Styrning av HUB75 LED displayer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Styrning av HUB75 LED displayer

Inlägg av matsadona »

Är det någon här som har erfarenhet av att styra LED displayer baserade på HUB75 paneler?
Det är minst sagt en djungel av prylar att välja på, men såvitt jag förstår så behöver man ett "sender" kort och minst ett "reciever" (beroende på hur stor display man skall bygga). Sedan skall det matchas med rätt sorts panel (scan rate 1/4, 1/8 osv). Och så behöver man någon vettig programvara...
Tänkte börja smått med 6 * 32x32 paneler, så behöver ju ingen monster uppsättning. Önskvärt med en lösning som fungerar både online och offline om möjligt.


Ja, det finns Arduino exempel, men såvitt jag förstår behövs det lite mer processorkraft om du skall göra något med lite fler pixlar.

Exempel på paket:
http://www.aliexpress.com/item/Linsn-80 ... .21.165LPW

Exempel på panel:
https://wholesaler.alibaba.com/product- ... Z6wLFY&s=p
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styrning av HUB75 LED displayer

Inlägg av Icecap »

HUB75 är bara beteckningen på hur kablarnas ledningar används, alltså vilka som är data och vilka som är handskakning.

Men ja, jag vet mycket väl hur det fungerar!

Om du använder Recieving Card (HUB75) behövs ett Sending Card, däremellan har man TP-kabel.

Till Sending Card skickar man video, oftast DVI (finns adapter från HDMI).
För att ställa in Sending Card har man oftast USB-anslutning där man kör inställningsprogrammet från tillverkaren.

Det kan såklart vara lite olika versioner av detta men det är grunden i det hela.

Om du däremot vill styra LED-modulerna direkt från en µC vet jag också exakt hur det fungerar - men jag hinner inte skriva mer just nu, ska till Höljes och plocka ner ~70m² LED-skärm + en del annat, måste åka om 5 minuter.

Om du har specifika frågor kan du ju skriva dom, så ska jag besvara när jag får tid (runt måndag eller så).
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Styrning av HUB75 LED displayer

Inlägg av cosmox »

En FPGA är egentligen det enda vettiga. Kanske till och med en liten CPLD då kretsen inte blir så stor om man bara ska visa en bild.

De skärmar som vi har på jobbet kör alla någon form av HUB75-liknande protokoll till själva modulerna (eller IM). Med undantag för de äldre som hade något eget hittepå.

Protokollet i sig är faktiskt ganska enkelt och i den här videon beskrivs det ganska bra.
https://www.youtube.com/watch?v=_ML6TSaRPLo
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styrning av HUB75 LED displayer

Inlägg av Icecap »

De Recieveing Card som används i skyltar använder just FPGA för att anpassa sig till de olika pin-out's och timings som finns.

Men är det för att använda en µC behövs det inte - beroende på antal färger man vill ha.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Styrning av HUB75 LED displayer

Inlägg av cosmox »

OT: Vad är det för skärmar ni har Icecap? Pysslar ni med event eller installation? (Bara nyfiken)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styrning av HUB75 LED displayer

Inlägg av Icecap »

cosmox: båda säljer och hyr ut till events. Plockade ner ~72m² i natt från Höljes RallyX WM, ett rimligt känd event.

Själv har jag "lekt" med moduler + µC och har byggt några klockor som visar en hel del extra information ut över tid & datum. Då styr jag LED-modulerna direkt från µC'n och det fungerar riktigt bra.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Styrning av HUB75 LED displayer

Inlägg av matsadona »

Tack för era svar. Skall läsa på lite bättre och komma med mer specifika frågor senare.
Men har väl i huvudsak två inriktningar nu. Den ena är att bygga en helt fristående 32x32 display som visar gif-animationer. Finns ju en del färdiga lösningar för detta, men de är antingen svindyra eller slutsålda.

Spår två är att göra en lite större display tänkt att ha som backdrop vid spelningar osv. som visar någon form av video. Här räknar jag med PC-styrning och behöver då sändar- och mottagarkort.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Styrning av HUB75 LED displayer

Inlägg av matsadona »

Så, har beställt några enklare grejer för att testa med.

Ni som jobbar med det här mer eller mindre professionellt - hur mycket svinn brukar det vara på den här panelerna?
Om man skall bygga en skärm med tex 20 paneler/moduler, hur många extra bör man beställa för att ha i reserv? Dvs för att täcka eventuell DOA samt allmän kvalitetsbrist osv?
Skiljer det mycket i färgnoggrannhet så att man måste ha moduler i samma tillverkningsserie osv?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styrning av HUB75 LED displayer

Inlägg av Icecap »

Med våra leverantörer ska 100% fungera!

Med tiden kan ett par pixlar fallera, speciellt om det är ytmonterade LED. Det orsakas nästan alltid av omild behandling.

Men visst, ska du lagerhålla till flera års behov behövs nog 5% reservmoduler. Färgtonerna är ett problem, man ska handla alla i samma batch men man kan justera manuellt senare, det är dock knepigt att få rått.
Senast redigerad av Icecap 8 juli 2016, 15:18:49, redigerad totalt 1 gång.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Styrning av HUB75 LED displayer

Inlägg av cosmox »

Vi har sorterat våra moduler efter batch. tex 800 st neutral av en modell (som man har som referens) när vi sedan har köpt 800 till har det visat sig att tonen kanske är åt det lite mer gula hållet så blir det ett eget system i vårt lager som "sitter ihop" så de inte blandas med de övriga modulerna.

Skärmarna kalibrerar själva med en en speciell kamera samt mjukvara (som kostade mer än mitt hus..). Det är dock ganska flexibelt då det tar både SMD och TH (vilket kan vara trixigt eftersom det finns många olika sätt att organisera pixlarna på).

Jag har länge lurat på att försöka rulla en egen kalibreringsutrustning (mest för att det är kul) men det kräver en mycket väl kalibrerad sensor för att det ska fungera stabilt.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Styrning av HUB75 LED displayer

Inlägg av cosmox »

Just det bara för att klargöra terminologin:

Modul = Låda som innehåller flera paneler eller IM's som man sammanfogar till en skärm.
IM = Intelligent Module (uttryck myntat av Lighthouse) de flesta paneler är egentligen ganska ointelligenta. Oftast sitter det bara drivelektronik samt ett litet minne för kalibreringsdata.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Styrning av HUB75 LED displayer

Inlägg av matsadona »

Sådär, första grejerna är hemma - dvs 4st 32x32(P5) och en väldigt enkel asynkron kontroller.
Men har helt klart fått blodad tand och kommer beställa mer saker snart :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2325
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Styrning av HUB75 LED displayer

Inlägg av nifelheim »

kul :tumupp:

är det dom du länkade till i början eller vad beställde du?
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Styrning av HUB75 LED displayer

Inlägg av matsadona »

Nej, köpte följande paket: http://www.aliexpress.com/store/product ... 34839.html

Som sagt, en väldigt enkel kontroller som endast kan visa text och små bilder. Har inte fått någon exakt specifikation så jag får prova mig fram lite vilka bilder som fungerar och inte. Några animerade gif'ar har jag fått liv i, andra inte. Tror det har att göra med färgerna.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Styrning av HUB75 LED displayer

Inlägg av matsadona »

Sådär, fick lite tid över att fortsätta med detta projektet. Fixade till en cnc-fräst plexibit som ram för 5*3 paneler (160*96 pixlar). Borde kanske gått upp till 4mm tjocklek för att minimera flex i materialet, men då hade jag behövt köpa en större mängd skruvar (då de befintliga inte är tillräckligt långa).
Fortfarande någon form av proof of concept, då planen är att senare försöka komma fram till en optimal modulstorlek för att enkelt och någorlunda prisvärt bygga större displayer.

Kommande inköp får även bli någon sender/reciever card kombination då jag i nuläget bara har en väldigt enkel asynkron kontroller.
Har även byggt en Rpi hat (https://github.com/hzeller/rpi-rgb-led- ... r/active-3) som jag dock inte har hunnit testa ännu. Borde fungera fint för mina ändamål och med de modesta displayer jag har råd att bygga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar