Vinylspelare från USA

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mardar

Vinylspelare från USA

Inlägg av mardar »

Hej!

Beställde en vinylspelare från USA utan att grubbla över om volten skulle överstämma med den här i Sverige. Nu när jag pluggade in den så började den inte snurra och insåg att problemet måste ligga i att de inte överensstämmer.

Har inga som helst kunskaper inom el-lära och kan tänka mig att detta är en väldigt simpel fråga. Hursomhelst så står det 120v, 60hz och 3W på spelaren. Som jag har förstått det så har vi i Sverige 230v och 50hz. Hur kommer jag undan med detta på det billigaste sättet?

Räcker det att köpa något som liknar det här? http://www.clasohlson.com/se/Mellantran ... -V/36-3534

Hur påverkar det vinyl-spelaren av att hertzen skiljer sig med 10hz? Jag har läst att den går 20% långsammare då. Påverkar det spelarens livslängd?

Tack!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vinylspelare från USA

Inlägg av TomasL »

Ja du kan använda en sådan trafo, men iom att nätfrekvensen är lägre här kan det vara så att den kommer att snurra långsammare.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det är ju inte helt säkert att nätfrekvensen används för att
ställa hastigheten på skivtallriken. Borde bli lite svårt att
bygga finjusteringen med den lösningen.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Men du har ju redan kört på 230V,och med lite otur sa har nog elektroniken pajat,
och den kommer inte att fungera med en omvandlare från Clas heller
hsd

Inlägg av hsd »

öppna botten på den, där kan finnas omkoppling, är det direktdrift så kan en säkring ha gått
är det direktdrift så används förmodligen inte nätfrekvensen till hastigheten
är det remdrift så får man byta remhjulet för att få rätt hastighet
mardar

Inlägg av mardar »

Åh, det kan vara så illa alltså? Att den har bränts?

Jag kopplade på en rem, så jag antar att det innebär att det är remdrift?

Nu har jag visserligen inte kopplat den till något högtalarsystem eller liknande, utan bara uttaget. Tryckte på play-knappen utan att något hände. Men det ger ingen synlig effekt som jag borde ha märkt om den gått sönder?
Hedliden

Inlägg av Hedliden »

Skärmklipp.JPG
Likströmsmotor och remdrift. Inget om omkopplare i bruksanvisningen, så servicemanual krävs nog, men bara skummat igenom BA'n.
Nån mer kunnig får flika in om TS kan ha tur och klara sig med en omvandlare från 230V till 110V, förutsatt att elektroniken fortfarande är hel såklart.

Edit: rättade till en uppenbar felskrivning...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Hedliden 14 maj 2017, 14:40:46, redigerad totalt 1 gång.
hsd

Inlägg av hsd »

Då är det nog bara nätdelen som har fått sig en smäll men kolla om det finns en säkring
sen kan Du använda en adapter för 120volt
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...med en omvandlare från 120V till 240V

...med en omvandlare från 240V till 110V.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

USA-designad spelare. Man tror där att USA är hela världen och designar därefter. Största sannolikhet switchat nätaggregat som inte överlever 240 Volt eftersom man inte känner till att det finns så höga spänningar.
En bekant har modifierat en liknande USA spelare till 240 Volt, fast med USB-anslutning så här:
1. klipp nätsladden.
2. löd in sladdar från 12 Volts nätadapter istället för nätdelen som sitter på eget PCB.

Denna operation förutsätter att det är 12 Volt ut från nätaggregatet. Chansa inte.
I brist på annan info, anslut variabelt nätaggregat istället för det trasiga. Börja på 3 Volt och öka tills motorn går med stabilt reglerat varvtal, för bestämmande av lämpligt nätaggregat.
Förmodar att det inte finns någon annan elektronik i spelaren än nätaggregatet, förutom elektroniken för varvtalsreglering som sitter i eller på motorn och möjligen någon liten linje-förstärkare.
Denna spelaren drar 3W, så de flesta lösa nätadaptrar från skrotlådan duger.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Sannolikheten att den har överlevt är nog INTE så hög :humm:
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är ofta spänningsdubblarkopplingar på 110V matade switchade nätaggregat (och i många fall kan kopplas om mellan 110V - 230V en en sladd eller en bygling)

Men kör man 230V på 110V inställd aggregat så är det stor risk att nätaggregatet är grillad - har du tur så hann en säkring gå innan det skedde men det är ändå ingen garanti då trissor mm. som har max 350 Volt arbetsspänning nu har fått 700 Volt över sig och kan paja långt innan en säkring hinner brinna av.

Till detta så är elsäkerheten i amerikanska prylar ofta högst tveksam med europeiska ögon sett och har inte vidtagit mått och steg som krävs när det är 230V matat, men är apparaten till grunden tänkt för internationell marknad och man med omkopplare ställer mellan 110V och 230V så brukar de vara byggda för att klara europeiska krav - om det är något sånär seriös tillverkare bakom detta (typ japaner - de har dessutom både 50 och och 60 Hz, 110 och 230V inom landet beroende var i elnäten är, denna "förvirring" var också orsaken till varför räddningsåtgärderna vid fukushima fördröjdes fatal mycket för att dit-transporterade reservelverk var av fel spänning och fel frekvens...) .

---

Varför kan inte folk läsa på etiketten _innan_ man stoppar in nätsladden eller tom. klipper bort den amerikanska proppen och ersätter det med en shucko-propp - alla varningsklockor borde har ringt för länge sedan!!?? - speciellt om det dessutom är en köpt amerikansk pryl och man _VET_ (eller borde veta! ) att de kör med 110-120 Volt och 60 Hz där...

Både den lägre spänningen och den högre frekvenskravet (som kan vara helt avgörande ibland) gör att det till 90% av fallen inte är värt besväret att importera amerikanska (kinestillverkade) prylar till svedala trots att de verkar billigare än motsvarande utrustning här i EU.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Håller med fullständigt att någon klocka borde ringa.
I sådana här fall så blir det väl förlust :x
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bäst är en mellantrafo - 230V till 115V.
Ska du köra med någon sorts omvandlare ska den lämna sinus annars steker du all elektronik då de högfrekventa delarna av en fyrkant eller triangel passerar rakt in i maskinens mer delikata delar.

Här är data förresten: http://www.audio-technica.com/cms/turnt ... 88ee1e14b/
mardar

Inlägg av mardar »

Nu förstår jag att detta är ett nischat forum, men jag kanske var blygsam när jag förklarade hur banala mina elektronikkunskaper är. De sträcker sig inte längre än ett halvdant presterande i fysik a för många år sedan.

Uppskattar hursomhelst de utförliga förklaringarna, även om jag ibland inte ens förstår hälften. Tror jag ska undvika att skruva isär apparaten, med tanke på det jag nämnt ovan.

Var tvungen att beställa den från utlandet om jag ville ha den i den upplagan, och det ledde till ett impulsköp eftersom den var kraftigt prissänkt i USA. Det var första gången jag beställde därifrån och jag inser nu att det inte var värt besväret. Eftersom min elektronik funkat i USA, så tänkte jag inte nämnvärt på hur hög spänningensskillnaden faktiskt är. Dessutom trippade jag iväg till Clas och förklarade att jag inhandlat en spelare från USA och behövde något för att kunna spela den här. Han räckte över en travel-plug utan att nämna att volt-spänningen skiljer sig.

Hur som helst tänkte jag trippa iväg till Kjell senare och fråga där. Någon nämnde något om sinus-vågor. Tror ni denna funkar då:

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 0-w-p44151

Tack för svaren hursomhelst!
Skriv svar