OSCAM och läsare för programkort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av Nerre »

Jaha... nu kom jag väldigt nära...

Första fällan var att kernelmodulen för overlayfs bara heter overlay (i mappen overlayfs ligger alltså filen overlay.ko).

Sen tog det stopp... det visade sig att overlayfs inte kan ha en nfa-share som upperdir :(

Det verkar med andra ord för tillfället rätt kört att få en lika smidig lösning som det fanns med aufs.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av Nerre »

Gah, uppdatering av kortet funkar inte med min setup... Har tappat alla krypterade kanaler märkte jag, blir tvungen att sätta kortet i TVn ett tag så det uppdateras.

Typiskt... det funkade ju bra med min gamla setup och jag har slagit på allt som har med AU att göra vad jag kan se... Så antagligen är det nåt i oscam som ställer till det (för Newcs körde jag ju med förut).
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8478
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av AndersG »

Här har det funkat bra sedan sist. Peppar, peppar, ta i trä :)
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av Nerre »

Jag undrar om det kan ha varit nåt tillfälligt knas... det är ju trots allt tre månader sen jag satte upp grejerna och om det inte funkade borde det väl ha märkts tidigare... Det slår mig nu att det var ju antagligen i månadsskiftet som det hände nåt...

Dubbelkollade Mina sidor hos Boxer och jag har i alla fall betalt räkningarna där.

Återstår att se om kortet kickar igång i TVn snart (insåg att jag nog satte i det vänt åt fel håll först, fick ta ut CI-modulen och försöka se på vilken sida kontakterna satt).
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8478
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av AndersG »

Jo, det felet har jag gjort jag med, ett antal gånger...
folkeorg
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 juni 2017, 21:51:42

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av folkeorg »

Har noterat att det ibland tidigare kommit in kortbegäran med provid = 023200 och dessa har inte kunnat matchas mot kortets "providers: 5 (FFF510,040D00,040D10,040D20,040D30)". Då blir det "(ecm) FooBar (0500@023200/.. : rejected group (1 ms) (no matching reader)".

Normalt används 040D00 men sedan månadsskiftet kommer det bara med 023200 dvs det fungerar inte. Kortet fungerar bra direkt i en TV.

Varför blev/blir det provid 023200 från klienterna?
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av Nerre »

Jag har också haft problem sen månadsskiftet, jag har dock inte riktigt lyckats identifiera vad som skulle kunna vara "felet".

Jag har exakt samma situation, kortet fungerar i en TV men fungerar inte med MythTV just nu.

Det felmeddelande jag hittade handlade om längden på nån "nano" (som tydligen var över 255 fast den inte fick vara det), vet inte om det kan vara relaterat.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8478
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av AndersG »

Misstänker att provider ID kommer från operatören.

http://www.streamboard.tv/oscam/wiki/CardsList
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av Nerre »

Jo men frågan är varför de börjat skicka en annan ID. Normalt så matchas det ID som sänds med ett ID på kortet, men nu verkar det som om de sänder ut ID som inte matchar det som finns på kortet. Jag tror man kan "hårdkoda" i inställningarna vilket ID på kortet som den ska använda, men jag har inte börjat pilla på det än.
folkeorg
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 juni 2017, 21:51:42

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av folkeorg »

Kan det vara så att om kortet sitter direkt i TV så bryr sig CI-modulen inte om CAID eller PROVID eftersom det inte finns något annat att välja på?

Har testat att mappa men det verkar inte heller hjälpa..
folkeorg
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 juni 2017, 21:51:42

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av folkeorg »

Passade på att uppdatera till senaste versionen. Blev av med loggningen då (eller när jag fipplade med alla inställningar) så nu ser jag inte varför access nekas. Har testat olika debug-level samt lagt till "c&p/i/s/l:h" på ECM men utan framgång.
folkeorg
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 juni 2017, 21:51:42

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av folkeorg »

Nerre skrev:Jag har också haft problem sen månadsskiftet, jag har dock inte riktigt lyckats identifiera vad som skulle kunna vara "felet".

Jag har exakt samma situation, kortet fungerar i en TV men fungerar inte med MythTV just nu.

Det felmeddelande jag hittade handlade om längden på nån "nano" (som tydligen var över 255 fast den inte fick vara det), vet inte om det kan vara relaterat.
Nano är väl bara en textediterare typ "vi".
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av Nerre »

Ja, men det är ju inte editorn som det handlar om när man får loggrader som

Kod: Markera allt

/usr/bin/ffdecsawrapper[725]: CAM(cardclient.radegast): cmd 01: nano too long 292 > 255
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8478
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av AndersG »

Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: OSCAM och läsare för programkort?

Inlägg av Nerre »

Ja, precis. Men jag har inte fattat vad denna nano är eller varför den plötsligt är för lång...
Skriv svar