Vilken Z-wave kontroller ska man välja

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Vilken Z-wave kontroller ska man välja

Inlägg av danielr112 »

Har HC2 och Raspberry. HC2 alla gånger säger jag om man vill slippa strul med att få in enheter. Senaste versionerna (Beta) funkar helt ok

Men vill du kunna göra vad du vill så ta en rasp med sticka på.
De andra enheterna som finns sedan är väl sisådär med av det jag testat. Dock har jag inte lagt större tid på nån så ska inte uttala mig om de andra.

Jag har bokstavligen inte haft ett problem ännu med HC2. Det mesta funkar men visst det underlättar om man kan LUA ;)
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Vilken Z-wave kontroller ska man välja

Inlägg av Andax »

Har en Vera och kan bara hålla med superx om att den inte känns färdigutvecklad.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Vilken Z-wave kontroller ska man välja

Inlägg av Purre »

Kanske dum fråga men är det möjligt att ha två Zipato ZipaTile i en och samma anläggning för att styra samma saker.
Tänker om man har ett hus i två plan och vill se/styra från båda plan. Om det isf är möjligt.
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Re: Vilken Z-wave kontroller ska man välja

Inlägg av GuruX »

Härligt med denna tråd. Jag också och tittar på detta. Mer finns att läsa i denna tråd http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=84874

Jag har tänkt så att en kontroller med både ZigBee och Z-wave är intressant. Just nu finns det inte massor med ZigBee-produkter, men det kommer. Med tanke på att IKEA har lanserat billiga lampor i serien Trådfri, så misstänker jag att ZigBee kommer att bli det billigare alternativet i framtiden. Därför vill jag gärna har en kontroller med stöd för både ZigBee och Z-wave. Det blir inte så många kvar då, främst Vera Plus och Smartthings. Smartthings är ännu inte lanserad i Sverige, men finns att få tag på via gråimport och kostar runt 1500 kr. Tyvärr verkar Smartthings vara rätt så buggig. Vi får hoppas att Samsung lägger på ett kol.

Det var synd att läsa här att även Vera Plus är buggig, även om nätets uppfattning verkar vara att den är mindre buggig än Smartthings.

Vi får se vad som händer i April, då lanserar IKEA sin egen kontroller. Misstänker dock att den kommer att fungera endast för ZigBee.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Vilken Z-wave kontroller ska man välja

Inlägg av danielr112 »

Ja alltså det har varit buggigt i flera år. Började med det för hmm 5-6-7-8 år sedan whatever det är och det är fortsfarande buggigt hehe...

Kan också tipsa om att ESP8266 är kompetent om man vill fixa själv. Framförallt till sensorer i sig.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Vilken Z-wave kontroller ska man välja

Inlägg av Purre »

Läste lite omdömen på Prisjakt idag ang fibaro lite men även hc2. Det får anses vara flaggskeppet på marknaden när det kommer till färdiga produkter men tydligen även det har många problem med.
Är det kanske så att detta med smart hem egentligen inte riktigt är färdigt för den stora marknaden?
Dessutom känns det som det finns för många standarder med 433, Nexa, Z-wave, zigbee osv. Skulle behöva enas om en standard och att någon organisation stod bakom som kontrollerade allt, lite som Wi-Fi.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Vilken Z-wave kontroller ska man välja

Inlägg av danielr112 »

Tänk också på att prisjakts omdömmen är oftast de negativa som kommer först. Men ja det finns helt klart buggar där med. Mycket pga av att Zwave är så förstört och att man inte satt ner foten och sett till att få till en standard som alla sedan följer.


Alla enheter funkar olika och ska sättas upp olika. De flesta negativa kommentarerna på HC2 ska dock fungera nu (När jag köpte just HC2an i somras så kollade jag också igenom de flesta och sedan dubbelkolla för att se om det var problem ännu)

Det uppdateras ändå lite på HC2 men jag har också valt att köra beta versionen nu. Löste några problem jag hade med några andra sensorer som inte var fibaros egna :)

Ja tyvär är Zwave som sådant inte moget för något större (Enligt mig). Det finns andra system och oftast är dom hemma knåpade och dyra. Men det finns en hel del öppna programvaror som har stöd för de flesta grejerna så länge du har hårdvaran för dem också.


Det viktiga oavsett system ännu är att dubbel och trippelkolla att enheten störs av huvudenheten och programvaran man har... För nog fan lyckas man annars köpa en enhet som inte stödjs eller som bara funkar delvis :)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Vilken Z-wave kontroller ska man välja

Inlägg av PeterH »

Väcker denna tråd då även jag har börjat snegla lite på hemautomation... Samsung släpper om några dagar en ny version (V3) av av sin "SmartThings HUB" som blir billigare får stöd för trådlös uppkoppling mot nätverket (WiFi) men blir utan batteri (för backup funktion) Bra redogörelse mellan V2 och V3 här: https://www.youtube.com/watch?v=mh-D0vKHALc. Ett annat alternativ som stödjer "alla" standarder och dessutom inte kräver uppkoppling mot en molntjänst är "Wink Hub 2" som verkar vara ett alternativ. Jag har även kollat på Eldes larm som togs upp i en annan tråd men dom verkar inte stödja Z-wave idag(?)

Samsung släpper också uppdaterade sensorer som verkar bli bättre än dom som släpptes till V2 releasen: https://www.youtube.com/watch?v=AHlrHfiOy2A.

Målet är egentligen att försöka få till både larm, smart hem och Alexa (via mina Sonos) i ett system! Om jag når hela vägen får tiden utvisa men jag vill oavsett kunna välja och vraka ganska fritt mellan sensorer och annat oavsett Zigbee eller Z-wave... :vissla:

Så frågan; är det någon här som kör Smartthings eller Wink HUB?
Skriv svar