till. Finns alternativ mjukvara att lägga in i den ex ESPEasy. Och är ganska billig.
JohanWsthlm
Inlägg: 157
Blev medlem: 11 september 2015, 09:30:33

Re: Mäta fuktkvot i träregel med ESP8266 - Arduino

Inlägg av JohanWsthlm »

Jag kommer använda en hygrometer inne i krypgrunden som jag monterar på undersidan av trossbotten.

Fukten i bjälklagret kommer ju öka under de varma månaderna och jag vill kunna avläsa på lång sikt om bjälklagret blir fuktigare.

Det är ett hus från 74 som idag har en uteventilerad krypgrund med fuktproblem. Idag finns det inga åtgärder såsom avfuktare, isolering eller folie. När bjälkarna är torkade kanske jag kan lita på mina hygrometers som jag placerat i grunden.

Tyckte bara att det vore coolt att kunna hålla koll på fuktkvoten i bjälkarna.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mäta fuktkvot i träregel med ESP8266 - Arduino

Inlägg av grym »

borra in en rh givare i lämplig balk så får du vettig mätning


ett annat vore att mäta kapacitivt, ex ta lämplig balk, sätt två rostfria perforerade plåtar på var sin sida och mät kapacitansen , i detta fallet kan man ju ha ganska stora plåtarm eller ex galvade band som gör att man får hanterbara kapacitanser
JohanWsthlm
Inlägg: 157
Blev medlem: 11 september 2015, 09:30:33

Re: Mäta fuktkvot i träregel med ESP8266 - Arduino

Inlägg av JohanWsthlm »

grym skrev: ett annat vore att mäta kapacitivt, ex ta lämplig balk, sätt två rostfria perforerade plåtar på var sin sida och mät kapacitansen , i detta fallet kan man ju ha ganska stora plåtarm eller ex galvade band som gör att man får hanterbara kapacitanser
Vad är skillnaden mot att mäta resistansen? Är det inte lättare att mäta motståndet?

Det finns lite beskrivet i den här tråden hur kan skulle kunna göra:

https://forum.arduino.cc/index.php?topi ... msg2470529

Bland annat:

Try a 10-20Megohm pullup resistor and a 100n film cap (low leakage) to ground.
Both connected to an analogue input.
With a 100k protection resistor between the analogue input and the wood penetration pin (other wood pin to ground).
Arduino should have no problems measuring 100Megohm resistances that way.
500Megohm or higher might be possible.
Leo..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mäta fuktkvot i träregel med ESP8266 - Arduino

Inlägg av grym »

du ska ha en mätmetod som är tillförlitlig över tid, årtionden

du kan kanske fixa det med ex att skruva in rostfria skruvar i träbalken, och helst mäta med växelspänning för att undvika kemiska dumheter, men kan man lita på det över flera års mätning?
JohanWsthlm
Inlägg: 157
Blev medlem: 11 september 2015, 09:30:33

Re: Mäta fuktkvot i träregel med ESP8266 - Arduino

Inlägg av JohanWsthlm »

Precis,

Spikarna eller skruvarna bör ju vara rostfria. En enkel krets dvs två spikar med varsin sladd betyder ju att den inbyggda delen är väldigt billig vilket i sin tur innebär att jag kan bygga in massor av sådana sensorer bakom trossbotten.
JohanWsthlm
Inlägg: 157
Blev medlem: 11 september 2015, 09:30:33

Re: Mäta fuktkvot i träregel med ESP8266 - Arduino

Inlägg av JohanWsthlm »

Det finns ju en hel del mätutrustning på marknaden idag:

http://www.popularwoodworking.com/ameri ... ure-meters

Jag vill ju "bara" att istället för att visa upp resultatet på mätutrustningens LCD ska mätvärdena skickas Via min esp8266 till internet eller min server.

Genom att använda en microkontroller (esp8266) kan jag ju välja att utföra mätningen 1-2 gånger/dygn vilket borde förhindra kemisk påverkan av materialet.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mäta fuktkvot i träregel med ESP8266 - Arduino

Inlägg av xxargs »

Det är inget som hindrar att man använder både resistansmätning och hygrometer - Jag skulle säga att hygrometern på samma utrymme där man mäter resistansen på en eller flera objekt är förutsättning för att kalibrera upp utrustningen över tid genom att studera hur resistansen (med x antal dagars eftersläpning) följer hur hygrometern rör sig upp och ned, och ev. med en lågpassfiltrering i analysen för att matcha trögheten i virket.
JohanWsthlm
Inlägg: 157
Blev medlem: 11 september 2015, 09:30:33

Re: Mäta fuktkvot i träregel med ESP8266 - Arduino

Inlägg av JohanWsthlm »

Frågan är då hur jag utför en resistansmätning med en esp8266. Vad behöver jag för komponenter?
roband915
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 september 2014, 21:32:05

Re: Mäta fuktkvot i träregel med ESP8266 - Arduino

Inlägg av roband915 »

Hur gick det med denna fråga sen? Jag är själv snart husägare och väldigt intresserad av att ha en liknande lösning som trådskaparen efterfrågar?
Skriv svar