Skyddsjordning av flytande sekundärsida i nätaggregat.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
erikwa
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 maj 2015, 13:16:37

Skyddsjordning av flytande sekundärsida i nätaggregat.

Inlägg av erikwa »

Hej!

Mitt första inlägg i detta forum. Jag arbetar med produktutveckling kring likriktare runt 300-2000W för industrin och diverse kringprodukter för DC-system. Jag har köpt på mig diverse standarder såsom 60950 och ersättaren 62368 samt 60664 och 61439 (ersättaren till 60439).
Har suttit med diverse konsulter som tar 1000kr/h och försökt reda ut frågor kring isolation och andra säkerhetskrav. Det är något trögjobbat och rätt dyrt och dessa kan inte heller ge säkskilt tydliga svar alla gånger. Hittade detta forum och verkar som det diskuteras en hel del kring det jag funderar på. Har sökt i befintliga trådar men här kommer första av troligtvis flera frågor. Jag delar upp frågorna i olika trådar, det är väl vettigt hoppas jag.

Produktens uppbyggnad är klassisk SMPS, d.v.s. AC-in 1-fas 230VAC -> PFC 400VDC -> Switchning över trafo reinforced insulation -> likriktning och filtrering igen till allt mellan 12-220VDC (ja, ibland hög utspänning långt över SELV).

DC-systemen kan ibland utrustas med jordfelsövervakning vilket larmar ifall plus eller minus glider mot jord med viss impendans eller kortsluts mot jord. Vid icke fel är systemet högohmigt balanserat. Ca 2Mohm åt varje håll. Ex.vis. vid 110VDC ligger jord väldigt löst mellan -55 och +55V.

Produkterna skyddsjordas enligt Klass 1 produkter.]

Frågan är nu... AC-sidan har ju hög spänning och låg ström som kräver avsäkring på bara 10A. Jordning sker med IEC plugg och 1mm2 kabel. Vad gäller exempelvis en likriktare med 24V utspänning och hela 60A utström så borde således även DC-sidan skyddsjordas. Med kabel någonstans på 10mm2 till 16mm2. Detta görs mot en bult i metallchassit.

Men frågan är vad som egentligen är nödvändigt i o m att sekundärsidan är flytande. Vid ETT fel (single fault) på antingen plus eller minus så händer ju ingenting. Endast vid minus eller plusjordade sekundärsidor (ex. telekom med -48V) kan en kortslutning med brand som följd uppstå vid single fault.

Det är ju onödigt att dra 16mm2 kabel runtikring produkten ifall det inte behövs. Endast liten kabel räcker för att utlösa jordfelslarmet.

Frågan är också om jordfel på sekundärsidan räknas som single fault...