Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av svanted »

sodjan skrev:> Det går ut på att en ljusstråle delas upp i två strålar som går vilkelrät mot varandra.
> De speglas sedan tillbaka och slås ihop igen. Om strålarna då inte har gått exakt lika
> lång väg så uppstår ett interferensmönster, dvs. ljusvågorna läggs ihop och kan
> förstärka eller ta ut varandra.

I dag används i princip samma metod för att detektera gravitationsvågor, d.v.s. ytterst
små variationer i rumstiden orsakade av de största supernovorna eller liknande...

det jag aldrig har förstått vad gäller det är hur man ska kunna detektera variationer i rumtiden mha ljus?
ALLT påverkas ju av gravitation ÄVEN ljus,
tänk en optisk lins runt en stor massa,
det går ju inte att detektera att rumtiden kröker sig mha ljus iom att ljuset åckså gör det.
OM sträckan mellan två punkter i detektorn ändras mha graviation kommer väl även ljuset i detektorn att ändras
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av MadModder »

Materia (med massa) påverkas väl ändå avsevärt mycket mer än ljus av gravitation? Man ser aldrig ljus i omloppsbanor. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nej, men ljus böjs ju också av gravitationen.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av datajompa »

Har en vanlig sån spisplatta, en "järncirkel" som satt i spisar förr innan induktion blev populärt. Plattan är för max 1700W och har tre värmetrådar med kabelskoanslutningar. Normalt kopplar man ju dessa till en roterande 3-polig brytare med 7 lägen (1-6). Jag tror att de ska gå på trefas normalt.

Min fråga är om man kan koppla ihop alla tre trådarna och köra via en sladdimmer från enkelfas 220V? Känns självklart att det borde gå, men eftersom det är hög ström och spänning vill man ju inte göra bort sig...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av Lennart Aspenryd »

I bastun idag sa en stolt Morfar ! Barnbarnet skulle skjuta upp en stor raket, för att få bra fart hade han uppfunnit en Antigravitationsspray Självklart viktlös.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av prototypen »

datajompa skrev:Har en vanlig sån spisplatta, en "järncirkel" som satt i spisar förr innan induktion blev populärt. Plattan är för max 1700W och har tre värmetrådar med kabelskoanslutningar. Normalt kopplar man ju dessa till en roterande 3-polig brytare med 7 lägen (1-6). Jag tror att de ska gå på trefas normalt.

Min fråga är om man kan koppla ihop alla tre trådarna och köra via en sladdimmer från enkelfas 220V? Känns självklart att det borde gå, men eftersom det är hög ström och spänning vill man ju inte göra bort sig...

Men visst går det, dimmers finns hur stora som helst, men om din spis har elementspänningen 400 volt så blir maxeffekten 1700/3 = lite mindre än 600 watt. Är elementspänningen däremot 230 volt får du ut max effekt.

Protte
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av bearing »

Hedliden skrev: Vi tar en ringkärnetrafo, 230v till 2x12v (200VA) och matar den med 115v istället. Vad händer då ?
Blir det 2x6v men fortfarande 200VA ?
Spontant känns det som det blir 100VA eftersom man inte kan belasta med högre ampere... tänker jag rätt ?
50VA skulle jag säga. Specifika resistansen blir högre.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av MadModder »

soundbrigade skrev:Nej, men ljus böjs ju också av gravitationen.
Ja, men jag tänkte att skillnaden är såpass stor att man kan bortse från avvikelsen.
De relativt små avstånd man använder för att mäta gravitationsvågor tror jag inte är tillräckligt för att ens böja ljuset en bråkdel av en våglängd i sidled längst bort med sagda vågor...
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av ie »

Det är ingen skillnad. Om massan färdas med ljusets hastighet böjs dess bana lika mycket/lite som ljusets när den passerar en (tung) kropp.

Och ljuset kan visst gå i bana runt en massa. Detta sker vid svarta hål.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av MadModder »

Ja naturligtvis. Men nu ligger massan (inkl. alla mätinstrument) still i förhållande till jordens läge, ganska långt bort från vårt eget svarta hål, och ljuset går fortfarande med ljusets hastighet. Ingen massa vi kan mäta fysiskt kan färdas i ljusets hastighet, har en densitet som i princip är oändligt mycket högre än fotoners, så längden på mättunneln förändras mha gravitationen procentuellt "lite" (läs enormt mycket) mer än ljuset på samma sträcka.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Glöm inte materiens dubbelnatur. Partiklar med massa uppträder plötsligt som vågrörelser; sprider som ljus när de passerar en spalt t ex.
Fotoner uppträderom partiklar med massa i tre fall, fotoelektriska effekten, Comptoneffekt och parbildning.
Hedliden
Inlägg: 78
Blev medlem: 24 oktober 2012, 09:30:36
Ort: Haninge

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av Hedliden »

bearing skrev:
Hedliden skrev: Vi tar en ringkärnetrafo, 230v till 2x12v (200VA) och matar den med 115v istället. Vad händer då ?
Blir det 2x6v men fortfarande 200VA ?
Spontant känns det som det blir 100VA eftersom man inte kan belasta med högre ampere... tänker jag rätt ?
50VA skulle jag säga. Specifika resistansen blir högre.
Tack :tumupp:
Kambodja.mp3
Inlägg: 20
Blev medlem: 5 december 2016, 00:16:49

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av Kambodja.mp3 »

Hej! Dum fråga angående hemgjord powerbank.

Jag har parallelltkopplat 3st batterier (iPhone 6-batterier på 3,82V, 1810mAh). Detta borde leda till att jag har ett batteripack som har samma spänning (om jag förstått det rätt med parallellkoppling så ökar det kapaciteten, inte spänningen).

Alltså, 3st iPhone 6-batterier parallellkopplade = fortfarande 3,82V, men 5430mAh (1810mAh x 3).

Jag använder sedan två "moduler" eller vad man nu ska kalla dem. En av dem är en (TP4056 är modellnumret) mikro-USB-modul som används för att ladda upp batteripacket. (https://www.aliexpress.com/item/5-pcs-5 ... 4.8.Akk0UR).

Sedan har jag en modul med en "vanlig" USB-ingång där man stoppar in sin laddkabel.

Nu till mina frågor. Jag kan ladda Samsung-telefoner med denna powerbank, men tyvärr inte Apple-telefoner. Enligt min kollega samt efter att ha läst lite så verkar det som att man måste modifiera modulen för att få den att fungera med Apple-produkter. Samsung (eller kanske samtliga Android-enheter) verkar bara behöva el vid anoden och katoden på USB-ut. Däremot behöver Apple-produkter även el vid data-ut och data-in pinsen. Hur ordnar man detta? Eller finns det en färdig modul man kan köpa där detta är förmonterat?

Här är modulen jag köpte: https://www.aliexpress.com/item/1Pcs-Mi ... 0.0.xJCKxR

Samt, finns det några andra slags batterier ni rekommenderar för att bygga powerbanks?

Mvh
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av Lennart Aspenryd »

18650 Batterier är väl alltid gångbara.
Jag har slaktat flera Laptop batterier och fått fart på de enskilda eller parkopplade cellerna när jag kör dem i min LiitoKala. Sedan har jag kopplat enkla kontakter på packarna för att använda i olika sammanhang.
anbj
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 juni 2011, 23:02:22
Ort: Piteå

Re: Tråden för "dumma" småfrågor om elektronik

Inlägg av anbj »

bearing skrev:
Hedliden skrev: Vi tar en ringkärnetrafo, 230v till 2x12v (200VA) och matar den med 115v istället. Vad händer då ?
Blir det 2x6v men fortfarande 200VA ?
Spontant känns det som det blir 100VA eftersom man inte kan belasta med högre ampere... tänker jag rätt ?
50VA skulle jag säga. Specifika resistansen blir högre.
Specifika resistansen förändras inte med spänningen, så bearing har naturligtvis rätt med 100VA
/Anders
Skriv svar