ELFA är fantastiskt!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hsd
Inlägg: 2115
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av hsd »

NU är det läge för två plywood rondeller med några långa skruv
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är ju faktiskt ännu bättre, tack!

Fast det är bökigare att såga ut plyfarondeller än att med sax klippa papp.

MVH/Roger
PS
Längden är 50mm
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av TomasL »

Ta hård wellpapp och en lång bult.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Rondellerna kan vara fyrkantiga också, så kallade kvadreller .... :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:Ta hård wellpapp och en lång bult.
Faktiskt en väldigt bra ide', tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

... och lim.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av prototypen »

Vanligt trälim fäster inte på plast så det lilla som hamnar på tråden gör inget

Protte
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är en smart rackare, Protte!

Detta gör ju att jag kan klippa ut ett par 100X100mm papp (kör nog min klena äggkartongsmellanlägg-papp på 2mm), lägga fyra trälim-klickar på snör-befriade ställen (för där fäster det inte) så att trälimmet får fäste i kartongbiten rullen är lindad på sen kan jag nyttja ALLA varv utan problem för som du säger så fäster ju inte trälim på trådisoleringen!

Fast när man limmar enbart trä-relaterat material så finns INGET bättre lim än trälim!

MVH/Roger
PS
I mitt skivspelarprojekt limmade jag lite försiktigt med trälim på en mycket tunn limyta dit ett vad jag kallade "nåltrycksvågsfundament" (dvs nåltrycksvågen skulle vila där för det är viktigt att den hamnar på rätt höjd i min variant av tonarmsupphängning samtidigt som min skivtallrik är vinglig i skivtallrikslagret), detta fundament bestod i princip bara av en 21X44 planhyvlad furu-list.

Senare bestämde jag mig dock för att ta bort den för jag tyckte dels att den inte riktigt behövdes (man kan ställa nåltrycket på känn, bara att kika lite på hur mycket nålen plattas ut och lyssna) samtidigt som den var direkt ful, så jag försökte bända loss den och trots att jag hade mängder med moment tillgodo så gick det inte, varvid jag blev tvungen att såga loss den :D

Tror förresten att det inte går att limma Teak med trälim för dess yta är fet och lite plastlik, eller? :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag börjat bygga mig en bobin för min kopplingstråd.

Jag skar först ut två kvadrater ur min papp sen drog jag diagonaler i dom sen tog jag passare och gjorde speciellt två cirklar om 100mm (lite väl knapert visade det sig men duger) och två cirklar motsvarande papprullens diameter för limning, sen klippte jag ur 100mm-cirklarna och duttade försiktigt med trälim på fyra punkter motsvarande papprullens diameter.

Nu har jag ganska mycket trälim på egentligen alla punkterna så jag hoppas verkligen att det inte biter på plast.

Detta få nu stå till i morgon sen skall jag limma andra sidan och ta bort snörena.

MVH/Roger
PS
En bättre diameter på gavlarna hade varit typ 120mm (rullen typ 90mm) sen borde jag varit mer försiktig med limmängden men jag tog bara min 1-liters inomhus trälim köpt på Byggmax och lekte precision :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Varför inte inkludera snörena i limmet! De är ju skyddade! Bara att kapa bort överflödet sedan!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag hade tänkt på det också men såhär är det, trälim biter inte på plast så om jag skulle limmat snörena hade jag behövt nåt annat än trälim, detta var dock min första ide' men Protte övertalade mig till denna ide'n istället.

Nu är jag dock lite orolig för "rycket" som lär bli när jag lindar av tråd och kommer till limfogarna men jag är rätt säker på att Protte vet vad han pratar om, jag har själv erfarenhet av att trälim i alla fall inte biter alls på metall.

MVH/Roger
PS
Hade kontaktlim funkat plast-papp?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag tagit bort snörena, ångrade lite att jag inte sparade ett för en backning per halvmeter är inte så farligt samtidigt som det typ hade varit en garanti ifall gavlarna skulle lossna.

Jag införde också en slits i pappen som håller ändan på plats, jag införde tom två slitsar (den andra på andra gaveln) på ett vinkelavstånd om c.a pi så nu kan man alltid fixera ändan av tråden utan för mycket överskott.

Papp för det här är inte optimalt så jag kommer förstärka slitsarna med Dressmankalsong-palst för annars tappas funktionen rätt snart.

Jag är ganska nöjd med det här men jag är rädd att jag behöver tre rullar till (RGB), gissa om jag INTE kommer beställa från ELFA :D

MVH/Roger
PS
Jag har kollat upp att detta är den enda enkeltråden ELFA lagerför i dimensionen 0,5-0,6mm (dom hade en annan varinat som jag egentligen ville ha men den hade utgått som artiklar ofta gör hos ELFA tyvärr, ibland typ bara tre månader efter dom släppt katalogen...)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

Trådrullen är klar, en sista bild.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av prototypen »

Och jag som tyckte det såg ut som en muffins, jag måtte vara fikasugen.

Prutte
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av tecno »

Muffins e gott :wink:
Skriv svar