Hur "fungerar" en LM75A (digital tempsensor / temp-watchdog)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Hur "fungerar" en LM75A (digital tempsensor / temp-watchdog)

Inlägg av Mr B »

Märklig fråga kanske, men jag har ett par fläktkontrollers för PC som jag haft i runt 10 år. Jag har så sakta fått ett minskande antal fungerande sensorer till de här, och jag är nu nere på en digital, och 5 analoga till "T-Balancer BigNG", och ett komplett sett till "T-Balancer Classic". Jag har en digital sensor till BigNG, som ballar ur mellan varven, och skickar värden som är utanför vad som går att tolka, och får fläktarna att spinna upp som fan.

Så nu hoppas jag att någon kan peka på färdiga sensorer som skulle vara en klockren matching, eller förklara hur man tittar på de jag har, och listar ut hur man bygger ett par nya. Och då tänkte jag automatiskt på er här, eftersom den samlade elektroniska kunskapsnivån åtminstone verkar rätt hög. Själv vet jag vilken del av lödkolven man inte ska peta sig i näsan med, men inte mycket mer... Så, om någon vet precis vad en LM75 är för något, och hur de fungerar, så får de gärna hojta till. Chippen på BigNG'n verkar vara från Philips, men det torde ju inte spela så stor roll.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hur "fungerar" en LM75A (digital tempsensor / temp-watch

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vad är ditt problem då? LM75 gör väl jobbet! Bra databladbeskrivning.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Hur "fungerar" en LM75A (digital tempsensor / temp-watch

Inlägg av Mr B »

Det är elektronik. Jag förstår ingenting. Jag skulle antagligen kunna sätta ihop "någonting", så länge det inte behöver kalibreras osv (ser ut att enbart vara ytmonterade grejer) men jag har ingen aning om hur man listar ut vilka delar som behöver kopplas ihop. Om man förtydligar det, jag har inga problem med att montera ett chip i en gammal spelkonsol, med klara instruktioner för vad som kopplas var, men allt utöver det går mig lite över huvudet, och jag vet inte riktigt var man börjar gissa.
Bäst hade ju varit om någon visste att det finns en standardlösning, som antingen går att köpa komplett, eller komplett, men jag vet inte ens så mycket att jag kan säga om det är rimligt att chippen är så pass standardiserade. Jag KAN säga att trots att båda mina olika set digitala sensorer, använder en LM75 sensor, men de är tydligen inte kompatibla med varandra. Om det är så enkelt att man vänt på någon kabel, eller om det är helt olika implementationer... ingen aning.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Hur "fungerar" en LM75A (digital tempsensor / temp-watch

Inlägg av Micke_s »

Detta är min gissning vad som pågår på tanke på manualen..

https://www.quietpc.com/instructions/mc ... -bigNG.pdf

//Caddad i ms-paint.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Micke_s 13 augusti 2017, 14:57:11, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Hur "fungerar" en LM75A (digital tempsensor / temp-watch

Inlägg av Micke_s »

Denna skulle kunna ersätta sensorerna.
Köp 8st, löd och kapa så inget kort har samma kombination på A0,A1,A2.

http://www.ebay.com/itm/LM75A-Temperatu ... SwA3dYVKJi

Kabel till dessa också:
http://www.ebay.com/itm/10Pcs-Female-To ... SwMmBVlVHV
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Hur "fungerar" en LM75A (digital tempsensor / temp-watch

Inlägg av Micke_s »

Du skulle kunna ta bilder på både framsidan och baksidan av det digital sensorkortet.
Då kan jag rätt enkelt lista ut vad de har gjort..
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hur "fungerar" en LM75A (digital tempsensor / temp-watch

Inlägg av prototypen »

Köper han det kortet så behöver det inte kapas, det är ju hur tydligt som helst hur det byglas.

Protte
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Hur "fungerar" en LM75A (digital tempsensor / temp-watch

Inlägg av Micke_s »

Stämmer, tänkte nog på hur sparkfun brukar köra sina byglar..
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Hur "fungerar" en LM75A (digital tempsensor / temp-watch

Inlägg av Mr B »

Micke_s skrev:Detta är min gissning vad som pågår på tanke på manualen..
Hur fan du fick ihop det där vet jag inte, men jag jobbar med det.

1,2 och 4 kan jag verifiera med multimetern. 3, tänder lysdioden. Mäter jag på/före dioden, verkar motståndet vara på 1097Ohm. Så 1kOhm

8, tolkar jag som inte ansluten, och 5-7 (A0 - A2) är anslutna till svart, Vilket stämmer med den handtextade nollan på PCB't som någon ritat vid tillverkningen, eftersom kympslangen jag skalade av för att komma åt sensorn, och ta bilderna, satt i vägen... Samma handtextade nolla som syns på sensorn i manualen.

Jag började mäta på en av de andra sensorerna (Till Classic) men när jag konstaterade att 1 var röd, och 1, eller 2, plus 3, eller 4, tände lysdioden, så lade jag ned det projektet. Jag begriper inte mycket nog av vad som pågår för att våga experimentera vidare. Tanken var, så klart, att man kanske kunde ha tur och lista ut om de bytt plats på någon kabel, och kört de här sensorerna på BigNG.
Micke_s skrev:Denna skulle kunna ersätta sensorerna.
Köp 8st, löd och kapa så inget kort har samma kombination på A0,A1,A2.
Ja, för en tia stycket är det ju inget att snacka om. Jag SKULLE vilja ha lysdioden på andra sidan, eftersom jag antagligen gör precis som med de gamla. Krympslang på, och superlimma dem med sensorchippet mot vad som än blir varmt, och ska övervakas. Sensorn ser ut att vara uppskattningsvis lika stor som till Classic, men det är sällan ont om plats där de här sitter, det har man de analoga till.
Skulle man kunna göra en fuling? Köpa ett par lösa lysdioder, löda bort den befintliga, löda på sladd, och sätta en diod på utsidan / baksidan efter att man satt på krympslangen? Lite ghetto förstås, men behöver man någonsin identifiera chippen från mjukvaran är det ju bra om man ser var det lyser.
Ännu bättre vore förstås genomskinlig krympslang så man kunde ha lysdioden på insidan, men jag erkänner. Jag har en hel regnbåge med olika färger krympslang, men ingen genomskinlig.
(Jag inser att krympslang fungerar som en isolator, inte bara för skydd mot kortslutning i datorn, men även mot temperaturerna jag faktiskt vill mäta. Men det är ganska praktiskt med krympslang. Det går att plocka loss sensorn, utan att skada den, även om man superlimmat skiten om man har den där.)
Micke_s skrev:Kabel till dessa också:
Jag tror faktiskt jag har kabel, och 4-pin stift så jag skulle klara mig. Classic använde lösa kablar, och stift med långa ben på båda sidorna som skarvdon, så man fick en hög extra där. Men det reste en nyfiken fråga. OS, alltså, 5'te benet på PCB't, används inte, åtminstone inte så som jag vill använda sensorn? (Min kontroller har helt ingen anslutningspunkt för det benet.)
Micke_s skrev:Du skulle kunna ta bilder på både framsidan och baksidan av det digital sensorkortet.
Då kan jag rätt enkelt lista ut vad de har gjort..
Det har jag gjort nu, så här mitt i natten, söndag kväll. "förhoppningsvis" har du redan listat ut vad som gäller, och jag kan köpa de där sensorerna rakt av, för till det priset, är det ju inte lönt att diskutera speciellt mycket. Visst. De är inte perfekta, men säg vad som är. Någonsin. Om de ger ett korrekt värde för temperatur på kontrollern, är jag skitnöjd, och kan antingen modifiera dem för att få lysdioden där jag vill ha den, eller skita i vilket, och helt enkelt redan från början vara lite seriös och göra en lista med vilken sensor som sitter var, skriva vilket nummer jag byglat dem till på dem, med silverpenna, eller något.

Jag slänger upp två pissdåliga bilder, mest eftersom de var de bästa av tiotalet bilder, på den "viktiga" sensorn, (BigNG) och kompletterar med en på sensorn till Classic. En, eftersom det enda som finns på andra sidan är lite text, och pin1 markering.
17080009.jpg
17080010.jpg
17080008.jpg
Börjar med att be om ursäkt för att det är skit-bilder. Jag ska försöka låna en "riktig" kamera (kompaktkamera, point n' click, vem vet om det blir bättre, men det är värt ett försök.) i stället för att fotografera med en 6 år gammal mobil.
Jag har inte så mycket att tillägga för den första sensorn, utan ger mig i stället på den andra sensorn, till Classic.
På baksidan är sensorn klart och tydligt märkt med en etta, så jag utgår från att det här är sensor 1.
Pin 1 är "vit", alltså, överst i bilden. Den går via dioden, (syns tydligt, till och med jag listade ut det) och borde enligt tidigare kopplings-schema vara ansluten till ben 3 på LM75. Det är den. Så, färgerna är "fel" här. Vit är röd. Med det som utgångsläge, började jag om, där jag fegade ur nyss.

1 svart
2 gul
3 vit... Tror jag. (Ger ett svagt glömmer i lysdioden, vilket känns korrekt.)
4 röd
5 röd
6 röd
7 borde vara vit, men ger oändligt där, och tänder lysdioden på alla andra. Starkare ljuse än 3 till vit, men inte så stark som när man försöker mäta upp till 200ohm 's motstånd direkt över den... Multimetern anger dock fortfarande "1" som resultat. Oändligt, vill jag minnas.
8 Som 7. Antar att det är chippet som "gör" något, och ger resultat enligt hur det är konstruerat, och jag är för dum för att fatta.

Och eftersom jag chansat på att 200 Ohm's mätning inte skulle skada grejerna, så var jag lite nyfiken på om sensorn fortfarande fungerade, och slängde en Classic på ett PSU, kopplade in en PSU testare, och slog igång skiten. Jag kopplade inte upp mig mot kontrollern, så jag kan inte säga vilka temperaturer den utläste, men kontrollern varvade upp och ned motsvarande fläkt i takt med temperaturändringar, så den sensorn verkar fortfarande vara ok.

Om jag skulle chansa, så är 7, som borde vara kopplad till vit, ok även som "NC", och i så fall BORDE sensorn fungera som avsett på BigNG, om man möblerar om kabelföljden. Eftersom jag är lite dum i huvudet, och inte begriper bättre, så tittade jag först nu på baksidan av T-Balancer Classic, och inser att de har märkt benen för sensorns anslutning där, även om de inte gjort det på sensorn.
Vit +5v
Svart SDA
Gul SCL
Röd GND

Sneglar jag snabbt på min lista ovan, så verkar det som om jag fått rätt på färgerna i alla fall.
Då BORDE jag komma undan med en kabel som är modifierad till "adaptor" genom att ordningsföljden ändras:
Vit -> Röd
Svart-> Gul
Gul -> Vit
Röd -> Svart

Och först när jag gjort denna lista inser jag att "modifikationen" som behöver göras är att vända kontakten ett halvt varv, och byta plats på vit och svart.
Eftersom Classics sensorer är kopplade i en lång slinga efter varandra, men alla benen är kopplade i par, så är de effektivt parallellkopplade... Det borde betyda att man kan parallellkoppla dem även på BigNG. En snabb titt på BigNG's PCB (kontrollern, inte sensorn) säger att båda bussarna är parallellkopplade där, så det verkar rimligt.

Det blev MASSOR med skrivande här. Mycket eftersom jag betat av inläggen ett i taget, och "arbetat" med informationen ett steg i taget, och skrivit av mig vad jag "lärt mig" så jag har en chans att gå tillbaka, och "komma ihåg" vad det var jag lärde mig.

Om ingen har en avvikande åsikt, utan alla tror att de tidigare länkade sensorerna ska funka, och, det inte är någon som råkar veta var det finns en sensor med lysdioden på baksidan, så tror jag det blir 20 sådana här, så har jag sensorer till långt efter att kontrollerna slutat fungera...
Visst. Om jag förstår det rätt, skulle det vara skitlätt att bygga egna sensorer bara genom att beställa en påse komponenter, (nå, flera påsar, och massor med överskott på de flesta komponenterna) men det torde vara svårt att kostnadseffektivt få gjort PCB till sensorerna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Hur "fungerar" en LM75A (digital tempsensor / temp-watch

Inlägg av Micke_s »

Kretskort kan du få 10st 5x5cm för ungefär 150-170kr..

Dock så är det svårt att slå 11kr med komponenter...

Sätt en hålmonterad lysdiod åt kanthållet så ser du den från båda sidorna...annars så tror jag det inte blir speciellt stor skillnad att ta blanka sidan mot det du vill mäta...

Montering så finns värmeledande dubbelhäftande..
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Hur "fungerar" en LM75A (digital tempsensor / temp-watch

Inlägg av Mr B »

Jag har tvåkomponents värmeledande klister, men det är sjukt permanent. Vi får se vad som händer, de gamla sensorerna har ju haft lysdioden på samma sida som de färdiga, så man har ju inte sett dem där i heller... Men vi är fortfarande hyfsat övertygade om att de som länkades tidigare ska fungera?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Hur "fungerar" en LM75A (digital tempsensor / temp-watch

Inlägg av Micke_s »

Ja, det kommer fungera.
LM75A kan man inte koppla på så många sätt...
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Hur "fungerar" en LM75A (digital tempsensor / temp-watch

Inlägg av Mr B »

Det är sådant jag aldrig begriper, och det är snällt av er att peka med hela handen, och förklara. Viss variation tycks det vara md tanke på att det finns olika antal komponenter på de olika PCB'erna, och att den ena verkar ha ett ben som borde vara anslutet till något, (ben 7, A2?) hängande löst, och fortfarande identifiera sig som sensor nummer 1.
Men jag köper en påse sådana här, och förutsätter att det kommer bli skitbra. Jag återkopplar, bara för att, när det är testat.

Ett jätte stort tack för hjälpen så länge.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Hur "fungerar" en LM75A (digital tempsensor / temp-watch

Inlägg av Micke_s »

Det som saknas på ebay korten är en diod på vcc. Köp 10st 1n4148 och löd de mellan kabeln röd och vcc på kortet. Svart ring på dioden mot kretskortet. Det är till för skydda mot att man vänder kontakten fel håll..
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Hur "fungerar" en LM75A (digital tempsensor / temp-watch

Inlägg av Mr B »

Micke_s skrev:Det som saknas på ebay korten är en diod på vcc. Köp 10st 1n4148 och löd de mellan kabeln röd och vcc på kortet.
20 får det bli då. Det blev 20 sensorer. Jag ska aldrig sitta utan, så länge jag har en kontroller som fungerar.
Edit
Det känns lite overkill, men 9 spänn, för 500 styck? Säljaren har inte direkt massor med feedback, men 9 spänn har jag råd att riskera...
Duger de här? Jag kommer nog ha "några" över, men de tar inte speciellt mycket plats, så det ger sig...
/Edit
Micke_s skrev:Svart ring på dioden mot kretskortet. Det är till för skydda mot att man vänder kontakten fel håll..
Tror du inte jag vet vilket håll en diod leder på... (Tack som fan, nu slapp jag googla det ;- ) Någon har helt klart listat ut på vilken nivå kompetensen är här. Än en gång, ett stort tack för hjälpen.
Skriv svar