Elektronisk switch för 240VAC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26170
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Elektronisk switch för 240VAC

Inlägg av Icecap »

Nerre: nja - ett seriemotstånd ökar ju slingans resistans vilket ger lägre ström. Lägre ström ger lägre effekt. Ett motstånd i detta specifika tillfälle så då vara på 1,9k och stömmen genom blir då 10mA. Över hela slingan är det då 24V och totalt ger det då 243mW.

En minskning från 1200mW till 243mW får väl sagas att vara OK, det är ~80% minskning.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Elektronisk switch för 240VAC

Inlägg av cjonash »

Jag är glad för alla tips ni kommer med!

Anledningen till att jag frågade om alternativ till ett relä, var inte primärt för att minska effekten som reläet drar. Den är nog, nästan, försumbar i sammanhanget och det är en sådan lösning jag har idag (om än med bara 3 relän istället för de ca 24 jag har tänkt mig framöver). Nej, det var främst för att jag fått för mig att det kanske påverkar reläets livslängd att vara på i längre perioder - men ju mer jag ser att det är så alla andra tycks göra ju mer känns det som att jag måste ha fel.

Och som Icecap påpekade, hade jag ju mer än lovligt otur när jag tänkte, innan jag ritade mitt förslag. Det var ju precis för att undvika strömmar i viloläge som jag valde ett relä,och då är det ju inte så smart att koppla en LED över det...

Nerre: Visserligen den totala strömmen begränsad till 10A (ev. sätter jag ett 16A intag), men jag vill inte begränsa varje utgång till 1/8 eller 1/12 av det. I teorin vill jag kunna lägga all belastning på en enda utgång. I praktiken blir det säkert inte mer än maximalt 5-6 A på den hårdast belastade utgången, men jag vill inte ha den begränsningen i designen.

Jag tittade också på lite färdiga SSR (jag hade från början övervägt att använda lösa komponenter) men de jag hittar med tillräckligt hög märkström blir för höga för att montera på ett kort i en 1U racklåda. Alternativet skulle då vara att montera dem direkt i chassiet.

Så kanske den bästa lösningen ändå är vanliga relän, med ett R/C filter och en optokopplare på utgången för att känna av status.
Nerre
Inlägg: 26734
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Elektronisk switch för 240VAC

Inlägg av Nerre »

Reläer slits såvitt jag vet mer av att slås till och från än att hållas dragna. När de ligger dragna utsätts de bara för lite värme, vid till/frånslag utsätts de för rörelse vilket kan orsaka slitage och utmattning av material.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Elektronisk switch för 240VAC

Inlägg av Sverige »

"...idag är apparatintagen/uttagen godkända för 10A men du får köra 16A i ett vanligt vägguttag."

Inte om det är draget en "vanlig" kabel till uttaget (1,5mm²). Inga "vanliga" vägguttag är säkrade 16A...
Nerre
Inlägg: 26734
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Elektronisk switch för 240VAC

Inlägg av Nerre »

Det beror lite på vad man pratar om.

Komponenterna uttag och stickproppar är godkända för 16 A, sen kan ledningen fram till uttaget vara så klen att man måste säkra med 10 A säkring (eller 13 A är väl ok med 1,5 kvadrat har jag för mig?).

Men ett vanligt IEC 60320 C13/C14 är bara godkänt för 10 A.
Bild

Det finns däremot C19/C20 som är godkända för 16 A.
Bild
MiaM
Inlägg: 10032
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Elektronisk switch för 240VAC

Inlägg av MiaM »

Ja, 16A är rätt ovanligt, men man får ha en installation med 16A (oftast 2,5mm2-kabel) i vanliga vägguttag. Ett fall där detta verkar användas är inbyggnadsugnar. Där är det tydligen också rätt viktigt att vara noga med både att välja bra uttag och stickpropp och dels vara noga vid monteringen, det är ju precis på gränsen för vad dessa tål och de är ofta inte lika robusta som t.ex. "spiskontakten" Perliex eller liknande.

Ett annat fall där det ofta finns 16A i vanliga uttag är på billiga byggcentraler. Dessutom brukar dessa löjligt nog bara vara anslutna på två faser trots att det brukar finnas fyra enfasuttag. Som gjort för ombyggnad...
Skriv svar