Stängselaggregat.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Stängselaggregat.

Inlägg av Miramithe »

Mitt minne svek mig. 220 har jag. Två parallella blir 110, kanske tillräckligt nära. Annars har jag 56 + 68 ohm blir ju 124 i serie. Dessa är 5W +-5%. Duger det lägger jag på lådan annars får nästa på listan skicka :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Stängselaggregat.

Inlägg av Magnus_K »

Ungefär som nedan ser det ut. Frågan är om inte motståndet helt enkelt är underdimensionerat. Det måste ju vara en anledning till varför dom låter det flax runt några centimeter ovanför kortet, istället för sin avsedda placering på kortet?
Vet inte hur jag ska räkna på det..

Ska kika med grannbonden om jag får koppla in mig tillfälligt på hans slinga och testköra en stund. Dom har en tjur-hage som bör passa i storlek.

@Miramithe: Läste precis ditt PM också. Ja det var synd men tack för att du kikade. Vet inte riktigt om det spelar någon roll med några ohm upp eller ner. Originalet har en tolerans av 10% så 108-132 Ohm måste ju fungera. Ber att få återkomma tills jag fått mer kläm på funktion :tumupp:

EDIT: Likriktaren blev fel. Det går två anslutningar till dom parallellkopplade kondingarna.
Agget.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5782
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Stängselaggregat.

Inlägg av rvl »

Kul att den gått igång! :tumupp: Har följt med denhär tråden i tysthet hittils. När du ändå är på gång, kan du ju passa på och lägga upp en bra bild av lödsidan också. Litet för att komplettera tråden.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Stängselaggregat.

Inlägg av Magnus_K »

Tack! Självklart gör jag det. Bra poäng :tumupp:
Inverterade baksidan och lade dom bredvid varandra.
Gjorde ett avancerat försök att manipulera baksidan mha GIMP och klistra in "kopparen" ovanpå komponentsidan, men tyvärr krasha datorn när jag skulle ändra storlek på kopparkopian. Misstänker min gamla burk börjar bli lite trög...
Fram_och_baksida.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zellero
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 oktober 2016, 16:22:36
Ort: Vaggeryd

Re: Stängselaggregat.

Inlägg av Zellero »

Nu tickar agget på för fullt igen, vet inte vilken form av magi Magnus_K använde sej av, men funkar gör det iallafall.
Tusenett tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Stängselaggregat.

Inlägg av Magnus_K »

Håller tummarna att det håller tag nu.

Det blev bara motståndet utbytt samt bättrat lite lödningar.
I "reservdelspåsen" så ligger den extra tyristorn samt ett stort motstånd. Om motståndet går sönder igen så testa och byt till det större (det i mitten), det tål dubbelt så hög effekt men jag valde att inte montera det direkt för installationen blir lite trång och tror det blir en massa onödig vikt när det hänger i luften sådär. Kom bara ihåg att isolera benen med krympslang eller dylikt.

Det gamla motståndet är bara att slänga men skicka med det för att du kan testa att resistansmäta det själv för att se hur ett trasigt resp helt motstånd kan mäta.

Lycka till!
Agg_motstånd.jpg
Reservdel.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar