OP koppling med zenerdioder... (vilken funktion har dom?)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: OP koppling med zenerdioder... (vilken funktion har dom?

Inlägg av grym »

dioderna begränsar ju utgångsspänningen så det är kanske av hänsyn till nästa del av elektroniken det är byggt så
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: OP koppling med zenerdioder... (vilken funktion har dom?

Inlägg av prototypen »

Om det här ska driva ett vridspoleinstrument kan det vara schyst mot vridspolen att inte dundra in för mycket spänning/ström

Protte
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: OP koppling med zenerdioder... (vilken funktion har dom?

Inlägg av Pedalosaurus »

Ok, jag är med. Gäller samma sak om man kör enkelmatning? Ska jag ha ett motstånd från spänningsdelaren till + ingången även då? Jag har alltid kört utan motstånd, men det har ju varit till audio och jag har inte märkt något konstigt. Men som du sa, det har väl ingen praktisk betydelse i sådana sammanhang. Men jag tror ändå att jag ska börja praktisera denna princip i mina byggen :)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: OP koppling med zenerdioder... (vilken funktion har dom?

Inlägg av prototypen »

I ljudsammanhang har det inte så stor betydelse, lite här och var sitter det kopplinhskondensatorer som blockerar DC och därmed offsetspänningen.

Med enkelmatning så har man ju motstånd till plusingången så med lagom värde på dessa så har du ditt motstånd.

Protte
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: OP koppling med zenerdioder... (vilken funktion har dom?

Inlägg av Pedalosaurus »

Ok, då hajar jag. Jo man har ju kondingar på både in och utgång så nå'n DC ska ju inte ställa till det.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: OP koppling med zenerdioder... (vilken funktion har dom?

Inlägg av PeterH »

Fortsätter i denna tråd då det gäller samma koppling fast med andra funderingar...

Jag har nu satt ihop ett kort med ett par OP:n enligt schemat nedanför men jag har stora problem med att konstruktionen driver! :doh: Trimpottarna som sitter vid kontakterna J1/J2 och J5/J6 är flervarvs monterade på fronten av lådan. Övriga trimpottar är flervarviga och monterade på kretskort. Värt att notera är att jag inte har monterad komponenterna för "limiter" (D1-D5) och inte heller offset potten för utgångs-OP:n (OPA134).

Jag skickar in stabil DC-spänning på J3 (från en spänningsreferens) och justerar "zero offset" till 0VDC, skickar sedan in ex. 100mV och ställer förstärkningen i första steget 1,5ggr (med "zero sens") och allt funkar fint så långt, men om jag låter kortet stå på och mäter spänningen så driver den ca: 10-60mV på 30-180 minuter och kan sedan vara stabil. Om jag då åter justerar offset till 0VDC verkar allt bra för att några timmar senare ha drivit igen! Jag blir osäker nu men vill minnas att den driver både upp och ner, men det kan jag inte ta gift på :vissla:

Ni som är duktiga på OP:n, ser ni några uppenbara designmissar som gör designen känslig för temperaturdrift eller drift över huvud taget? Jag har kollat databladen och utgångs-OP:n är främst avsedd för audiobruk (som jag tolkar det) medans denna koppling skall användas som signalförstärkare (varierande DC-signaler). Jag vet inte om OP:n för audiobruk brukar ha mer DC-drift än exempelvis instrument-OP:n? Finns det lämpligare OP:n för detta än dom jag valt?

Alla tips mottages tacksamt!
OP_koppling.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: OP koppling med zenerdioder... (vilken funktion har dom?

Inlägg av E Kafeman »

Zero offset stabilitet är beroende av matningsspänningens stabilitet och symmetri.
Blås lite på de olika komponenterna med tryckluft eller kylspray så hittas snart källan.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: OP koppling med zenerdioder... (vilken funktion har dom?

Inlägg av PeterH »

Jag har följt ditt råd och designen är förvånansvärt stabil när jag använder kylsprayen... enda stället jag får lite mer respons (värt att titta närmare på) är vid R13/R16 (ingången av signalföljaren efter offset på fronten). Men jag förstår inte riktigt hur jag ska kunna få dessa motstånd att bli mindre värmekänsliga (om det nu är detta som får det att driva? :humm:

Matningsspänningen ser ut att ligga stabilt på +/-15VDC med ett rippel på 0,3mV (mätt i AC läge på en Fluke multimeter). Ska släpa fram skåpet för att se om jag ser bättre där än med multimetern. Vet dock inte om rippel påverkar offset, bör väl mer vara om spänningen varierar?

Jag har totalt fyra likadana kanaler på kortet och det känns nästan som att dessa påverkar varandra trots att dom är helt separerade sånär som på matningen som är gemensam. Ska dyka lite djupare och se om jag hittar något misstänkt.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: OP koppling med zenerdioder... (vilken funktion har dom?

Inlägg av E Kafeman »

Överlagrat 50Hz brum in någonstans eller högfrekventa oscillationer på signal eller DC-matning kan ibland kraftigt påverka DC-offset men det syns lätt mha oscillskop.
På schemat ser det enkelt ut att tillfälligt bryta de olika OP-kopplingarna för att isolera vilken signalväg offsetfelet kommer in på.
R12 kan t.ex. tillfälligt tas bort då det redan finns en annan DC-offset som gör samma sak, alternativ ersätta R11 med R12.
Om inte kylsprayet gav något tydligt och om offset-felet driver liknande på alla kanaler, så hade jag misstänkt spänningsmatningen på ett eller annat sätt skapar offset-driften.
Antar att du även sprayade på spänningsmatningen. Är den väl avkopplad och linjär? 7815?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: OP koppling med zenerdioder... (vilken funktion har dom?

Inlägg av PeterH »

Jag ska prova att isolera delar av designen och se vad jag hittar. Spänningsmatningen kommer från ett Lambda TDK aggregat (NND30-1515) som enligt databladet ska ha riktigt fina värden. På kortet finns ingen ytterligare stabb men några avstörningskondensatorer och ett par dioder för att indikera att matninsspänning finns...
OP_koppling_PS.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: OP koppling med zenerdioder... (vilken funktion har dom?

Inlägg av PeterH »

Jag har lyckats få konstruktionen betydligt stabilare genom att använda skärmad kabel till spänningsmatningen(?), jag passade samtidigt på att skärma alla kablar mellan kortet och potentiometrar på frontpanelen och det är ganska bra nu men driver ändå lite grann. Jag kanske får nöja mig såhär men det hade varit kul att hitta den faktiska orsaken så att konstruktionen blir helt stabil :)

Vid tillfälle ska jag prova att sätta lokala 15V stabbar direkt på kortet, men med tanke på hur bra spänning TDK-agget ger och det faktum att det även driver med batterimatning så tror jag inte det påverkar(...?) Hur är det med impedansanpassningar kan sånt påverka även långsam offset drift? En annan tanke är om det finns något klurigt sätt att designa in temperaturkompensation, och var man i sånt fall skall sikta på att stabilisera detta? Matningen eller resistorerna runt offsetjusteringen :humm:
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: OP koppling med zenerdioder... (vilken funktion har dom?

Inlägg av E Kafeman »

Om det blir bättre med isolerade kablar från nätaggregatet låter lite mindre bra.
Matningen är tre kablar? med låg inbördes impedans från nätaggregatet. Matningspunkterna för dessa kablar är på kretskortet fysiskt nära varandra med bra avkopplingskondensatorer mellan dessa punkter?
Då ska skärmning av matningsspänning från nätaggregatet rimligen inte ha någon betydelse.
Där finns definitivt ett problem att åtgärda om man vill ha bra stabilitet.

Läckströmmar i nätaggregatets AC-anslutning via nät-filter, i kombination med att använda ej jordade vägguttag, vilket kan leda till att nätaggregatets jord i själva verket är mer 120VAC relativt annan jord kan ställa till en hel del. som möjligen skulle kunna förklara ditt problem Det problemet borde dock bortfalla vid batteridrift.
Impedans-anpassning kan nog bortses från, mer i så fall åt hållet att resistansanpassning kan påverka offset genom temperatur-drift, men de flesta OP är bra på att undertrycka sådant.

Ta gärna en bild där man ser PCB-jord och kablage.
Skriv svar