Söker schema till "LUMA LE200" förstärkare och radiomottagar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Söker schema till "LUMA LE200" förstärkare och radiomottagar

Inlägg av Oskar »

Gör ett försök och frågar om det kan vara så att någon har ett schema till mitt gratisfynd från i somras. En hybrid med rör i radiodelen och transistorer i LF delen. Radiomottagaren är mycket känslig och går dessutom upp till strax över 104MHz, vilket är trevligt. Den klarar P4 Västerbotten på 102,5MHz helt brusfritt, vilket även de flesta moderna radiomottagare har problem med då vi bor långt från sändaren.

När jag fick den hade FM vridkondingen geggat ihop och gick mycket trögt, något som löste sig med symaskinsolja och motionerande, till slut slapp det.

Jag körde den ett tag som förstärkare kopplad till hörlursutgången på min laptop på mitt hemmajobbarkontor, men efter några veckors drift dog ena kanalen. Har sedan dess inte gjort några försök att felsöka, det kan så klart vara så enkelt som en blåst säkring. Kanske har någon av trissorna sagt upp sig. Jag tänkte att det kunde vara trevligt att vara beväpnad med schema innan jag sätter igång att felsöka.

Googling på märke och typbeteckning ger mycket sparsamt resultat.
20161220_082456.jpg
20161220_082431.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Söker schema till "LUMA LE200" förstärkare och radiomott

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Troligen en variant av Körting stereo 600.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Söker schema till "LUMA LE200" förstärkare och radiomott

Inlägg av Oskar »

Ser ju ut att vara det, tack så mycket!

Då går sökandet förhoppningsvis lättare. Modellen finns på radiomuseum.org men de verkar inte ha ett schema? Visst är det så att det man ser på bilderna är vad de har?
http://www.radiomuseum.org/r/korting_st ... 27644.html
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Söker schema till "LUMA LE200" förstärkare och radiomott

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Här en som kanske kan passa.12W/kanal och rör i radiodel men Ge-transistorer i LF.
http://www.radiomuseum.org/r/siemens_kl ... _rs82.html
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Söker schema till "LUMA LE200" förstärkare och radiomott

Inlägg av Oskar »

Hur hittar du åt detta undrar jag?

Måste nog öppna imorgon och kolla vad som finns inuti min apparat. Stämmer trissorna borde schemat vara hyfsat rätt. Ser man till det yttre ser Siemens apparaten faktiskt ut att vara en bättre kandidat, för ögat sitter på rätt ställe jämfört med min apparat, det gjorde det inte på Körting apparaten.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Söker schema till "LUMA LE200" förstärkare och radiomott

Inlägg av SM7CZR »

Kanske något kontaktfel.
Har du motionerat omkopplarsystemet sedan du fick hand om radion?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Söker schema till "LUMA LE200" förstärkare och radiomott

Inlägg av Oskar »

Det tror jag inte. Har inte hörts en gnutta liv i kanalen sedan den dog trots flera månaders drift efteråt. Innan fungerade radion och förstärkaren prickfritt, lite knaster i kontaktsystemet (våglängdsomkopplare mm), , men det gick att "motionera bort". Felet inträffade på en lunchrast, så jag upplevde inte själva felögonblicket, men jag tror att det var "en plötslig händelse" - förstärkeriet gick från OK till en stendöd kanal bara sådär.
Uppenbara saker som att växla höger och vänster högtalare har jag redan provat.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Söker schema till "LUMA LE200" förstärkare och radiomott

Inlägg av Oskar »

Öppnade upp min nu och den har lite andra andra trissor än Siemens apparaten, en del verkar vara rena ekvivalenter. Siemensen ser ut att ha stereoavkodare också om man kikar på sektionen av schemat man kan se på radiomuseum.org (justering för 19kHz synligt), något jag tror saknas på min apparat. I övrigt stämmer schemat säkert ganska bra.

Här är de trissor jag kan se, först överst på chassit:
AC151 (4st, ser ut att vara först i signalkedjan), AC117 (2st, drivtrissor?), AD139 (sluttrissorna, 4st). Sedan sitter det två st trissor till på kylflänsen i LF delen, men dessa är omslutna av ett metallfäste, så jag ser inte beteckningen. De har dock liknande kapsel som AC151.

Litet kort under radion (ser ut att kunna vara RIAA steget):
2SB257 (2st), BC109B (2st)

BC109B var ju en lite kul silikonutböling i sällskapet, som för övrigt verkar vara GE rakt igenom.
20161221_065848.jpg
Säkringarna i LF delen är hela. Varför hade man en stor svart byglingsplugg högst upp på kylflänsen? Säkring tänkte jag först ...
20161221_072108.jpg
Slutsteget har utgångstransformatorer, vilket är lite roligt. Gjorde man så för att komma undan med enkelmatning?

Spännande det här, jag har inte jobbat just någonting med gamla förstärkare med transistorer :)

EDIT:
Fick hem schemat från radiomuseum.org och jag hade fel, det är inte utgångstransformatorer, utan "drivtransformatorer", sitter mellan sluttrissorna och steget före dem. Schemat är dock inte fullständigt, utan merparten av LF delen saknas, ser exempelvis inte stegen innan sluttrissorna. Det var trist.

EDIT2:
Det var jag som missade att ladda ner ett schemablad som knöt ihop första och sista bladet. Skit, nu måste jag vänta till imorgon eftersom jag redan använt mina tre dokument för dagen. Eller fuska med annan mailadress .. hm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Söker schema till "LUMA LE200" förstärkare och radiomott

Inlägg av Oskar »

Jag fick till slut hem ett schema på Siemens RS82, som verkar stämma exakt förutom att min apparat saknar stereoavkodaren.

Kunde med schemat förstå lite bättre hur den är byggd och börja mäta lite. Ser ut som att en eller båda sluttrissorna på ena kanalen har gett upp. Lägger upp en del av schemat där man ser slutsteget. Man kan se att kollektor och emitter på transistorparet är ihopkopplade på vanligt mottaktvis och att den punkten skall ligga på halva matningsspänningen. Det gör den dock inte, utan ligger i stället på ungefär -7V på den trasiga kanalen (-30V matningsspänning). Nu förstår jag också vad de svarta byglingspluggarna är till för - mäta viloströmmen genom sluttrissorna, som är angiven i schemat till 60mA. Klantigt nog har jag glömt min multimeter på annan ort, så jag kan inte mäta detta än.
lf_schema.png
Jag har beställt ny filterkonding till nätdelen för transistordelen av apparaten och även nya kopplingskondingar ut till högtalarna. Däremot blir det svårare att få tag på nya AD139 (AD148). Någon vänlig forummedlem som kan tänka sig skiljas från ett par? De går att hitta på Ebay, men till hutlösa priser, så den vägen vill jag helst inte gå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Söker schema till "LUMA LE200" förstärkare och radiomott

Inlägg av SM7CZR »

BHIAB har transistorer om du skulle behöva.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Söker schema till "LUMA LE200" förstärkare och radiomott

Inlägg av Oskar »

Se där, tack för tipset! Har dock redan trillat in ett erbjudande om ett par begagnade AD139 från en forummedlem. Det var ju faktiskt helt OK pris på trissorna från BHIAB, i alla fall om man jämför med Ebay. Billigast lär ändå affären via forumet som vi har på G bli, så jag kör nog på det.

Får hoppas att jag hinner få komponenterna någon gång under julledigheten så att jag hinner göra ett försök att laga tingesten.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Söker schema till "LUMA LE200" förstärkare och radiomott

Inlägg av SM7CZR »

Hur går det? Har du hittat felet?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Söker schema till "LUMA LE200" förstärkare och radiomott

Inlägg av Oskar »

Jag tror ju det, men inte hittat tiden att fixa det. Sambon är sjuk och all vaken tid går åt till att se över barnen, fixa mat mm.

Lovar att återkomma när jag får tid att jobba med radion!
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Söker schema till "LUMA LE200" förstärkare och radiomott

Inlägg av Oskar »

Ja ibland stannar ju allt av och man får koncentrera sig på att ta hand om familjen. Inget allvarligt dock, och nu är vi nästan tillbaka på banan igen. Igår hann jag jobba lite med radion och nu ska ni få höra, den fungerar igen!

Jag började med att byta filterelektrolyten i transistordelen samt de två kopplingskondensatorerna till högtalarna. Fick improvisera lite med monteringen då det visade sig att jag beställt fel till den stora filterelektrolyten, hade velat ha en med bultmontering som originalet. Genom att den är så mycket mindre så kändes det dock godtagbart med buntband. Radion är inte speciellt värdefull så jag prioriterar funktion före originalitet invändigt.
20170123_080723.jpg
Märkligt nog vaknade den trasiga kanalen till liv, (fick höra musik på låg volym) vid byte av kopplingskondingen på den tidigare trasiga kanalen. Biasströmmen genom trissorna var dock bara på 0,7mA. Spelade bara på väldigt låg volym, skulle säkert ha distat om jag skruvat upp lite. Bytte sedan båda AD139 transistorerna på den trasig kanalen och då hoppade biasströmmen upp till 114mA. Kunde enkelt justera ned strömmen med poten på drivsteget till rätt värde, som är angivet som 60mA på schemat.
20170123_080639_1.jpg
Har låtit radion stå och spela nu på morgonen och efterjusterat biasströmmen. Den får gå på långtidstest idag då jag jobbar hemifrån på "skogskontoret". Klarar radion dagen så monterar jag ihop den igen och deklarerar seger!
20170123_084007.jpg
Vill rikta ett hjärtligt tack till YD1150 för de två begagnade AD139 trissorna som jag fick till schysst pris och som räddade min arbetsmiljö! :happy: :tårta: :hacker: :whoho: :bravo: :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Söker schema till "LUMA LE200" förstärkare och radiomott

Inlägg av YD1150 »

Då kom de begagnade AD139:orna till nytta i alla fall. :tumupp: Kul att se.
De satt i en gammal Storno 80 eller 160MHz station från sent 1960-tal typ 1967 eller 68 där
ett av kretskorten hade fått sig en snyting, var ett hål i kretskortet så de fick bli skrot (läs: reservdelar)
Så transistorerna var typ 50år gamla men fungerar tydligen bra fortfarande år 2017.
Skriv svar