Söker schema till "LUMA LE200" förstärkare och radiomottagar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Söker schema till "LUMA LE200" förstärkare och radiomott

Inlägg av Oskar »

Ja det var roligt att det gick att fixa. Både komponenter och radio gör tjänst långt efter tänkt livstid gått ut. Om jag hade varit mer ordentlig och kollat upp skicket på kopplingskondingarna hade nog inte sluttrissorna gått sönder.

Hur länge håller kondingarna i dagens elektronik???

Tack än en gång! Även om jag nog hade kunnat leta fram trissor på annat håll uppskattar jag de personliga kontakterna och affärerna via forumet mycket mer!
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Söker schema till "LUMA LE200" förstärkare och radiomott

Inlägg av Oskar »

Jag får anledning att återkomma till min LUMA radio / förstärkare. En sak som stör mig är att på FM är nivån från radiodelen så hög att man måste använda de första 1,2 graderna av volympoten för att ställa in lämplig bakgrundsskvalvolym. Det är svårt att ställa in tillräckligt låg volym och samtidigt få ljud i bägge kanalerna, för det är ju troligen två gangade potar (stereoförstärkare!) och de följs inte exakt åt. Samma problem uppstår vid avspelning av vinyl/stenkakor från min Garrard med magnetisk pick-up. Använder "tape" ingången när jag spelar från datorn, då kan jag styra över nivån in och problemet försvinner.

Bästa lösningen på detta? Ny pot kanske? Nätet ton och volym mm är lite komplicerat. Vilken är volymen?

Det finns kontroller för bas, diskant volym och balans. Alla är inritade i samma sektion på schemat, som är bifogat med relevant sektion. Vill gärna se så att jag har en ny pot av rätt värde hemma innan jag skruvar sönder apparaten igen.
schema_2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Söker schema till "LUMA LE200" förstärkare och radiomott

Inlägg av Rolf Zetterberg »

R426=volym
R427=bas
R428=diskant
R429=balans
För att se var man kan sätta in en attenuator på FM och gram behövs helst hela schemat.
Räkna inte med att nya potar är så mycket bättre.Dessutom ska de ha uttag för loudness i det här fallet.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Söker schema till "LUMA LE200" förstärkare och radiomott

Inlägg av Oskar »

Tack så mycket Rolf. Hade mer eller mindre spikat vart balans och volym var i alla fall, men bra med lite backning.

Jag tror som du säger att en bättre lösning är att dämpa gram och radio. Vet inte om jag törs lägga upp hela schemat, har klippt ihop kompletta schemat från det inscannade materialet på radiomuseum.org

Tror att jag kan lösa det, leta upp lämpligt ställe att dra ner något på signalerna, men det är ju kul att involvera er andra och få lite input. Jag återkommer!

En annan sak jag var lite brydd över var att det inte verkade vara någon utsignal från vald källa på tape-utgången, för att man skall kunna banda det man lyssnar på. Trodde att det var standard?
Hade nämligen tänkt använda denna anläggning till att digitalisera LP och stenkakor. Då drar jag alltså "tape - ut" (via en DIN adapter) till "line in" på datorn. Men jag fick inte till det. Får ta en närmare titt på schemat, borde ju framgå där om något matas ut på DIN kontaktens "ut" pinnar.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Söker schema till "LUMA LE200" förstärkare och radiomott

Inlägg av Oskar »

Ok, jag har en preliminär plan att fixa volymproblemet.

Borde inte ett motstånd från punkten R417 + R416 (höger kanal) och ner till jord kunna dämpa ner signalen. Det blir då samma sak som att dra balanskontrollen (R429) mot den position som gör den kanalen svagare. Samma sak gör jag då på vänster kanal, som är upptill i schemat. Ett fast motstånd från punkten R487 + R406. Detta bör dämpa ner signalen för alla källor och göra att jag kan använda ett område på volympoten där den fungerar vettigt.

Bifogar en mobilbild av LF delen på schemat där jag kluddat in motståndet "R_att" (OBS! enbart höger kanal).
20171022_224946.png
Fortsätter så angående mina bryderier om DIN kontakten och tape-ut från föregående inlägg. Det verkar som om vald signalkälla verkligen matas ut på "tape" DIN kontaktens "ut" pinnar, 1 och 4, men i fallet med "gram" läget matas signalen direkt från pick-upen ut på pinne 1 och 4. D.v.s utan förförstärkning och RIAA kompensering. I fallet med magnetiskt pick-up är signalen förmodligen så liten så att ljudkortet inte ens reagerar.

Fast ..

Nu när jag kollat närmare på schemat ser jag en del saker som inte stämmer och jag litar inte riktigt på det. I schemat finns en våglängdsomkopplare för KV, det saknas på min radio. Jag hittar heller inte igen omkopplaren på schemat som jag har på baksidan för att välja kristall eller magnetisk pick-up. Jag misstänker att RIAA steget är på ett eget litet kort som jag inte har med på schemat. Kan det vara detta, som jag fotade när jag repade LF förstärkaren? Komponentbeteckningarna börjar med 7xx, något jag inte ser på schemat alls.
20161221_072108.jpg
Ett sätt att lösa mitt digitaliseringsprojekt är att leta åt vart LF signalen lämnar RIAA kortet (om det nu är ett eget kort) och förbinda det med utpinnarna 1 och 4, på tape DIN.

Hursom är det viktigaste att fixa det irriterande volymproblemet, något jag skall försöka åtgärda någon kväll framöver, enligt ovan "plan".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Söker schema till "LUMA LE200" förstärkare och radiomott

Inlägg av Oskar »

Jag är en klant. Kollade igen och min radio har visst KV och LV. Så det enda jag nu har som inte stämmer på schemat är att det lilla kortet med komponentbeteckningar som börjar på 7xx inte finns med i schemat. Kan som sagt mycket väl vara RIAA steget.

EDIT:
Snurrade runt lite på Siemens apparater på radiomuseum.org och hittade en apparat, RS81, med ett litet block på schemat misstänkt likt ett grammofonförsteg. Drog hem schemabladet och jomenvisst. Beteckningarna börjar tom på 7xx som i min radio! När jag skruvar upp den skall jag se om detta schemablock överensstämmer med det lilla kortet i min radio. I så fall kan jag ta LF signal därifrån och skicka ut på DIN "tape ut".

Nu börjar planen inför öppnande av apparaten vara klar.
phono_preamp_RS81.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Söker schema till "LUMA LE200" förstärkare och radiomott

Inlägg av Oskar »

Nu kan jag nog stänga denna tråd (igen). Satt till sent igår och hade svordomsfest. Provade först dämpa kring balanskontrollen enligt min plan, men det visade sig fungera dåligt. Fick aldrig till det som jag ville ha det. Då började jag titta på schemat efter punkter att dämpa respektive signalkälla i stället. FM radion dämpades ner genom att installera 4,7k // 15k på utgången på detektorn. Från nätet där LF signalen tappas ut, mittuttaget på en spole går LF signalen vidare till förförstärkaren via ett 10k motstånd, mina dämpmotstånd installerades efter 10k motståndet.
20171029_103622.jpg
Med dämpningen på radiodelen fungerade volymkontrollen bra med denna signalkälla. Näst steg var att göra något liknande på grammofoningången. Här hade jag ju redan identifierat RIAA förförstärkaren och hittat ett schema på den som fanns med på en annan Siemens apparat, RS81. Satte in ett dämpande nät enligt bilden.
20171029_103645.jpg
Jag valde motstånden på grammofondelen så att volymen är ungefär samma om man växlar mellan FM och skivspelare.

Jag är nöjd, nu kan man ställa in lämpligt låg volym på de signalkällor jag inte har kontroll över.

Jag provade även fixa till "tape ut", som visade sig gå till pinne 1 och 4 i DIN kontakten, men via 1st 470k motstånd per kanal, så det blev inget ljud kvar till den mera lågohmiga ljudkortsingången. Provade bygla över dessa 470k motstånd och nu fick jag ljud i datorn, men det är för svagt för att digitalisera skivor på ett bra sätt. Skulle väl kunna tappa ut signalen från en "senare" punkt i LF förstärkaren, men nu är jag trött på att bråka med denna apparat. Jag får nog hitta en annan lösning på detta.

Till sist, en stämningsbild.
20171029_093618.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar