[Löst] Reparation av dammsugare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
perost
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 maj 2015, 13:38:53

[Löst] Reparation av dammsugare

Inlägg av perost »

Hej!

Min dammsugare, en Electrolux Z8820B, har plötsligt helt tappat livslusten två månader efter att garantin gått ut. Jag hittade denna tråd på ett franskt forum där detta kretskort pekas ut av många, särskilt då induktorn L3. Jag har nu monterat isär dammsugaren och fått fram detta kretskort, och när jag mäter resistansen över L3 så får jag inget utslag från min multimeter. Det var dock många år sedan jag pluggade elektronik, så jag tänkte kolla med er experter hur jag ska gå vidare.

Min lödkompetens är väl inget att skryta med direkt, men jag kan nog byta ut induktorn utan större problem. Frågan är då om det är troligt att det är den som är problemet, och vart får man i så fall tag på en ny (se bild på den, den gröna är L3)? Om någon känner till någon butik i Linköping som har såna så skulle det vara smidigt. Och är det noga att det är helt rätt induktor, eller kan man kanske sätta dit något hållbarare eftersom det verkar vara en svag länk?

Tillägg:
Om någon råkar ut för samma problem och hittar denna tråd så kan jag meddela att dammsugaren nu fungerar utmärkt efter att jag bytt ut L3. Här är lite extra hjälp till sökmotorer: UltraOne, Z8820, COR485J.
Senast redigerad av perost 4 juni 2015, 18:33:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Reparation av dammsugare

Inlägg av YD1150 »

En spole på 1mH är det du behöver. Tyvärr så finns det väl ingen komponentleverantör kvar i Linköping.
Firman nedan fanns där Mediamarkt håller till nu.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20335

Den här spolen ska tåla 485mA, kontrollera att den får plats rent fysiskt innan du beställer en. :)
perost
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 maj 2015, 13:38:53

Re: Reparation av dammsugare

Inlägg av perost »

Ok, får bli att beställa en sån (och nån i reserv) och se om jag får liv i dammsugaren igen. Stort tack för att du tog dig tid att leta fram den, det där med vilken ström de klarar tänkte jag inte på och hade säkert köpt en för klen om jag valt själv.
POSMannen
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 november 2015, 22:35:56

Re: [Löst] Reparation av dammsugare

Inlägg av POSMannen »

Jag vill bara tacka för tipset. Jag hade samma dammsugare. En Electrolux UltraOne (Z8820) det också. Inköp 2012-06-13 dvs 3 år och 5 månader. Den bara tvärdog. Inga lampor eller annat tändes när sladden sattes i.
Nyfiken som man är så tänkte jag det var någon säkring eller kabel som gått av och öppnade upp hela maskinen. Hittade inget men sökte då på kretskortet och fick träff här.
Mätte över Induktor L3 och mycket riktigt så var där inte några 2,7 ohm över den. Köpte en ny på Elfa enligt länk ovan och lödade dit den. Voila, nu är den som ny igen.

Tack så mycket och hoppas fler hittar hit. Jag tror det är ett medvetet val av Electrolux att denna komponent skall gå i sönder lite efter reklamationstiden. Konspiration när den är som bäst...
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: [Löst] Reparation av dammsugare

Inlägg av berne »

En notering som kan vara värd,

Har fått problem med min damsugare och, men mitt kretskort ser ut som de ovan, utan L3 sitter ihop med R17 på kretskortet.


Jag har inte min multimeter hemma, men testa att byta ut L3. men det funka inte, verkar som det är något med brytaren som spökar, om jag byglar brytaren så startar den 9/15 gånger, men kan verkligen en brytare bara gå sönder så där?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: [Löst] Reparation av dammsugare

Inlägg av breflabb »

En brytare kan faktiskt bete sig så som du beskriver.
Det beror säkert på att den är ganska dåligt skyddat mot gnistbildning
Och då blir anliggningsyta ojämn o ganska anfrätt
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: [Löst] Reparation av dammsugare

Inlägg av berne »

Ska testa en sak till innan, jag väl köper en ny. å det är att byta brytaren å se om det kan göra någon skilland. men då jag är ny vad det gäller fin el, så vet jag inte vad en sån här heter:

Bild
http://www.ladda-upp.se/bilder/xnheshpjvmvfnh/

LÄNKTEXT
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: [Löst] Reparation av dammsugare

Inlägg av Berrabongo »

Den kallas för Tact switch googla så hittar du massor.
Guran70
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 december 2016, 13:09:44

Re: [Löst] Reparation av dammsugare

Inlägg av Guran70 »

Jag är inte särskilt vass på elektronik, men kretskortet jag hittar ser inte alls ut som på bilden i början av tråden. Spole L3 ser ut som en liten glasbubbla...
Finns det fler än ett kretskort och hur hittar jag i så fall de andra?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: [Löst] Reparation av dammsugare

Inlägg av YD1150 »

L3 i ditt fall är en lysdiod, raden/stapeln med lysdioder är väl någon slags indikator?
Guran70
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 december 2016, 13:09:44

Re: [Löst] Reparation av dammsugare

Inlägg av Guran70 »

YD1150, du har rätt. Såg det när jag satte ihop maskinen igen.
Frågan är var det andra kretskortet sitter och hur jag kommer åt det?
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: [Löst] Reparation av dammsugare

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Guran70
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 december 2016, 13:09:44

Re: [Löst] Reparation av dammsugare

Inlägg av Guran70 »

Tack Rolf, det är nog det jag ska försöka med. Har du någon ytterligare information om hur jag kommer åt kretskortet utan att helt förstöra höljet?
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: [Löst] Reparation av dammsugare

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Tydligen ska skruvarna för plastsjoken sitta dolda under hjulen.Kortet ska sitta på vänster sida(vad det nu är på en dammsugare...)
Har sett det på en och annan äldre Electrolux också.

https://florianwaldmann.wordpress.com/a ... aubsauger/
kaybau
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 oktober 2017, 13:07:48

Re: [Löst] Reparation av dammsugare

Inlägg av kaybau »

Jag har tydligen samma problem som andra har pratat om här rörande Electrolux Z8820B och undrar om det finns några speciella knep för att montera isär dammsugaren.

Skruvar har jag hittat men den är väl ihopklickad på något skumt sätt också. Någon som har hittat film eller andra instruktioner för hur man monterar isär den utan att förstöra och bryta sönder?

---

Sådärja, har öppnat dammsugaren och hittat kretskortet. Men det kortet har bara ett motstånd. Drosseln L3 finns inte med på kretskortet?

Kretskort
118133407
Rev00
201241
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar