Byta kompaktlysrör till LED

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pasi
Inlägg: 25
Blev medlem: 31 januari 2013, 18:44:20

Re: Byta kompaktlysrör till LED

Inlägg av pasi »

prototypen skrev:Är det bättre ljusutbyte på LED jämfört med lysrör av allehanda sort?

Fördelen är kanske att LED lyser dit man vill, medan lysrör lyser åt alla håll och kräver en (ren) reflektor.

Protte
Ja. Du kan inte jämföra lysrörswatt med LEDwatt, lägre watt på LED kan ändå lysa starkare än lysrör då LED är mer effektiva och har inte så stora förluster som lysrör eller glödlampor.Sen så finns det ju olika färgtemperaturer på LED som det finns på lysrör med.
Nja, angående spridningen så är en LED punktljus i sig själv dvs själva lampan, den kräver antingen flera LED´s riktade åt olika håll eller lins som sprider ljuset. Så lysrörslampor och glödlampor är inte lika känsliga på reflektorn då dom skickar ut mer spridning redan från själva ljuskällan..
pasi
Inlägg: 25
Blev medlem: 31 januari 2013, 18:44:20

Re: Byta kompaktlysrör till LED

Inlägg av pasi »

Glenn skrev:Sen får man ju även ta med i beräkningen de rena fantasisiffrorna som tillverkarna brukar ange för livslängd på LED, detta gör ju att besparingen oftast inte blir i närheten av vad den är beräknad till efterssom man får byta ut ljuskällorna efter mindre än halva beräknade livslängden.

OTROLIGT irriterande är det tycker jag personligen.
Ja men håller inte LED den livslängden som finns angiven så är det ju ett garantiärende. Köper man lampor från en känd(stor) tillverkare så är det aldrig några som helst problem med detta om det skulle visa sig att dom inte håller måttet. Jag säger som så att köp kvalitetsljuskällor/armaturer, det sparar man på i längden.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Byta kompaktlysrör till LED

Inlägg av Glenn »

pasi: jag säger lycka till, tillverkarna har ju förstås friskrivit sig med luddiga formuleringar, plus att det inte direkt brukar finnas garantier på förbrukningsartiklar som batterier och lampor.

Jag tror dock det kommer att komma att ändras, för det är ju mer eller mindre bedrägeri när man anger rena fantasisiffror på förpackningarna. På glödlampor finns det väl nån slags standardiserat sätt att testa livslängd, det verkar det tyvärr inte göra med LED.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Byta kompaktlysrör till LED

Inlägg av MiaM »

Jag vill se trovärdiga siffror innan jag tror på att LED verkligen drar så mycket mindre ström än lysrör att det är värt att byta.

Det verkar för övrigt som att vi inom överskådlig framtid kommer ha dels lite dyrare och lite sämre ljuskällor som monteras direkt i E14/E27-sockel, dels kompletta armaturer av olika slag och dels varianter där det då och då kommer bli problem att få tag på rätt ljuskälla till armaturen.

Om ni absolut ska ha en elektriker att göra allt jobb så ta in en offert på att byta ut armaturerna mot lamputtag/vägguttag och ta sen in nån mindre kvalificerad hantverkare att sätta upp nya armaturer. Ni lär väl ändå vilja byta med ojämna mellanrum.

Ja, eller så låter ni bara allt vara som det är. Se till att trappautomaterna fungerar vettigt så slipper ljuset vara på hela tiden.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Byta kompaktlysrör till LED

Inlägg av hsd »

pasi skrev:
Glenn skrev:Sen får man ju även ta med i beräkningen de rena fantasisiffrorna som tillverkarna brukar ange för livslängd på LED, detta gör ju att besparingen oftast inte blir i närheten av vad den är beräknad till efterssom man får byta ut ljuskällorna efter mindre än halva beräknade livslängden.

OTROLIGT irriterande är det tycker jag personligen.
Ja men håller inte LED den livslängden som finns angiven så är det ju ett garantiärende. Köper man lampor från en känd(stor) tillverkare så är det aldrig några som helst problem med detta om det skulle visa sig att dom inte håller måttet. Jag säger som så att köp kvalitetsljuskällor/armaturer, det sparar man på i längden.
det kräver att man sparar kvitton... :evil:
Janne55
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 december 2017, 16:07:33

Re: Byta kompaktlysrör till LED

Inlägg av Janne55 »

Jag har ett antal armaturer som innehåller 32 kompaktlysrör, 2-pinnars, 9 watt, tror fästet heter G23.
Vill byta till LED-lampor. Går/finns det såna lampor som man kan sätta in i samma armatur utan att bygga om armaturerna?
En fråga till: har några armaturer med halogenlampor, 230 watt, 4900 lumen, R7s-fattning, 230v.
Finns det LED-lampor med liknande styrka att byta ut utan ombyggnad av armatur?
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Byta kompaktlysrör till LED

Inlägg av Anders Olsson »

MiaM skrev:Jag vill se trovärdiga siffror innan jag tror på att LED verkligen drar så mycket mindre ström än lysrör att det är värt att byta.
Det beror nog en del på vilken sorts ljuskälla du byter ut men för ersättning av vanliga lysrör så fungerar LED-rör anmärkningsvärt bra.
Jag har i två olika installationer jämfört vanliga 36W-rör med Biltemas LED-rör http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning ... 000038322/ (Som för övrigt är väldigt prisvärda)
Subjektivt så lyser LED-rören minst lika bra när man jämför i armaturer som sitter intill varandra, trots att lysrören borde ge nära nog dubbelt så många lumen.
Det beror säkert delvis på att lysdioderna är riktade nedåt och man därmed förlorar mindre ljus i reflektorn med LED.

Sedan är det jäkligt skönt när ljuset kommer direkt, särskilt på armaturer utomhus vintertid där vanliga rör tar evigheter på sig.

Jag har dock inte sett det som ekonomiskt försvarbart att byta alla rör till LED på en gång utan vi har börjat lite smått att uppgradera och flytta runt rör när några är trasiga.
Janne55
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 december 2017, 16:07:33

Re: Byta kompaktlysrör till LED

Inlägg av Janne55 »

Som jag skrev så vill jag byta ut 32 st kompaktlysrör, 9 wattare med G23-fattning.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Byta kompaktlysrör till LED

Inlägg av tecno »

hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Byta kompaktlysrör till LED

Inlägg av hsd »

lightinthebox.com
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Byta kompaktlysrör till LED

Inlägg av Mindmapper »

Anders Olsson skrev:
MiaM skrev:Jag vill se trovärdiga siffror innan jag tror på att LED verkligen drar så mycket mindre ström än lysrör att det är värt att byta.
Det beror nog en del på vilken sorts ljuskälla du byter ut men för ersättning av vanliga lysrör så fungerar LED-rör anmärkningsvärt bra.
Jag har i två olika installationer jämfört vanliga 36W-rör med Biltemas LED-rör http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning ... 000038322/ (Som för övrigt är väldigt prisvärda)
Subjektivt så lyser LED-rören minst lika bra när man jämför i armaturer som sitter intill varandra, trots att lysrören borde ge nära nog dubbelt så många lumen.
Det beror säkert delvis på att lysdioderna är riktade nedåt och man därmed förlorar mindre ljus i reflektorn med LED.

Sedan är det jäkligt skönt när ljuset kommer direkt, särskilt på armaturer utomhus vintertid där vanliga rör tar evigheter på sig.

Jag har dock inte sett det som ekonomiskt försvarbart att byta alla rör till LED på en gång utan vi har börjat lite smått att uppgradera och flytta runt rör när några är trasiga.
Köpte nyligen en päronlampa LED på BT, höll hela 3 veckor!
Skriv svar