Hetluft, fixa micro HDMI?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chippe

Hetluft, fixa micro HDMI?

Inlägg av Chippe »

Hej, jag har problem med en micro HDMI-port på min kamera (Blackmagic pocket) som bara ger bild på monitor ibland. Just nu är det nästan omöjligt.
Det är ett känt problem på denna kamera och ofta slits kontaktytorna på PCB:n upp och därmed omöjlig att reparera. En del har dock mindre skador och kan laga med hetluft, även med hårtork hur det nu går till :humm: . (Gissar på att man då får skärma av övriga delar så gott det går) Det gäller väl bara att smälta om lödpastan lite så löser det sig.

Jag öppnade upp kameran igår och kunde inte se några synliga skador så det finns chans att man kan laga med hetluft. Är det någon som vet vart jag kan vända mig eller finns någon här som kan blåsa med het luft?
Undrar även om det är möjligt att byta ut en micro HDMI-kontakt.

Kanske problemet sitter i själva instickskontakten då den ser sliten ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
BitBanger

Re: Hetluft, fixa micro HDMI?

Inlägg av BitBanger »

Om inte insticksuttaget förvrids av att macron du fotar med inte riktigt kan hantera det så ser det ju onekligen ut som att vissa leads är mer eller mindre borta, har du en multimeter och någon smal ståltråd eller något kan du ju testa kontakterna om än pilligt för att se om de hat kontinuitet till brädan?
svanted

Inlägg av svanted »

det ser ut som om stiften är intryckta in i kontakten och har kommit ut på baksidan och därför brutits loss från kortet,
man skulle nog behöva byta hela kontakten.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Ja den där kontakten ser ut att behöva bytas. Men kan ev med viss lycka kanske trycka tillbaka kontaktblecken/stiften igen men reservation att man kanske gör skada på pcb.
Jag löder mer varmluft och finns i sthlm om du skulle behöva hjälp!
Chippe

Inlägg av Chippe »

BitBanger
Bra idé

svanted
Det har du nog rätt i att dom är intryckta.

Tack båda!
Ungefär 8-9 av 10 av dessa kameror som använt HDMI-porten har problem med att den glappar från PCB:n men mitt problem kanske verkligen är stiften. Ska se om jag kan göra nåt åt saken.

gOry
Bra, jag bor själv i stockholmsområdet. Tror faktiskt man bara behöver värma lite så löser det sig ifall det är kontakter mot PCB:n som släppt men i annat fall. Kan du byta en sådan liten micro HDMI-kontakt?

Update: tror det löste sig. HDMI-porten funkar men det återstår att se om den även är glapp.
Skriv svar