[Löst] Reparation av dammsugare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kaybau
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 oktober 2017, 13:07:48

Re: [Löst] Reparation av dammsugare

Inlägg av kaybau »

Sprängskisser och montageanvisningar för Z8820B mm bifogas.

Det kort som beskrivs initialt i tråden är en power module.
Z8820B.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kaybau
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 oktober 2017, 13:07:48

Re: [Löst] Reparation av dammsugare

Inlägg av kaybau »

Efter byte av det kretskort som har avhandlats i tråden så fungerar dammsugaren perfekt.
Trolig felorsak är att tyristorn överbelastades till följd av dålig kylning, vilket berodde på överfull påse.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: [Löst] Reparation av dammsugare

Inlägg av MadModder »

Märkligt. Jag har en ZUSG3901 (tror den är av samma årsmodell som Z8820B) och den stänger helt enkelt av sig om den blir för varm, för att sen gå igång efter en stunds vila.
Sapporo
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 april 2018, 22:39:06

Re: [Löst] Reparation av dammsugare

Inlägg av Sapporo »

Mitt första inlägg i detta forum så hoppas jag gör rätt. Min z8820 var i vägguttaget på standby. Efter att jag i samband med ett annat elarbete bröt huvudströmmen i proppskåpet hemma och satte på den igen så är dammsugaren helt död. Jag har öppnat upp den nu och tagit ut kretskortet som sitter på sidan av dammsugaren nere vid sladdvindan. Under ett motstånd verkar det lite brunt (se bifogad bild). Kan detta vara problemet? Jag har också svårt att tolka färgkombinationen. Nån som kan tyda? När jag mäter upp motståndet får jag det till 40kohm. Räcker det att byta detta motstånd tror ni eller finns det förmodligen följdproblem? Ovanför motståndet står det R13 på plattan.
IMG_8600.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nossaile
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 februari 2017, 10:25:43

Re: [Löst] Reparation av dammsugare

Inlägg av nossaile »

Vi har också en Electrolux UltraOne (Z8820). Den dog när vi bytte från ett vägguttag till ett annat. Inga lysdioder tändes när sladden sattes i och den gick inte att starta. Följde tipset på denna site och mätte avbrott på induktor L3. På vår dammsugare har L3 färgkodningen brun-svart-brun-silver, dvs 100uH 10% (inte 1000uH som nämns tidigare i tråden!). Efter byte fungerar dammsugaren utmärkt.


Någon som har något tips för att pigga upp sladdvindan? Trodde den skulle vara full med hår och annat smuts som gjorde den trög men jag kunde inte hitta något sådant nu när jag ändå hade isär dammsugaren. Jag sprutade lite teflonspray men det verkade inte hjälpa.
Sigeti
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 maj 2012, 08:43:20

Re: [Löst] Reparation av dammsugare

Inlägg av Sigeti »

Även kondingen på 1000 mikroFahrad var trasig på min UltraOne Z8830PSK. Inte bara drosseln på pos L3.
Kondingen var lite svullen på "topplocket" och indikerade ingen kapacitans vid mätning. Så efter att jag bytt både drossel och konding så går den igen. Och min dammsugare var också från ena gången använd till nästa helt död, inte en diod lyste eller blinkade. Köpte nya komponenter för hela kretskortet på Microkit för 73 kr inkl 29kr i frakt så inga pengar att snacka om.

P.S Det knepiga är ju att få isär maskinen, få bort plasten i så helt skick som möjligt. Men det är rätt tålig plast som tur är. D.S
Alfaboy
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 oktober 2022, 12:00:27

Re: [Löst] Reparation av dammsugare

Inlägg av Alfaboy »

Jag har samma problem som beskrivits ovan, från det ena till det andra är maskinen helt död.
Finns det någon vänlig själ som kan länka till komponenten L3 så att jag kan göra ett försök :)
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: [Löst] Reparation av dammsugare

Inlägg av Danny »

Alfaboy
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 oktober 2022, 12:00:27

Re: [Löst] Reparation av dammsugare

Inlägg av Alfaboy »

Perfekt, tack!
Skriv svar