hb100 radar sensor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mik4el
Inlägg: 98
Blev medlem: 30 augusti 2015, 10:35:02

Re: hb100 radar sensor

Inlägg av mik4el »

Nu har jag testat den nya förstärkaren enligt ovan lite mer. Bifogar schema. Skriver ner lite lösa tankar och observationer här för framtiden :)

Ser ungefär samma prestanda som för lm324-kretsen i range för detektering av rörelse. Förbättringar är att lägre hastigheter mäts ok på något längre avstånd, kanske 1-2m mer iaf. Vidare har jag kunnat mäta högre hastigheter som jag sett när jag prövat mäta på bilar i 10-70km/h. Hur som blir det ingen tillförlitlig hastighetsmätning men tycker att bilarna detekteras med rimligare hastighet än förr och på längre avstånd nu.

En nackdel med den nya förstärkaren är att jag ibland inomhus sett några ms med typ 2kHz frekvenser som detekteras som en hög hastighet, antagligen någon störning - oklart från var. Vill man bara mäta rörelse inomhus bör man ha orginalfiltrena kvar som dämpar allt utanför 3-72Hz. Jag ser fortfarande en störning runt 50Hz även när oscilloskopet inte är i kopplat så den störningen verkar inte vara endast från oscilloskopet iaf.

Skulle behöva testa hur bilar i högre hastigheter, typ 70-150km/h, detekteras.

Lite tankar så här på kvällen om nästa steg:
Funkar det att detektera bilar i dessa högre hastigheter så kommer jag bygga en speed trap med två hb100 placerade på ett känt avstånd så stort att de inte stör varandra och sen logga när de var för sig detekterar rörelse för att sedan räkna ut hastighet. De kommer kommunicera med radio till en central på något sätt, troligen drivet av cc1350 eller wifi typ esp32/cc3200. För test kan de vara batteridrivna men för en långsiktig installation krävs nätdrift eftersom detta kommer dra några hundra mW kontinuerligt.

Jag skulle åxå vilja ha en rörelsesensor som kan mäta mängden rörelse i observerat utrymme inomhus för att trigga olika events eller för interaktivitet. För detta är det rimligt att ha orginalfiltren 3-72kHz. Inomhus är det också enkelt att använda wifi för kommunikation så blir antagligen drivet av esp32/cc3200.

Hur som blir nästa steg att ta fram ett pcb för förstärkaren som är enkelt att koppla till en mcu och hb100 med plats för lämpliga kontakter, denna förstärkare kan användas i båda olika tillämpningar bara genom att byta komponenter. Visar det sig funka bra med mcu+hb100 kan allt samlas på ett pcb.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: hb100 radar sensor

Inlägg av farskost »

Skulle det kunna vara så att 2 kHz störningen kommer från komparatorn om insignalen till denna ligger väldigt nära triggnivån för denne? Detta skulle kunna avhjälpas med att lägg till hysteres med ett återkopplingsmotstånd, detta finns förklarat i databladet.
mik4el
Inlägg: 98
Blev medlem: 30 augusti 2015, 10:35:02

Re: hb100 radar sensor

Inlägg av mik4el »

Tack för feedback!

Det jag observerat är att en kort puls av 2kHz kommer i amplitud nära triggernivån, typ 50-100mV. Den riktiga signalen är oftast av högre amplitud, men för svaga signaler (rörelse på längre avstånd) är amplituden nära triggernivån. Man vill därför ha en så låg triggernivå som möjligt.

Om jag förstått hur utökad hysteres funkar så kommer det eventuellt att motverka sådana störningar men också göra att svaga signaler nära triggernivån inte detekteras?

Ska pröva lite, det finns redan 4mV hysteres inbyggt. Störningarna jag ser är runt 50-100mV när de är över triggernivån så kanske kan utöka hysteres till 100mV.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: hb100 radar sensor

Inlägg av farskost »

Hysteresen ska inte behöva påverka förmågan att detektera små signaler om den ställs in rätt. Det hysteresen kommer ge är att signalen måste gå låg för att kunna detekteras som en ny puls, om hysteresen och triggnivån viktas rätt. 4 mV känns lite lite, hur mycket brus har du i regel in till komparatorn utan insignal från radarsensorn? Utgå från den uppmätta signalnivån och lägg hysteresen med tillräcklig säkerhetsmarginal över denna nivå.
mik4el
Inlägg: 98
Blev medlem: 30 augusti 2015, 10:35:02

Re: hb100 radar sensor

Inlägg av mik4el »

Aah, då förstår jag lite bättre! Har brus på runt 500mVpp runt 2.5V. Nu är triggern på 2.7V som funkar bra oftast. Kanske en hysteres på runt 100mV borde minska detektering av de extra 50-100mV störningarna ok, eller ska jag ta lite extra hysteres?

Med 100mV hysteres blir det:

VHYS = VDD(R2 / (R1 + R2))

0.10V = 5(1000Ω/(R1 + 1000Ω))V

R1+1000=5000/0.1

R1=5000/0.1-1000=49k
R2=1K

Enligt http://datasheets.maximintegrated.com/e ... AX9034.pdf
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: hb100 radar sensor

Inlägg av nomis_82 »

Spännande jag följer tråden med stort intresse men har inte fixat grejor till att koppla upp något på breadboard och inte haft tiden heller. Min tanke är bara att detektera rörelse så jag ska nog rita ihop något baserat på original filtret. Angående drivning vad kan vara vettigt som strömkälla för att inte få störning därifrån om man tänker nätdrift?
mik4el
Inlägg: 98
Blev medlem: 30 augusti 2015, 10:35:02

Re: hb100 radar sensor

Inlägg av mik4el »

Har gjort ett pcb nu med resistorer för extra hysteres. Uppskattar verkligen feedback!
top_pcb.png
top_cu.png
bottom_pcb.png
bottom_cu_pcb.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mik4el
Inlägg: 98
Blev medlem: 30 augusti 2015, 10:35:02

Re: hb100 radar sensor

Inlägg av mik4el »

nomis_82 skrev:Spännande jag följer tråden med stort intresse men har inte fixat grejor till att koppla upp något på breadboard och inte haft tiden heller. Min tanke är bara att detektera rörelse så jag ska nog rita ihop något baserat på original filtret. Angående drivning vad kan vara vettigt som strömkälla för att inte få störning därifrån om man tänker nätdrift?
En vanlig usb-laddare, typ http://www.electrokit.com/batterielimin ... v-1a.48794 blir nog rimligt om man dessutom har något filter som exv i Limpkins design. Den kan ju driva mcu av smak till detta också för all del.

Lycka till!
mik4el
Inlägg: 98
Blev medlem: 30 augusti 2015, 10:35:02

Re: hb100 radar sensor

Inlägg av mik4el »

La till lite förklarande text och vred kontakterna att vara samma orientering. Beställde nu från OSHPark för $6.5 för 3st, har varit nöjd med deras tjänster förut. Brukar ta minst 2-3v dock så återkommer då!

Är någon intresserad av schema, pcb eller annat så kolla in https://github.com/mik4el/gadget-speed-radar
top_pcb.png
bottom_pcb.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: hb100 radar sensor

Inlägg av nomis_82 »

Så nu har äntligen jag också kommit till skott för att beställa.
Schemat är samma som på limpkin.fr
Jag har gjort kortet så att de skall passa på baksidan av en HB100 fast i ganska litet format.
Kommentera gärna om ni ser nått som ser galet ut.
top1.jpg
bottom.png
3d.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mik4el
Inlägg: 98
Blev medlem: 30 augusti 2015, 10:35:02

Re: hb100 radar sensor

Inlägg av mik4el »

Snyggt @nomis_82! Ser riktigt bra ut, schysst med formfaktorn som passar på baksidan! Såg inte ditt inlägg för än nu!

Monterade precis ihop mitt kort och testade idag. Verkar funka bra! Hysteresen var viktig för mig, på oscilloskopet fick jag bort den tidigare högfrekventa ripplen jag såg ibland. Nu måste jag testa mitt kort med lite högre hastigheter bara innan jag vet om jag nöjer mig med detta.
IMG_4574.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: hb100 radar sensor

Inlägg av nomis_82 »

Kul att du fått ihop ditt! Jag har också fått hem korten men har lite andra projekt som ska fixas först men jag återkommer.
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: hb100 radar sensor

Inlägg av nomis_82 »

Efter lite strul på grund av att jag monterat en komponent på fel plats så fick jag min radar att funka också för ett tag sedan, iallfall som dold rörelsedetektor som jag ska använda det till.
Nu vill jag avskärma så att den inte känner av från baksidan. Jag prövade med en metallplåt och det fungerade ganska bra.
Jag undrar dock vad som kan vara det bästa materialet för att avskärma? stål, koppar, bly eller finns det något annat material eller speciell utforming som dämpar mer ?
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: hb100 radar sensor

Inlägg av Eli »

Är det inte slöseri med tid och pengar att bygga själv, när man kan välja på att köpa många olika varianter för under 10 kr/st?
http://www.ebay.com/itm/2-7GHz-Microwav ... SwCGVX9kW2

http://www.ebay.com/itm/Various-Microwa ... Swt5hYc2CZ

http://www.ebay.com/itm/RCWL-0516-Micro ... Swo4pYgXRV

Har testat flera av dessa som snarast har problem med att vara för känsliga.
Avskärmning med aluminiumfolie duger bra, men lätt att få reflektioner, så vill man ha bra riktverkan, så kan det vara problem.
Grafitspray kan hjälpa till att dämpa dessa.
Har också haft problem med att de störs av datorn, flygradar, var andra (om mer än en igång) och mekaniska vibrationer.
mik4el
Inlägg: 98
Blev medlem: 30 augusti 2015, 10:35:02

Re: hb100 radar sensor

Inlägg av mik4el »

@nomis_82:
Jag körde med 0.2mm aluplåt, funkade fint och är lättjobbat. Det är viktigt att koppla den till GND för bästa effekt.

@eli:
Haha ja varför ska man göra något själv.

Det som är kul med hb100 är att den ger en hastighet och inte bara känner av rörelse. Men visst ska man bara ha det som rörelsesensor för ett rum kanske annat gör ett lika bra jobb.
Skriv svar