USB3.0 PCI-E kort + Gigabit ethernet? + Höghastighetskamera

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

USB3.0 PCI-E kort + Gigabit ethernet? + Höghastighetskamera

Inlägg av stoffe »

Hej

Jo jag har hittat en kul produkt som skulle lösa ett problem för mig.
http://www.aliexpress.com/item/PCI-e-to ... 72089.html

Ett PCI-E kort med både USB3.0 och Gigabit Ethernet. Dock så är PCI-E porten endast på 2 Gbit. USB 3.0 gränssnittet är på 5 Gbit, bara där så går inte ekvationen ihop sig om man dessutom adderar ett nätverkskort på 1 gigabit. Jag kommer inte att använda speciellt mycket nätverkstrafik samtidigt som jag kör USB3.0 interfacet så det borde inte vara några problem förutsatt att det kortet klarar av att dela upp bandbredden på det sättet.

Jag kommer att ansluta nätverkskortet till en 300 megabitslina som går till en annan byggnad. På USB3.0 interfacet så kommer det enbart att sitta 1 st USB3.0 höghastighets kamera som levererar ofantligt mycket data. På imponerade ca 1 gigabit data per sekund vad jag förstått det som. Kanske något mer, jag är osäker på de exakta siffrorna. Jag redan äger är en ZWO ASI120MM USB2.0 kamera och den tar upp 480 Mbit på USB2.0. USB3.0 versionen klarar dock 60 fps i fullframe men den går att överklocka till 78 fps. USB2.0 kameran klarar 35 fps om man hittar ett tillräckligt snabbt USB2.0 interface, den är väldigt känslig på det. Kameran som jag tänkt köpa och använda till detta projekt är en ZWO ASI120MM-S, här står det lite om att den dessutom inte är kompatibel med vissa USB3.0 interface.
http://zwoug.org/viewtopic.php?f=21&t=1688

Fråga nr 1 Kommer denna kombination att fungera? Blir min PCI-E port en flaskhals? Delar kortet upp bandbredden till vardera kontroller eller tar den upp en fast mängd var? Det borde ju räcka till tycker jag.

Fråga nr 2 Kommer min hårddisk att orka skriva ner all data i tid? Min hårddisk är ansluten till ett SATA 1.5 interface (3.0 Gbit) och är en Seagate Desktop 1000 MB, den heter inget mer än så.

Fråga nr 3 Anledningen till att ha ett kombinerat USB3.0 kort + Gigabit Ethernet är att jag kan få en PCI-plats ledig för framtida expansion av RS232. Egentligen inget som är helt nödvändigt för mig just nu. Det kanske är bättre att försöka satsa på ett PCI-E med ett VL800 chipset som inte har något annat lull-lull som rekommenderas i zwoug länken. Eller vad tror expertisen?

Datorn är en AMD 9950 BE 4 kärnig CPU, ASUS M2N VM DVI moderkort med 6 GB DDR2 minne. Hårddisk 1 TB och Nvidia GT320 grafikkort. PCI 32-bit Gigabit LAN + ett extra PCI USB2.0 kort. Jag har 1 st ledig PCI-E plats, sen är det helt fullt. Datorn i sig styr mitt teleskop + fotoutrustning, den har inget annat användningsområde för mig. Jag kör Windows 7 Ultimate 64-bit.