OSCAM och läsare för programkort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8478
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av AndersG »

Någon som har erfarenhet av detta? De kort vår kabeloperatör har ser ut som vanliga bankort.
Edit: OSCAM verkar stöda denna: http://www.argolis.com
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av Nerre »

Det gamla Viacrypt (tror jag det heter) kör ju med såna kort som i princip snackar serieport i 9600 (det går att klocka upp dem, de körs ofta med extern klocka). Tror det är ISO 7816 som är standarden för korten. Då använder man en vanlig kortläsare som brukar kallas "Season-interface" (fast formellt sett är det var en "Smartcard reader" för ISO 7816).

Jag har en USB-ansluten sån som alltså dyker upp som en serieport i datorn, sen kör jag NewCS mot den eftersom jag har flera tuners och behöver kunna "dela" kortet mellan flera processer i maskinen.

Jag har inte satt mig in i vad det finns för mjukvara för soft-CAM och kortdelning numera, jag behöver väl göra det för att få igång min nya backend. I alla fall kortserver vore trevligt att ha nån open source istället för NewCS. Sasc-ng har jag kompilerat från källkod (som jag har kvar) så den kan jag nog kompilera upp på nya maskinen.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8478
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av AndersG »

OK. Ta gärna en titt på oscam i så fall :)
elabbe
Inlägg: 787
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:32:24
Ort: Sthlm

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av elabbe »

Oscam är det du ska köra. Men då måste din operatör använda en kryptering som stöds. De som listas är bl.a. Betacrypt, BISS, Bulcrypt, Conax, Cryptoworks, DGCrypt, DreCrypt, Griffin, Irdeto, Nagra, NDS/VideoGuard, PowerVU, Seca, Viaccess, Videoguard2.

Det finns flertalet kompatibla läsare. Lättast att få tag på är nog en som följer PC/SC-standarden. Bl.a. Nordea och SEB i Sverige har gett ut gratis kompatibla läsare, så de bör du med lätthet få tag på. (Argos Mini II och VASCO Digipass 920 t.ex.)

Season interface som Nerre nämner är inte en kortläsare, utan ett låtsas-kort du sätter i din mottagare för att sedan styras via mjukvara. Det kan även ha en inbyggd läsare för avlyssning av trafiken mellan kort och box.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av elabbe 22 december 2015, 12:06:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8478
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av AndersG »

OK. Skall kolla vilken kryptering de kör. edit: De säger: Conax

Verkar som Oscam stödet det.
elabbe
Inlägg: 787
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:32:24
Ort: Sthlm

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av elabbe »

Här är en guide för kompilering av oscam plus exempel-configfiler.

Artikel: Oscam (och CSP) på Raspberry Pi för nybörjare

Det du eventuellt kan behöva ändra för ditt kort är CAID/ident, om det inte är 0B00:000000.

EDIT: Ser nu att Conax inte stod med i min lista ovan, får se om jag hittar en korrekt och uppdaterad lista.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8478
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av AndersG »

Tack: en liten fråga dock: Jag har en Pi som frontend, men kör tvheadend på en större burk. På vilken kör man oscam?
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av Nerre »

Den kör du lämpligen på backend.

Jag antar att Oscam är både kortserver och soft-CAM alltså?

Soft-CAM (själva avkodningen) måste ju i princip köras på den maskin som har tuner-korten.

Kortläsaren kan i praktiken sitta på vilken burk som helst (eftersom den fungerar som en server), men den behöver ju vara igång hela tiden och då är det ju enklast att köra på backend-maskinen.

Många som kör Oscam använder den väl kanske bara som kortserver (och har boxar som ansluter mot den) och då vill man ju kanske köra den på sin router eller en paj.
elabbe
Inlägg: 787
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:32:24
Ort: Sthlm

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av elabbe »

Ja precis, OSCam körs förslagsvis på back end. Oscam kan vara både server och klient, men har inget eget protokoll. Man kör vanligen med newcamd eller cccam. Har inte använd TVHeadend, men som jag förstår det har du klientinställningar antingen i capmt för dvbapi eller cwc för newcamd.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av ronnylov »

Jag kör OSCAM i tvheadend för conax på comhem. Länge sedan jag gjorde konfigurationen men det mesta ställer man in i tvheadend direkt på webinterfacet. Sedan var det väl någon konfigurationsfil för oscam också så man får matcha inställningarna mellan dem. Hur som helst, det funkar bra när man väl fått det att fungera. Inga HD-kanaler dock förutom SVT och TV4.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8478
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av AndersG »

Bra. Jag får testa helt enkelt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8478
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av AndersG »

Rackarns.. Skulle beställa en kortläsare, men glömde. Var får man tag på en? Skall det funka med en vanlig "bankläsare"?
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
Ort: Åland
Kontakt:

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av Mathias@Åland »

Jag har en kortläsare som du kan få om du vill. Användes för ett antal år sedan till nått Canal Digital-kort (Conax), tror det var just OSCAM jag körde.

Den har USB samt en serieport, tror man måste köra serieport för att få OSCAM att funka men det var ju några år sedan så 100% säker är jag inte...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8478
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av AndersG »

Gärna det. Var kan jag hämta den? Finns ingen serieport i min burk, men det kan jag lösa.

Fick min andra Kinasticka så nu kör jag tre. Två för Smedsböle och en för MCA.

Notera att URL-en för den svenska XMLTVn har ändrat.

Edit: Man kan u bygga en själv oxå enligt schema på OSCAM-sajten, men då måste jag ändå beställa korthållare, så det tar lika länge som att beställa från Kina.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
Ort: Åland
Kontakt:

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av Mathias@Åland »

AndersG: skickade PM angående kortläsaren.

Så här ser den ut på insidan förresten:
infinityusb.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar