Ladda och lira med LiPo i sommar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Ladda och lira med LiPo i sommar?

Inlägg av hanzibal »

Hej alla!

Ja jo, som många andra tänkt före mig så står jag troligen också i begrepp att bygga mig en bluetooth boombox att ha i sommar.

Jag har väldigt klart för mig hur jag skall fixa bluetooth audio-mottagare och förstärkardel men snubblar lite på det här med LiPo-batteri kontra nätdrift.

Har redan en bra setup som funkar fint med 3S LiPo (ca 11,1V) och iMax-laddare eftersom jag pysslat lite med RC-båtar men skulle gärna vilja ha det så att jag endast behöver ansluta 230V när tillgängligt emedan jag annars kör på batteri, mer eller mindre "övergångslöst".

Jag vill alltså kunna köra på 230V (och då vid behov ladda LiPo-batteriet) samtidig som jag spelar och sen i princip kunna rycka ut nätsladden och fortsätta spela (på LiPo) efter det. Det gör såklart inget om det därvid blir ett tillfälligt "strömavbrott" - det viktiga är att kunna lira och ladda.

Någon som kan tipsa om lämplig (företeädelsevis smart BMS) krets för ändamålet - gärna då med egen erfarenhet av liknande tillämpning?
Användarvisningsbild
hyperion

Re: Ladda och lira med LiPo i sommar?

Inlägg av hyperion »

Jag har bara lite erfarenhet av 1S men jag tycker denna IC verkar väldigt intressant för din typ av applikation.
Texas Instruments bq24610 Stand-Alone Synchronous Switched-Mode Li-Ion or Li-Polymer Battery Charger With System Power Selector and Low Iq

Har inte kollat så väldigt noga så det kan vara så att den inte är vad du söker.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Tack, skall kolla på den!

Fast "low Iq" verkar ju fel när man vill ha en smart BSM ;-)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ja, bq24610 verkar som klippt och skuren för ändamålet, lite synd bara att den kräver så många kringkomponenter - blir ju lika mycket jobb som resten av projektet :humm:

Har sett en del bsm-kort på eBay men de tycks bara vara avsedda att användas vid laddning och verkar tex inte kunna hantera samtidig drift. Det fina med bq24610 är ju att den hanterar samtliga användningsfall inklusive övergångarna däremellan.

Eval-modulen kostar över 1000kr, annars kunde man ju skaffat en sån. :doh:
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Kan se om jag får lite tid så kan jag kanske rita upp ett kort åt dig och bygga ihop. Arbetslös som man är.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Oj tack, det hade såklart varit superhyggligt och någon slags ersättning skulle vi ju få hitta på i så fall.

Verkar som att bq24610 saknar över-urladdningsskydd så man måste ha det i batteriet i så fall och sen förstår jag inte om/hur det är möjligt att få till balanserad laddning.

TI har andra liknande chip (tex bq24735?), skall kolla. Kunde ju bli ett ganska använbart kort i andra sammanhang också, särskilt om man kan få till automatiskt detektering av batteri-typ (antal celler) - skall kolla allt detta närmare.

EDIT: Det sitter likande system i laptops, jag har googlat efter såna lösa moduler men inte hittat något.

Ett kanske enklare alternativ vore att använda sig av en ren laddare och sen koppla om på något vis när man ansluter väggvårtan så att batteriets laddas separat och parallellt med att förstäkaren drivs. Laddarkort med skyddssystem finns på eBay för 50-lappen men hittar inget som gör det jag vill.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Kretsen verkar ha överladdningsskydd "Battery Overvoltage Protection" enligt databladet.

Att välja vilken matningsskälla man vill ha går väl att lösa med en FET som drivs av komparator.

Exempel som används för att använda USB eller Extern matning på Arduino MEGA:
Namnlös.jpg
Gissar att om man kopplar Vin till en extern laddkrets så borde det väl bli som tänkt.
Förutsätter att en sådan laddkrets inte ger spänning baklänges dvs. att om man tar bort matningen så ger den ut batteriets spänning på matningspolen, men det har jag svårt att tro att dom gör.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ja, bq24610 har överladdningsskydd men verkar alltså sakna överURladdningsskydd.

Såhär ser ett typiskt eBay-laddningskort ut:
image.jpg
Hur skulle man kunna koppla charge/load (se bild ovan) med t.ex. mosfetar, dioder, etc så att man kan spela musik i samtliga dessa fall:

1. Endast nätadapter ansluten
2. Endast battteri anslutet
3. Både nätadapter och batteri (laddar batteriet)
4. Både nätadapter och batteri (laddar ej)

Jag har uC i systemet så den kan t.ex. läsa av komparatorer och styra mosfetar mm.

För inte kan man väl bara ansluta både nätadapter och last (spelaren) till P+ och P- rakt av väl?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

De BMS jag sett har haft olika anslutningar för laddning och last/förbrukare.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ja, det förväntade mig också. Tittar man i d/s för t.ex nämnda bq24610 mfl liknande så skiljer man på system (last), batteri och ac-adapter.

Jag tycker det verkar besvärligt att bygga eget kort med bq24610 i proportion till mitt projekt i övrigt - trist att behöva lägga minst halva krutet på strömförsörjning.

Det jag nu istället kontemplerar kring är om och hur man skulle kunna använda sig av ett billigt eBay-kort för på något relativt enkelt sätt bygga sitt bms, sbs eller vad man nu skall kalla det.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Äsch, glöm bilden i mitt förr-förra post - den föreställer ju endast en batteriskyddsmodul (s.k PCM) och är alltså långt ifrån något laddningskort. Jag rör till det :humm:
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

SBS? :D
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ja, benämningen Smart Battery System används tydligen också:

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Smart_Battery_System
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Tänkte på skit bakom spakarna... :oops: :roll:
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Lite så blev det också ja :-) Skall klura mer på detta och återkomma när jag rett ut det hela lite bättre.
Skriv svar