Transformator (försiktig tanke).
Transformator (försiktig tanke).
Nu var det brum i Edison igen och inte hjälpte det med min tidigare metod att slå på rören med en nagel. Det enda som hjälpte var en snabb av och på!!!
Det kan kanske har med någon mystisk ( för mig) laddning av någon transformator eftersom förstärkaren inte är gjord för mina 63 ohm.
Rätt lätt avhjälpt men vad kan det vara det är frågan???
Det kan kanske har med någon mystisk ( för mig) laddning av någon transformator eftersom förstärkaren inte är gjord för mina 63 ohm.
Re: Transformator (försiktig tanke).
Tror mer på glapp någonstanns - inte för att det blir enklare att hitta...
Då känns det som om när maskin fått en laddning nästa laddning övervinner av första inte klarade av riktigt.
Frågan är vilken väg signalen tar och var dessa förmodade 50 eller 100Hz kommer in i bilden, jag har nu konstaterat att det gäller mest ena kanalen så det går framåt skulle man kunna säga!!!!
Om det bara är ena kanalen kan det väl inte vara någon diod för dom som finns går väl till bägge kanalerna lika.
Håll med om det är spännande att hålla på med.
Frågan är vilken väg signalen tar och var dessa förmodade 50 eller 100Hz kommer in i bilden, jag har nu konstaterat att det gäller mest ena kanalen så det går framåt skulle man kunna säga!!!!
Om det bara är ena kanalen kan det väl inte vara någon diod för dom som finns går väl till bägge kanalerna lika.
Håll med om det är spännande att hålla på med.

Det är väl tämligen normalt att rörförstärkare brummar och tillför alt möjligt oljud till ljudet.
Skaffa en riktig särkare i stället, så slipper du oljudet.
Nog om det, omöjligt att svara på, man får helt enkellt mäta sig fram, och konstatera vilken komponent som falerar.
Skaffa en riktig särkare i stället, så slipper du oljudet.
Nog om det, omöjligt att svara på, man får helt enkellt mäta sig fram, och konstatera vilken komponent som falerar.
Käre Nav!
Det är inget märkvärdigt fel att hitta för den som har erfarenhet.
Lämna in den för reparation! Sen kan du spela Les Paul & Mary Ford igen. Det kan det väl vara värt?
Det går inte att reparera på distans, det förstår du kanske nu?
Det är inget märkvärdigt fel att hitta för den som har erfarenhet.
Lämna in den för reparation! Sen kan du spela Les Paul & Mary Ford igen. Det kan det väl vara värt?
Det går inte att reparera på distans, det förstår du kanske nu?
Nu försöker du SM7CZR ta ifrån mig ett nöje. Förr eller senare skall den med min hjälp och kanske andras också vara helt ok. Man kan inte säga att jag sitter i sjön utan en olagad förstärkare för jag har någon till.
Jag är rätt glad för den förståelse jag har nu efter ett år och lite till kan jag nog mäkta med om tiden får stå mig bi.
Det enda som inte känns riktigt bra är att jag förlagt ett antal rör till den, trots jag enl. min tanke då jag placerade dom skulle finna dom enkelt så är dom nu helt omöjliga att finna och det känns inte bra.
Jag har någon som inte hörs ett dugg s/n förhållande 105db full bandvidd vid full patte 500W, oväget 100db så där är det tyst.
Men jag gillar också ett "helrör" än om när man hör lite då det inte finns musik.
Egentligen har jag förstärkare för jag tycker dom är bra (tror jag) lite svårt att ta på ens känslor. Har inte sålt någon förstärkare som jag tycker är bra.
Jo när dom har blivit minder bara men dom jag har nu har hållit måttet länge med en viss översyn från mig.
Har kommit över det stadiet då jag hade dåliga förstärkare!!!
På tal om erfarenhet SM7CZR du har erfarenhet men jag vill veta hur och varför om du skulle laga den. Behöver du något så kanske jag har det eftersom mitt upplag av grejor är rätt stort både brett till kategori och omfång. Du har kanske i hela ditt liv önskat dig en bensindriven jungfru, en sådan du såg när du var liten? Eller en induktionsapp. från Nordsteds (hette dom det)? Den har jag här, har inte kommit längre, svart och vacker!!!
Har inte fått elallergi? Jag har också ett aggregat för just elallergiker: Skickar ut likström till tusen, väger väl uppåt 80kg.
Jag är rätt glad för den förståelse jag har nu efter ett år och lite till kan jag nog mäkta med om tiden får stå mig bi.
Det enda som inte känns riktigt bra är att jag förlagt ett antal rör till den, trots jag enl. min tanke då jag placerade dom skulle finna dom enkelt så är dom nu helt omöjliga att finna och det känns inte bra.
Jag har någon som inte hörs ett dugg s/n förhållande 105db full bandvidd vid full patte 500W, oväget 100db så där är det tyst.
Men jag gillar också ett "helrör" än om när man hör lite då det inte finns musik.
Egentligen har jag förstärkare för jag tycker dom är bra (tror jag) lite svårt att ta på ens känslor. Har inte sålt någon förstärkare som jag tycker är bra.
Jo när dom har blivit minder bara men dom jag har nu har hållit måttet länge med en viss översyn från mig.
Har kommit över det stadiet då jag hade dåliga förstärkare!!!
På tal om erfarenhet SM7CZR du har erfarenhet men jag vill veta hur och varför om du skulle laga den. Behöver du något så kanske jag har det eftersom mitt upplag av grejor är rätt stort både brett till kategori och omfång. Du har kanske i hela ditt liv önskat dig en bensindriven jungfru, en sådan du såg när du var liten? Eller en induktionsapp. från Nordsteds (hette dom det)? Den har jag här, har inte kommit längre, svart och vacker!!!
Har inte fått elallergi? Jag har också ett aggregat för just elallergiker: Skickar ut likström till tusen, väger väl uppåt 80kg.
Vill komma längst upp! Kan Vi få en beskrivning över vad som kan visa sig ljudmässigt då t.ex. en utgångstransformator blir mättad? I just en rörförstärkare. Kan vara kul att veta för oss obemedlade transformator mässigt.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
MEN FAN, NAV!!!!!???? Kör du bara 63 Ohms last på högtalarutgångarna!!!!????? Inte fasen undra på att det skiter sig. Rörförstärkare är byggda för en specifik lastimpedans. Över- och understiger du denna flyttar du rörens arbetspunkter åt helvete.Nav skrev:Nu var det brum i Edison igen och inte hjälpte det med min tidigare metod att slå på rören med en nagel. Det enda som hjälpte var en snabb av och på!!!
Skaffa en riktig hörlursförstärkare istället!

Och var det nödvändigt att starta en tråd till för samma problem du avhandlat i en annan tråd?!

Mättning i utgångstrafon yttrar sig som att rören ser en tillfällig kortslutning när spänningen är runt nollgenomgången och flödet är som störst. Det ger knyckar och konstigheter ej olikt övergångsdistorsion i klass AB-stärkare. Låter inte särskilt bra.Nav skrev:Vill komma längst upp! Kan Vi få en beskrivning över vad som kan visa sig ljudmässigt då t.ex. en utgångstransformator blir mättad? I just en rörförstärkare. Kan vara kul att veta för oss obemedlade transformator mässigt.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Nu är det ju inte mättning det handlar om. Om trafarna, som ju är tänkta att lasta rören med runt 5-6,5k med en last på 8 Ohm istället får en last på 63 Ohm kommer den högre lastimpedans att reflekteras till trafarnas primärer och rören får då jobba mot en anodlast på 40-50 kOhm och det funkar bara inte.
Det är som att envisas med att köra på tvåans växel oavsett hastighet. Ligger man några mil på tvåan ute på motorväg lär ju moterna haverera förr eller senare.
Det är som att envisas med att köra på tvåans växel oavsett hastighet. Ligger man några mil på tvåan ute på motorväg lär ju moterna haverera förr eller senare.
Ok då får jag rätta mig efter kloka ord i detta fallet och se till att belastning blir dom där 8 ohmen.
Ett tack till Superx eftersom det kändes rätt bra att få reda på att något åt övergångsdist. hållet har jag inte råkat ut för.
Sound... jag har för mig att denna frågan var en bit från min om Rörare. Den handlade helt och hållet om mitt intresse om vad som händer i trafo vid mättnadskänsla. Man få inte bli uppeldad ( säger transformatorn).
Har i bakhuvudet en aning om att jag räknat ut hur stort ett motstånd skulle vara vid en spänningsdelning så jag kommer ner på rätt köl.
Lovar att jag skall köpa ett motstånd nästa vecka som tål rycken, har något annat på den fronten som också skall inhandlas.
Kan dock inte investera i en hörlursförstärkare eftersom alla mina gulliga klumpar då skulle bli onödiga och det vill jag inte. Mina klumpar behöver min precis som jag dom.
Ett tack till Superx eftersom det kändes rätt bra att få reda på att något åt övergångsdist. hållet har jag inte råkat ut för.
Sound... jag har för mig att denna frågan var en bit från min om Rörare. Den handlade helt och hållet om mitt intresse om vad som händer i trafo vid mättnadskänsla. Man få inte bli uppeldad ( säger transformatorn).
Har i bakhuvudet en aning om att jag räknat ut hur stort ett motstånd skulle vara vid en spänningsdelning så jag kommer ner på rätt köl.
Lovar att jag skall köpa ett motstånd nästa vecka som tål rycken, har något annat på den fronten som också skall inhandlas.
Kan dock inte investera i en hörlursförstärkare eftersom alla mina gulliga klumpar då skulle bli onödiga och det vill jag inte. Mina klumpar behöver min precis som jag dom.
Spänningsdelning? Det är strömmen och inte spänningen som behöver delas mellan motstånd och hörlurar i ditt fall.
Om det nu behövs. Driver du hörlurar så kanske amplituden är så låg att det funkar ok även med på tok för hög lastimpedans.
Brummet har inget med något av detta att göra.
Om det nu behövs. Driver du hörlurar så kanske amplituden är så låg att det funkar ok även med på tok för hög lastimpedans.
Brummet har inget med något av detta att göra.
Jag har väl en viss tanke om att brummet inte hade med mina 8 ohm att göra men nu har Sound... förfasat sig över dom 63 på antingen 16 eller 8 ohms uttag så hur skall denna koppling se ut som gör Sound... upprörda byxhängslor lugna?
En lite låda mellan förstärkare och lurarna (hehe inte för stor för jag älska det minimalistiska). Kanske max några kilo, 5 skall vi säga det?
En lite låda mellan förstärkare och lurarna (hehe inte för stor för jag älska det minimalistiska). Kanske max några kilo, 5 skall vi säga det?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Börja med att titta på ett gammalt hederligt schema till en transistorförstärkare med hörlursutgång. Spana in vilka motstånd som används och testa med något liknande.
Är det någon som gör en glad så är det du Sound... om du fortsätter i den stilen så skall jag lägga ett gott ord för dig i himlen.
Säga som så. Han är en ovanligt bra pågabid det står jag för!!!!
En bit på vägen. Fast 32ohm. Nja nu fick jag fel bild men det kommer annan med tiden som är enklare.
Bild 2 ser rätt enkel ut, frågan är om den har avsedd effekt, hur mycket skall jag höja motståndet till för detta är ju till 32ohm eller skall det sänkas??
I vänta på att svaret dönar in spelar jag barockmusik, det låter inte så barockt som man kan tänka sig. Flöjt och stråkar ifrån några 6L6 rör vad det nu kan ha förbetydelse???
Underbart!!! Tyst och fint med bara 88dB som max.
Säga som så. Han är en ovanligt bra pågabid det står jag för!!!!
En bit på vägen. Fast 32ohm. Nja nu fick jag fel bild men det kommer annan med tiden som är enklare.
Bild 2 ser rätt enkel ut, frågan är om den har avsedd effekt, hur mycket skall jag höja motståndet till för detta är ju till 32ohm eller skall det sänkas??
I vänta på att svaret dönar in spelar jag barockmusik, det låter inte så barockt som man kan tänka sig. Flöjt och stråkar ifrån några 6L6 rör vad det nu kan ha förbetydelse???
Underbart!!! Tyst och fint med bara 88dB som max.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.