Bränt styrkort element

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Haralt
Inlägg: 2479
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Bränt styrkort element

Inlägg av Haralt »

Vi installerade el-element i sommarstugan ca år 2008, 1-fas, 230 Volt. Sådana med elektronisk reglering av temperaturen, som sitter i varje element. Alltså varje element sköter sig självt. Visst, enligt bruksanvisningen kan temperaturen regleras på 0,1 grad när. Oerhört exakt, alltså.
Det dröjde ca 5 år så lade el-elementet i badrummet av. Jag har inte kollat vad det är för fel på det, utan slängt det. Nämnas kan att vi bara vistas i sommerstugan under sommarhalvåret.

Vi skaffade ett nytt el-element år 2015 ett norskt ADAX på 400 W, 1-fas 230 Volt, för badrummet, men nu istället ett hederligt med bimetall-termostat. Jag gissar att bimetall-termostat är mycket mer långlivad. Visserligen inte så exakt temperatur, som ett elektroniskt styr el-element. Men vem behöver så otroligt exakt temperaturstyrning som på 0,1 grad när av ett el-element ?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bränt styrkort element

Inlägg av rikkitikkitavi »

Varför skulle en fysisk kontaktbrytare med tiotusentals tll/frånslag om året, i maaproducerat utförande och med minst 230 VAC kontaktspänning ha längre livslängd?
Haralt
Inlägg: 2479
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Bränt styrkort element

Inlägg av Haralt »

I en lägenhet i stan har vi sådana el-element med bimetall-termostat i el-elementen. De (ca 10 talet) installerades 1982 och fungerar ännu, efter efter 34 år. Dock började av/på knappen kärva på ett element, så det fick bytas, men bimetall termostaten var det inget fel på. Av erfarenhet måste jag därför säga att bi-metall-termostat verkar robustare. Det som är litet irriterande, är knäppandet i elementen när de värms upp och svalnar, vilket är en nackdel, jämfört med oljefyllda, som är mus-tysta. En sådan bi-metall är klart konstruerad för att klara väldigt många brytningar.

Du nämner själv här i denna tråd att dina elektroniska el-element har pajat, efter kort tid.

Vad har du då för erfarenhet av el-element med bimetall-termostat och hur stort är ditt numerära statistiska underlag då?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bränt styrkort element

Inlägg av rikkitikkitavi »

Mina element var mer än tio år gamla, döma av datumkoden från -02. Inte tiotalet , bara några år utan äldre än så. Dessutom överdimensionerade för rummet i sig.

Jag har inte sett en enda bimetall på ren elradiator som inte kärvar med hög hysteres när det gått några år. Hos mina föräldrar, i diverse stugor , i något arbetsutrymme mm.
Säg tio element eller så, samtliga bränner på och blir både varma och termostaten kärvar.


Men jag tror det var bättre saker förr.

Billiga oljefyllda skall man tex akta sig för, de kan börja läcka olja. Nya termostatelement är bara skräp, kolla runt lite så ser du...
Haralt
Inlägg: 2479
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Bränt styrkort element

Inlägg av Haralt »

Tack för synpunkterna rikiti.
Jag vet inte, men kanske var det badrumsmiljön som knäckte det elektroniska el-elementet i sommarstugan.
Ett badrum är ogästvänligare än t.ex. miljön i vardagdsrummet. Men det satt lång ifrån dusch och handfat, så det har aldrig kommit vatten över det el-elementet.
För en bimetall-termostat är litet fuktighet nog inga problem.

Det nya norska ADAX elementet i badrummet med bimetall-termostat, det knäpper inte, som de i stan vid uppvärmning och avsvalning.
Tydligen har man kunnat förbättra dem litet under 30 år.
MicroMek
Inlägg: 46
Blev medlem: 14 november 2016, 12:50:01
Ort: Västerås

Re: Bränt styrkort element

Inlägg av MicroMek »

en uppdatering: Jag var upp till stugan nu i helgen och satte dit det el-element som jag hade lagat hemma och lagade nr två på plats. Upptäckte då att två andra element har slutat att fungera (de fungerade för 3 veckor sedan). De två som nu har gått sönder är av samma konstruktion/ålder/fabrikat, men dessa var smala/långa (alla är för 400 Volt). Hade med mig en extra kondensator på 220µF/50V och det var samma fel även på dessa två. Men på de här ser man faktiskt att det är lite "brun sörja" runt kondensatorn på kretskortet. Den trasiga kondensatorn var på 220µF/16V.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bränt styrkort element

Inlägg av Mindmapper »

säter skrev:Det tycker jag är jäkligt usel livslängd.
Menar du att elektromekaniska termostater är bättre?
En väldimensionerad elektronisk är klart bättre. Om resistorn är bränd under vanliga driftbetingelser är den feldimensionerad. är den pga att någon annan komponent gott sönder är feldimensioneringen möjligen någon annanstans.

Jag kan hålla med dig om att elektronik är känsligare för åska, men det ser inte ut som om åska varit inblandad i det fall som visas på bilderna. Bilderna var ju ej heller från detta tillfälle så visst kan åska varit upphovet i detta fall.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bränt styrkort element

Inlägg av Mindmapper »

Haralt skrev:Vi installerade el-element i sommarstugan ca år 2008, 1-fas, 230 Volt. Sådana med elektronisk reglering av temperaturen, som sitter i varje element. Alltså varje element sköter sig självt. Visst, enligt bruksanvisningen kan temperaturen regleras på 0,1 grad när. Oerhört exakt, alltså.
Det dröjde ca 5 år så lade el-elementet i badrummet av. Jag har inte kollat vad det är för fel på det, utan slängt det. Nämnas kan att vi bara vistas i sommerstugan under sommarhalvåret.

Vi skaffade ett nytt el-element år 2015 ett norskt ADAX på 400 W, 1-fas 230 Volt, för badrummet, men nu istället ett hederligt med bimetall-termostat. Jag gissar att bimetall-termostat är mycket mer långlivad. Visserligen inte så exakt temperatur, som ett elektroniskt styr el-element. Men vem behöver så otroligt exakt temperaturstyrning som på 0,1 grad när av ett el-element ?
Det hade varit roligt att se en bild innifrån. Men är det slängt så är det. Kan det varit åska?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bränt styrkort element

Inlägg av säter »

Mindmapper skrev:
säter skrev:Det tycker jag är jäkligt usel livslängd.
Menar du att elektromekaniska termostater är bättre?
En väldimensionerad elektronisk är klart bättre.
Jag har massvis med trasiga elektroniska termostater.
Vissa bara 10 år gamla.

Jag har kamflänselement där termostaten fortfarande fungerar perfekt.
Dessa är säkert från 60-talet.

För att inte tala om min panntermostat, en ITT från 40-talet.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Bränt styrkort element

Inlägg av Micke_71 »

Har haft exakt likadant element som motståndet i spänningsdelaren brann på. Jag fick nya styrkort från LVI.

Trots att det var mer än 10år sedan så säger mitt minne mig att motståndet var på 33kohm.

Effekten i motståndet blir då närmare 5watt och det blir för varmt till slut. Dålig lösning!!
Skriv svar