ELFA är fantastiskt!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

Den var bra :D

Detta gäller inte bara ELFA utan är relevant för alla dom sopiga söksidor som finns på nätet.

Jag hittade kategorin Potentiometer på nån hemsida och klickade på den och upp kom en massa (dummy)bilder som snabbt fyllde skärmen, pottarna låg sen inte i ordning varesig med avseende på värde eller kurva eller mono/stereo, bara huller om buller och inte nånstans kunde man söka på värde så det var bara att att scrolla igenom kanske 10 skärmsidor med stor koncentration...

Varför envisas ALLA elektronikgrossister med att ha bilder på allting från början?

Bilderna skall väl för fan komma i andra läget :doh:

Föreställ Er istället en kompakt och sorterad tabell (med klickbar länk till "bilden"), då skulle man inte ens behöva söka på värde, bara scrolla lite (med betoning på lite)!

MVH/Roger
H.O
Inlägg: 5712
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av H.O »

Tror du behöver klicka på en av produkterna för sedan enkelt kunna gå till dess kategori. Där kan du sen filtrera. (Hoppas jag.)
Ja, tack för det! Det fungerar ju men allvarligt....
EDIT: Man behöver inte klicka på en produkt och sedan på kategorin, det funkar (i alla fall i det här fallet) att klicka på kategorin direkt, sen går det att filtrera. OK då... :-)
Bara att klicka på t.ex "Resistans" och välja...
Ja, om man navigerar TILL produkten ja men om man SÖKER så går det inte att filtrera sökresultatet vilket är vad jag stör mig på men att klicka på godtyckligt produkt och sedan "backa upp" till dess kategori fungerar ju enligt ovan.
Detta gäller inte bara ELFA utan är relevant för alla dom sopiga söksidor som finns på nätet.
Möjligt men tråden gäller ju ELFA.
alexanderson
Inlägg: 832
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av alexanderson »

På gamla elfa KATALOGER STOD DET "ALLT MELLAN ANTENN OCH JORD"
NUMERA FINNS VÄL INGA RADIOKOMPONENTER PÅ ELFA!
Senast redigerad av alexanderson 23 februari 2017, 14:22:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 584
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Synesthesia »

Webbsidan verkar komma ihåg vilket land man har valt i men att få den att komma ihåg att det dessutom är på svenska en längre tid verkar inte gå bra.
Är det någon mer än jag som inte hittar hur man filtrerar kondensatorerna efter kapacitans?
https://www.elfa.se/sv/komponenter/pass ... t-DC-59948
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Henry »

Något fel som är trasigt, släng i väg ett mail om det.
mik4el
Inlägg: 98
Blev medlem: 30 augusti 2015, 10:35:02

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av mik4el »

Fick en order härom dagen, två paket, ett med det mesta, sen ett med detta:
IMG_4515.JPG
<1g smd kondingar för totalt 2.97kr.

DHL express från Holland för 1g...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
alexanderson
Inlägg: 832
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av alexanderson »

Hur många är det som vet att ELFA en gång sålde en TV-apparat i byggsats.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av prototypen »

Jag vet.
Början av ELFA var med insmugglade komponenter från USA
Flygvärdinnorna på SAS lär ha haft med sig lite ett och annat.
Hyllor, konsoler och annat för förvaring var i samma bolag från början, heter fortfarande ELFA.

Protte
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

alexanderson skrev:Hur många är det som vet att ELFA en gång sålde en TV-apparat i byggsats.
Det visste inte jag.

Synd dom inte gör det än idag för då hade jag köpt en svart-vit TV direkt för jag tycker nästan allt på TV suger, det handlar mest om mord på ett eller annat sätt och präktiga jävla poliser som utreder skiten.

Samtidigt får man in skräpet i vardagsrummet i färg, ett sätt att få distans är svart-vit TV.

Program som MacGuiver, Hulken, Knight-Rider, Mission Impossible, Osynliga Mannen, Star Gate fullkomligt lyser med sin frånvaro.

Jag har seriösa planer på att bygga mig en svart-vit tjock-TV och då med rör.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7049
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Teknikern »

Svart-vit, ja det räcker med en kanal på tv och en kanal på radion, naturligtvis ska radion bara vara mono också med kattöga, eller hur? Och en tv-fri dag mitt i veckan. :mrgreen:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av lillahuset »

Jag hade för mig att det var Svenska Amerikalinjen som levererade elektronik till familjen Jensen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

Teknikern skrev:Svart-vit, ja det räcker med en kanal på tv och en kanal på radion, naturligtvis ska radion bara vara mono också med kattöga, eller hur? Och en tv-fri dag mitt i veckan. :mrgreen:
Ja, det räcker faktiskt :D

På rörradion räcker det om jag får in Pirate Rock (hårdrockskanal strax utanför götet).

På teven kan typ ettan räcka, inte alltid så bra program men kanalen varierar mycket och ibland kommer tom nån film som är bra samtidigt som filmerna aldrig förstörs av reklam.

Då har jag lite bakgrundbrus som varierar skönt utom min kontroll medans jag "jobbar", sen alldeles innan (obs) jag sätter mig i soffan efter kvällsvarden och käkar efterrätt (numera ravioli) så trycker jag på ON på teven och glor bara utan någonsomhelst interativt energiförbukande (typ vilken kanal ska jag se på).

Det här är faktiskt lite av en dröm :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av prototypen »

lillahuset skrev:Jag hade för mig att det var Svenska Amerikalinjen som levererade elektronik till familjen Jensen.

Så kanske det var......

P
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av lillahuset »

Jag kan vara felinformerad. Inte första gången.

Edit: Förmodligen var det både SAS och Svenska Amerikalinjen som levererade.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 584
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Synesthesia »

Jag fick leverans från ELFA idag: blev förvånad eftersom allt låg i ett enda paket, det var ändå 3 positioner (visserligen ytmonterat, 3 små påsar, men ändå).
Skriv svar